In samenwerking met 7 Ditches TV
Floor Nobels zette een headhunting-agency op in China. In miljoenenstad Shenzhen om precies te zijn, het Silicon Valley van China.
Nobels richt zich op het werven van hoogopgeleide Chinezen die goed Engels spreken. Zij brengt hen in contact met westerse bedrijven, waarvan 99 procent Nederlandse bedrijven.
Hongkong
Honkong kun je inmiddels overslaan, stelt Nobels. “Hongkong was heel lang de toegangspoort tot China. Maar als ik kijk naar mijn klanten en de bewegingen in China, dan zijn er geen beperkingen meer. De havens zijn goed en er zijn online eigenlijk geen beperkingen meer. Als ik mensen adviseer over zakendoen in China, dan zeg ik: ga op mainland zitten, niet langer in HongKong.”
Haar 5 belangrijkste lessen voor ondernemers die zich in een Chinees avontuur willen storten:
1. Leer Chinees
“Als je het niet kunt lezen of schrijven, dan ben je compleet geïsoleerd. Realiseer je dat het dus een grote handicap is als je de taal niet spreekt. Dan moet je iemand naast je zetten die de taal heel goed spreekt of met een directe tolk werken. Als je laat zien dat je iets van de taal weet, win je respect.”
2. Omring je met goede mensen en personeel
“Er zijn natuurlijk heel veel mensen die een klus kunnen klaren. Maar de valkuil die ik tegenkom, is dat veel ondernemers met de eerste de beste in zee gaan. Zonder echt te kijken naar skills.”
“Ook zijn er veel vooroordelen over Chinezen: ze kunnen geen Engels, ze zijn niet te vertrouwen en ze komen hun afspraken niet na. Maar tussen die 1,3 miljard Chinezen zit echt wel een match. Je moet alleen wat beter kijken. Er zijn veel hoogopgeleide Chinezen met ervaring met westerse kwaliteitsstandaarden. Ze zijn er, maar ze zijn niet meer zo goedkoop. Dat is vaak het idee van de ondernemers.”
3. Vergeet Whatsapp, Google en Facebook
Nobels advies op online gebied? Schakel cold turkey over op Chinese systemen. “Installeer ‘the one app that has it all’: WeChat. Dat is mijn lifesaver geweest in China. Je kan er mee vertalen, verkopen, betalen en chatten. Het is Whatsapp, PayPal, Facebook, Instagram, marktplaats, alles in één. Het is mijn acquisitiekanaal: al mijn leads komen binnen via deze app. In China communiceer je op de Chinese manier.”
4. Guanxi – netwerken op z’n Chinees
“Guanxi is netwerken 2.0. Relatie is heel erg belangrijk in China. Het gaat over een veel langere termijn in China. Wij Nederlanders verwachten meteen resultaat, in China moet je een lange adem hebben. Nog een borrel, nog een fabrieksbezoek, nog een diner. (…) Het kost heel veel tijd. Je moet ontzettend geduld hebben.”
5. China is een blue ocean…. Voor Chinezen
“Men denkt dat als je iets kunt verkopen in China, dan is het nooit meer nodig om te werken. Die tijd is wel een beetje geweest. De Chinezen zitten op hun eigen AliExpress en kunnen het heel goed zelf. Maar de Chinezen staan wel open voor unieke en kwalitatieve producten die zij zelf nog niet kunnen maken.”