Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Goudzoekers, Claudia Willemsen, Kleertjesreus

 

Claudia Willemsen (35)

Bedrijf kleertjes.com

Opgericht 2003

Wat grootste online winkel in baby- en kinderkleding<br>

Omzet 3,7 miljoen (2007)

Grootste groei 164% (2006)

Ambitie serviceniveau behouden, schoenen toevoegen aan collectie, internationaal gaan

Ze groeit misschien iets minder hard, maar met een verwachte omzetstijging van 3,7 miljoen euro in 2007 naar zeven à acht miljoen dit jaar, blijft het bedrijf van Claudia Willemsen (35) opvallen. Voor de tweede keer krijgt Kleertjes.com daarom een notering op de Challenger50-lijst. “Een mooi compliment, want ik houd van uitdagen”, zegt Willemsen, die zich oprichter en eigenaar van de grootste webshop voor baby- en kinderkleding in Nederland mag noemen.

Bij Kleertjes.com maakt de ‘oude’ collectie, van het voorgaande jaar, nog steeds een belangrijk deel uit van de afzet. Komen in januari en juli die items opnieuw op de site voor de helft van de prijs, dan schieten de verkoopcijfers omhoog. “Aanvankelijk komen de moeders op de aanbiedingen af, maar als ze dan toch verzendkosten moeten betalen, nemen ze meteen iets uit de nieuwe collectie”, schetst Willemsen. Op een gemiddelde werkdag gaan er 415 pakketten de deur uit met een doorsnee bestedingsbedrag van 74 euro. Allemaal merkkleding.

Toch blijft het voor de internetverkoopster nog regelmatig knokken op de traditioneel ingestelde modemarkt. De opening van een offline winkel in Doetinchem drie jaar geleden hielp, maar de wenkbrauwen worden nog vaak hoog opgetrokken als Kleertjes.com een nieuw merk benadert. “Ze hebben niet door dat wij inmiddels tien keer groter zijn dan hun grootste winkelier”, zegt Willemsen. “Maar langzamerhand zien we er verandering in komen. Nu komen sommige merken zelfs op ons af.” Zo kan Willemsen in het nieuwe jaar 22 merken toevoegen aan de 42 die ze al heeft. Prijsstunts haalt ze er niet mee uit. “Dan raken we onze leveranciers kwijt.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een hoge servicegraad, open en eerlijke communicatie en een strakke logistiek zijn uiteindelijk bepalend geweest voor het succes van Kleertjes.com, meent de onderneemster. Haar streven is om dat vol te houden, ondanks de uitdagingen die ontstaan door de forse groei. Niettemin wil ze de collectie ook uitbreiden met schoenen, én internationaal gaan. “Dat wordt best lastig. Maar ik ben een pitbull. Als ik iets wil bereiken, moet alles daarvoor wijken. Natuurlijk stoot je dan wel eens heel hard je neus, maar wat ik doe, doe ik graag goed.”

Tekst Anne-Marie van Ommen