Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Claudia Willemsen verkoopt Kleertjes.com – Kees Koolen steekt miljoenen in Wundermart

En verder: 65 miljoen voor Utrechtse fraudewaakhond Friss, 28-jarige Shoeby-ceo wil retailbranche wapenen tegen Amazon en voormalige Dollar Shave Club-manager bezorgt eieren.

1. Claudia Willemsen verkoopt Kleertjes.com

Claudia Willemsen vindt het na 18 jaar Kleertjes.com mooi geweest. De zelfbenoemde Founding Mother (en pitbull) verkoopt haar webwinkel, die ze in 2003 begon na een zolderverkoop van kinderkleding, voor een onbekend bedrag aan Wehkamp. Willemsen werd een van de eerste succesvolle internetondernemers van Nederland. Bij Kleertjes.com werken nu 400 mensen. Willemsen had nog eenderde van de aandelen, nadat zij vorig jaar een meerderheid verkocht aan twee investeerders. De online kledingkoningin blijft ook na de overname door Wehkamp actief in de fashion-wereld, als mede-eigenaar van modewinkel Hippe Kippe.

Foto boven: Claudia Willemsen op de Nationale DHZ Sessie van Vakblad MIX

2. Kees Koolen steekt miljoenen in Wundermart

Laurens de Kleine en Patrick Dekker halen 10,5 miljoen euro op om hun retail-startup Wundermart Europees op te schalen. Geldschieter is cleantech-disruptor en ex-ceo van Booking.com Kees Koolen, samen met eerdere investeerder Slingshot Ventures. Wundermart rolde zijn autonome supermarkt(jes) uit naar inmiddels 110 hotels, kantoren en andere high traffic locaties in Nederland, België en Duitsland. De kapitaalinjectie volgt op een pivot qua businessmodel, licht Dekker toe. ‘We waren zelf retailer, die shops met onze naam erop bouwde en managede. Dat waren te veel rollen. Waar we het beste in zijn is de technologie. We zijn nu vooral een techplatform voor spelers die zelf een winkel willen runnen. Een investeerder als Kees Koolen kent die platformwereld als geen ander.’

3. 65 miljoen voor Utrechtse fraudewaakhond Friss

Friss, een dienst waarmee verzekeraars zoals Aegon, Reaal en InShared fraude detecteren, heeft een whopping 65 miljoen euro groeigeld opgehaald bij Accel-KKR, een Amerikaanse investeerder met meer dan tien miljard dollar onder beheer. Het Utrechtse bedrijf wil vooral groeien in de VS, een land waar verzekeraars minder ver zijn qua digitalisering. Friss nam daar eerder dit jaar al een branchegenoot over. Oprichters Jeroen Morrenhof, Christian van Leeuwen en Leon Brunenberg doken al in 2005 een wereldwijde niche. Grote spelers zoals IBM en SAS zullen die markt niet snel kapen, zegt Morrenhof in het FD. ‘Dat zeggen ze wel geregeld, maar het blijft voor hen toch een markt voor erbij.’ Het bedrijf schat dit jaar twee miljard dollar aan fraude te kunnen voorkomen, twee keer zoveel als vorig jaar.

4. 28-jarige Shoeby-ceo wil retailbranche disrupten

Mitch van Deursen, de 28-jarige ceo van modeketen Shoeby (1400 medewerkers), lanceert samen met AI-dienst BrainCreators een SaaS-dienst (Wair) voor retailers. Als winkels onderdelen zoals voorraden, retouren en aanbevelingen zoveel mogelijk automatiseren, dan verliezen ze minder marktaandeel aan giganten als Amazon en Zalando, motiveert Van Deursen zijn nieuwe concept tegenover MT/Sprout. ‘Die bedrijven kunnen als tech driven companies harder opschalen, zijn flexibeler, efficiënter en maken minder fouten.’ De ondernemer belooft dat afnemers de 40.000 tot 60.000 euro kosten per jaar snel terug zullen verdienen. ‘We hebben skin in the game. Als de tool niet rendeert, dan betaal je niks.’

Lees verder: Waarom Mitch van Deursen zijn concurrenten wil wapenen in de strijd tegen Amazon

5.  Oprichters Hyves en eBuddy financieren ‘slow media’-app Mohi

Een groep angel-investeerders waaronder een viertal oprichters van Hyves (Floris Rost van Tonningen, Raymond Spanjar) en eBuddy (Jan Joost Rueb, Onno Bakker) steken bij elkaar 225.000 euro in de Amsterdamse startup Mohi, een sociale curatie-app voor het delen en bewaren van artikelen, video’s, podcasts en andere media. De gratis ‘slow media’-app schotelt tips van vrienden, familie en kennissen voor. Ook heeft Mohi alvast een paar vip-curatoren gestrikt, waaronder Boris Veldhuijzen, Ernst-Jan Pfauth en schrijvers zoals Nina Pierson en Philip Huff. Mohi-oprichter Wibe van de Vijver (die hiervoor werkte bij Techleap, Impraise en Google) mikt volgend jaar in Nederland op honderdduizend actieve gebruikers, waarna ook het buitenland op de rol staat.

6. Startupbootcamp stoomt vrouwen klaar

Startup-accelerator Startupbootcamp en vrouwennetwerk We-Rise lanceren een nieuw programma voor vrouwelijke ondernemers. Met het drie maanden durende Momentum-programma willen ze binnen drie jaar minstens veertig nieuwe vrouwelijke ondernemers klaarstomen. We-Rise is een verbond van 24 vrouwenorganisaties uit Amsterdam, die samen iets willen doen aan het kleine percentage (11,6 procent) startups dat is opgericht door vrouwen. Een diverse startupwereld is innovatiever, stelt Startupbootcamp. ‘Diversiteit brengt andere perspectieven en daarmee nieuwe oplossingen.’

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Aanmelden nieuwsbrief

7. En dan dit: Dollar Shave Club-manager bezorgt nu eieren

Een Nederlandse manager die bij Unilever werkte voor marketingsensatie Dollar Shave Club is nu zelf een abonnementsdienst begonnen – voor eieren. Oprichter van Crazy about Eggs Jeroen Janssen wil zijn tweewekelijkse bezorgdienst na Amsterdam ook uitrollen naar Rotterdam, Den Haag en Utrecht, vertelt hij aan Business Insider. De ondernemer tekende ook een deal met supermarkt Plus, en broedt op het veroveren van de horeca. Janssen gaat net als Kipster prat op een transparante eggsperience en ‘bleie’ kippen (die je kan volgen via een webcam). De startup bracht met een ‘Gallerei‘ een ode aan de kip.

Wat we ook lazen:

  • Honderden ondernemers kijken reikhalzend uit naar de komst van het beruchte containerschip  Ever Given (RD.nl)
  • Spotify heeft nu 165 miljoen betalende abonnees (The Verge)
  • Nederlanders geven jaarlijks 700 miljoen euro uit aan maaltijdboxen (NU.nl)
  • Desinformatie is dodelijk, was woensdag de boodschap van deze lugubere actie voor de deur van een kantoor van Facebook in Washington:

Nieuw! MT/Sprout is er nu ook elke week als podcast: