Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Met het vertrek van Marit van Egmond verliest Albert Heijn een taaie onderhandelaar

Marit van Egmond vertrekt bij Ahold Delhaize. De algemeen directeur van Albert Heijn vindt dat de grootgrutter klaar is voor een volgende fase, zonder haar. Onder Van Egmond liep AH verder uit op de concurrentie. 'Ze durft te kiezen voor vernieuwing.'

marit van egmond ceo albert heijn
Marit van Egmond was sinds 2019 ceo van Albert Heijn. Foto: AH

Van Egmond legt eind april haar werk neer, staat in een verklaring van Ahold Delhaize. Waarom ze heeft besloten ‘haar loopbaan buiten Ahold Delhaize voort te zetten’ zonder dat een opvolger klaarstaat, wordt niet echt duidelijk.

Volgens Van Egmond is het voor haar nu het juiste moment om weg te gaan na zes jaar in een toppositie. ‘Het gaat goed met Albert Heijn, Etos en Gall & Gall en er staat een sterk team klaar om door te gaan op de weg die we met elkaar zijn ingeslagen.’ Wat haar vervolgstappen zijn in haar carrière is nog onduidelijk.

Ook voor haarzelf lijkt het, getuige haar bericht op LinkedIn: ‘Act before you’re ready. Een principe dat ik vaak gebruik, omdat ik ervan overtuigd ben dat beweging je verder brengt dan een perfect uitgekristalliseerd plan. Er is juist onderweg veel te leren en te beleven. Dat geeft energie en zorgt voor groei.’

Van Egmond is al de vierde ceo die vertrekt bij een Nederlands supermarktconcern. Jumbo heeft onlangs interim-ceo Tom Heidman aangesteld nadat Ton van Veen zijn vertrek aankondigde in januari.

Lees ook: Tijdelijke kapitein voor Jumbo: retailveteraan Tom Heidman wordt interim-ceo

Ook Lidl en Spar zagen hun directeuren vertrekken, maar hadden wel al een opvolger klaarstaan.

Succesvolle doener

Met Van Egmond (1973) verliest Albert Heijn volgens mensen die met haar hebben samengewerkt een taaie onderhandelaar. Collega’s omschrijven haar als een succesvolle doener die niet zomaar ‘nee’ accepteert, blijkt uit een profiel dat MT/Sprout eerder van haar publiceerde.

Zo heeft Dick Boer toen hij zelf ceo van Albert Heijn was Van Egmond ‘gevolgd en zien groeien’. Wat hem al vanaf het begin opviel, was haar openheid. ‘Bij elke rol die ze pakte was ze toch weer open genoeg om naar buiten te kijken, om de vernieuwing te zien. Dat is belangrijk voor Albert Heijn.’

Dat haar aanpak werkte, blijkt uit het feit dat Albert Heijn de afgelopen vijf jaar marktaandeel heeft gepakt op de concurrentie in Nederland. ‘Marit stapt niet op een rijdende trein, ze maakt haar eigen keuzes. Ze durft te kiezen voor vernieuwing. Daar kun je het mee eens zijn of niet, maar dat is ook leiderschap’, zegt Boer.

Gestart als managementtrainee

Van Egmond is de dochter van een moeder uit een slagersfamilie en een vader die als systeemanalist bij Philips werkte. Ze koos voor een studie levensmiddelentechnologie aan de HAS in Den Bosch.

Eind jaren negentig startte ze als managementtrainee bij moederbedrijf Ahold, met een focus op de commerciële kant van het bedrijf. Op haar 25ste vertrok ze als commercieel manager naar Shanghai, in wat toen nog een pioniersfase was voor het bedrijf in China.

Na haar internationale ervaring keerde ze terug en doorliep verschillende leidinggevende functies binnen Albert Heijn, waaronder categoriemanager, senior vicepresident merchandising & sourcing vers, commercieel directeur en uiteindelijk ceo van Gall & Gall, waar ze de keten transformeerde van een stoffige slijterij naar een hippere drankenspeciaalzaak.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Reorganisaties als ceo van Albert Heijn

Bij de start als ceo van Albert Heijn in 2019 voerde ze twee grote reorganisaties door: een reorganisatie van het hoofdkantoor, waarbij een volledige managementlaag werd verwijderd om het bedrijf wendbaarder te maken, en een herstructurering van de winkelaansturing met meer focus op vers, service en gespecialiseerde afdelingsmanagers.

Van Egmond wilde meer ondernemerschap zien, een scherpere focus op de groeigebieden, haar bedrijf wendbaarder maken en dichter bij de klanten staan.

‘Haar kracht zit in de details, maar ze heeft ook geleerd om meer te helikopteren’, aldus Boer. ‘Voor retail moet je de details begrijpen. Je moet een goed gevoel hebben van wat er speelt. Om vervolgens in de boardroom het juiste besluit te kunnen nemen.’

Focus op klanten, kwaliteit en betaalbaarheid

Ahold Delhaize-topman Frans Muller deelt in de persverklaring mooie woorden over Van Egmond. ‘Zij heeft het bedrijf door een turbulente periode genavigeerd. Ze deed dat met een sterke focus op klanten, kwaliteit en betaalbaarheid.’

Ook Van Egmond kijkt met plezier terug op haar periode bij Ahold Delhaize, schrijft ze op LinkedIn. ‘Zeker op de laatste zes jaar als ceo van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall. Een droombaan waar ik met grote ambities aan begon, en waar ik meer heb mogen én kunnen doen dan ik ooit had gedacht.’