1. Bruiloft-startup scoort 100 miljoen groeigeld
Zola heeft in een Series D-financieringsronde 100 miljoen dollar aan groeigeld opgehaald. De bruiloft-startup – waar de toekomstige bruid en bruidegom hun gasten kunnen registreren, kunnen shoppen uit 600 merken en gepersonaliseerde checklists kunnen maken – ontvangt de kapitaalinjectie van de bestaande investeerder Comcast Ventures en nieuwbakken geldschieters NBCUniversal en Goldman Sachs Investment Partners. Met het groeigeld wil oprichter Shan-Lyn Ma van Zola het aanstaande bruidspaar ook na hun bruiloft diensten aanbieden, zoals eventueel de huwelijksreis of het helpen met het verkrijgen van een hypotheek.
2. Aantal tech-IPO’s niet te stuitten
Het aantal beurgangen van techbedrijven is al twee keer zo hoog als in 2017, blijkt uit onderzoek van Renaissance Capital. Door de recente IPO’s van Smartsheet en DocuSign staat de teller voor dit jaar al op zeventien stuks, meer dan een verdubbeling van het totale aantal tech-beursgangen over heel vorig jaar. Deze zeventien startup hebben al 8,3 miljard dollar uit de markt gehaald; ook een stijging van bijna 100 procent ten opzichte van 2017 (4,4 miljard). Voor de komende maanden staan de IPO’s van onder andere Uber-rivaal Lyft, SurveyMonkey en Domo op de planning.
3. Nederlands horlogemerk keiharde crowdfund-hit
Sebastiaan Cortjaens en Jules van Helvoort hebben binnen drie minuten hun streefbedrag van 40.000 euro op de Zweedse Kickstarter weten te behalen. Het Nederlandse duo lanceert een nieuw horlogemerk, genaamd MAEN Watches. Inmiddels staat de teller al op meer dan 180.000 euro, terwijl de crowdfund-campagne nog 27 dagen in de lucht is. “Het was een gekkenhuis“, zegt Cortjaens tegen de Zweedse Business Insider, die zich realiseert dat het een bomvolle markt is. “Er worden enorm veel horloges gemaakt, maar ik heb het idee dat ze vaak iets te snel in elkaar gezet worden. Wij maken ze uit liefhebberij”, zegt hij over de 369 euro-kosten Hudson MAEN.
4. ‘Doorstart Cambridge Analytica onder andere naam’
Cambridge Analytica is niet meer. Ten minste, de bedrijfsnaam niet meer. Er gaan geruchten dat de mensen achter het Britse databedrijf mogelijk verdergaan onder een andere naam, aldus The New York Times. Directieleden hebben vorig jaar Emerdata opgericht, een bedrijf dat mogelijk de activiteiten van Cambridge Analytica doorzet. De Britten kwamen in het nauw door een privacyschandaal rondom Facebook. Het bedrijf kreeg onbedoeld de gegevens van miljoenen Facebook-gebruikers in handen en zou deze data gebruikt hebben voor de Donald Trump-campagne tijdens de presidentsverkiezing in de Verenigde Staten.
5. Koningsdag leverde Airbnb-hosts 2 miljoen op
Ruim 31.000 gasten verbleven met Koningsdag bij een Nederlandse Airbnb-host. Naast het vieren van de verjaardag van Koning Willem-Alexander, zorgden deze gasten voor ruim twee miljoen euro aan inkomsten voor Airbnb-hosts. In totaal ontvingen meer dan 9.000 Nederlandse gastheren- en vrouwen bezoekers uit meer dan honderd landen. Vrouwelijke (57%) en 60+ hosts (14%) ontvingen de meeste gasten en profiteerden het meest van de Koningsdag bezoekers. “Elke keer dat een gast Nederland via Airbnb bezoekt, levert dat inkomen op voor lokale families en hun gemeenschappen”, zegt James McClure van Airbnb.
6. En dan dit: Studio 100 (van Samson, K3) zet stap naar Chinese markt
Studio 100, het entertainmentbedrijf achter Samson & Gert, K3 en Megamindy, waagt een stap naar de Chinese markt. Het ontwikkelt drie formats die voet aan grond moeten krijgen in China, zegt chief executive officer Hans Bourlon tegen De Tijd. “Het is onze ambitie om op zijn minst naar de Chinese markt te kijken.” Het blijft afwachten hoe de Chinese overheidscensuur op de ideeën van de Vlamingen reageert. Eerder deed het land al Winnie de Poeh in de ban, omdat de bekende beer van Disney te veel deed denken aan president Xi Jinping. Recent moest ook Peppa Big eraan geloven bij het populaire videoplatform Douyin, omdat de Chinese naam van het Britse tekenfilmfiguur te veel lijkt op het woord voor gangster.
7. Quote van de dag:
Tot zover de Sprout update van vrijdag 4 mei. Tot maandag!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op onze gloednieuwe Linkedin-pagina!
Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:
✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk en 12 x live events