Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Rutte niet verzekerd van topfunctie Navo – Zalando schrapt duurzame claims

En verder in dit nieuwsoverzicht: nieuw kabinet moet overheidsfinanciën op orde brengen, beleggers aangestoken door AI-koorts en Tony's Chocolonely 'blundert' met Milka-reep (maar eigenlijk ook weer niet).

zalando duurzaamheid campagne
Zalando mag de term 'duurzaamheid' niet meer ongefundeerd gebruiken. Foto: Getty Images

1. Veel steun voor Rutte als Navo-baas, maar is het genoeg?

Voor Mark Rutte lijkt de topfunctie van secretaris-generaal van de Navo in zicht, maar het is nog geen gelopen race, schrijft Het Parool. Rutte weet zich verzekerd van de steun van zeker twintig van de 31 Navo-landen, waaronder de VS, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Maar er zijn ook een aantal dwarsliggers. Roemenië heeft een eigen kandidaat naar voren geschoven. Eerder waren er geen concurrenten en dat dit nu wel het geval is, is ongunstig voor Rutte – die moet unaniem gekozen worden.

Hongarije en Turkije zouden ook bezwaren hebben. Beide landen lagen in het verleden overhoop met de demissionair premier. Mochten ze toch voor hem stemmen, dan willen ze daar ongetwijfeld iets voor terug,

2. Zalando moet duurzaamheidsclaims schrappen

Zalando schrapt medio april een groot deel van de duurzaamheidsclaims op zijn website. Het Duitse modeplatform doet zich te groen voor, blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De waakhond vroeg Europese toezichthouders daarop in te grijpen. Het gaat om de groene vlaggetjes bij het assortiment en suggestieve plaatjes van bladeren of bomen bij artikelen.

Zalando heeft verder toegezegd termen als ‘duurzaamheid’ niet langer te gebruiken bij het benoemen van productkenmerken. In plaats daarvan zal het bedrijf concrete informatie geven, zoals het percentage aan gerecycled materiaal in een product, en dit alleen noemen als het om significante duurzaamheidswinst gaat. De aanpassingen volgen de Leidraad Duurzaamheidsclaims van het ACM.

Lees ook: 4 lessen uit de greenwashing-zaak tegen Primark: zo communiceer je wél over duurzaamheid

Ook interessant: Greenwashing: ook groene bedrijven maken zich er in reclames schuldig aan

3. CPB waarschuwt: ‘Ingrijpen bij overheidsfinanciën nodig’

Het gaat de verkeerde kant op met de overheidsfinanciën. Daarvoor waarschuwt het Centraal Planbureau (CPB) in de nieuwste raming. De boodschap aan de formerende partijen: breng het huishoudboekje op orde. Grote beleidswijzigingen zijn nodig om het begrotingstekort binnen de Europese 3 procent-norm te houden, anders loopt dat naar verwachting op naar 3,3 procent in 2023 en zelfs naar 4,6 procent in 2032.

Er is ook goed nieuws: de koopkracht stijgt voor een doorsnee huishouden met 2,7 procent. Dat komt doordat de inflatie daalt, naar 2,6 procent, in combinatie met een loonstijging van gemiddeld 6 procent.

4. Oud-minister Kuipers naar universiteit in Singapore

Nog een Nederlandse (oud-)politicus met een nieuwe baan, en in tegenstelling tot Rutte is Ernst Kuipers wel verzekerd van de job. De oud-minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport verliet zijn post afgelopen januari vrij abrupt voor een ‘functie in het buitenland’. Lang was in nevelen gehuld wat hij precies ging doen. Dat is nu bekend: per 1 mei gaat hij aan de slag als universiteitsprofessor en hoofd onderzoek aan de Nanyang Technological University in Singapore.

5. Getrouwtrek om Belgische plasticfabriek duurt voort

Noord-Brabant en Zeeland hebben opnieuw bezwaar aangetekend tegen de bouw van een nieuwe fabriek van chemieconcern Ineos. Ze zijn bang dat de stikstofuitstoot daardoor toeneemt en neerslaat op Nederlandse natuurgebieden. De vergunning is al afgegeven; de zuidelijke provincies willen dat de rechter deze opnieuw beoordeelt.

Zuhal Demir, de Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme, reageert stekelig. Tegen NRC: ‘Ze kunnen hun tijd beter steken in hun eigen falende stikstofbeleid.’ Dat doen de provincies overduidelijk niet, want het getouwtrek duurt al langer. Het verzet tegen Ineos gaat terug tot 2022 en er worden ook zaken tegen andere projecten in de buurt van de grens aangespannen.

6. Must read: Beleggers aangestoken door AI-koorts

De koersen van chipbedrijven op het Damrak zijn donderdag omhoog geschoten. ASML en ASM noteren respectievelijk 3,5 en 5,4 procent hoger, branchegenoot Besi wint zelfs 16 procent. De koersstijgingen volgen op de kwartaalcijfers van Nvidia, die volgens het FD ‘de verwachtingen van analisten verpletterden’.

De omzet kwam uit op 22,1 miljard dollar, bijna 2 miljard meer dan verwacht. Voor het lopende kwartaal voorziet de AI-chipmaker een een omzet van 24 miljard dollar, ongeveer evenveel als in heel 2022. Volgens ceo Jensen Huang, plotsklaps een van de 25 rijkste mensen ter wereld, staat de markt voor een cruciale groeiversnelling, een observatie die beleggers lijken te delen.

Lees ook: AI-gekte stuwt Nvidia naar nieuw hoogtepunt: ‘Dit is geen bubbel’

7. Bij de koffieautomaat: Tony’s Chocolonely ‘blundert’ met Milka-repen (en vindt dat helemaal niet erg)

tony's chocolonely milka

Koren op de molen van Tony’s Chocolonely. Het chocolademerk moet zijn ‘Milka-repen’ uit de schappen halen van de Duitse rechter; repen met een lila kleur, die onderdeel zijn van de Fair Alternative-campagne. In Nederland draaide de campagne onder de naam Tony’s Sweet Solution. Met verpakkingen die lijken op onder meer Twix en Kitkat wil het bedrijf de chocolade-industrie naar eigen zeggen inspireren om cacaoboeren een eerlijke prijs te betalen. Prima, maar niet met Milka-lila, dacht eigenaar Mondelēz. Die stapte naar de rechtbank in Hamburg.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Foutje, sorry, zegt marketingmanager Bibianne Roetert tegen Adformatie. ‘We letten erop dat we bepaalde specifieke kenmerken en kleuren niet gebruiken, maar deze lila-kleur is er tussendoor geglipt.’ Ondertussen is het merk ‘stiekem alleen maar blij’ met de extra aandacht en is er een vileine nieuwe poster met daarop een grijze reep (‘niet paars’) en de tekst: ‘Betaal boeren, niet advocaten!’

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates