1. Action meer waard dan Ahold Delhaize
Winkelketen Action is 32 miljard euro waard. Althans, voor dat bedrag staat het in de boeken van de eigenaar, de Britse investeringsmaatschappij 3i. Daarmee is Action meer waard dan beursgenoteerde bedrijven als Ahold Delhaize (30 miljard euro) en DSM-Firmenich (27 miljard euro), schrijft RTL.
De vergelijking is natuurlijk enigszins scheef. De waardering van een private onderneming is niet een-op-een te vergelijken met die van een beursgenoteerde firma. Maar toch, het toont aan hoe hard Action is gegroeid. Vijf jaar geleden kwam de waardering nog uit op 10 miljard euro.
Lees ook: Action-ceo Hajir Hajji: baas van een bedrijf dat 28 miljard euro waard is
2. Nostics wint Challenger50 Award
Nostics heeft de MT/Sprout Challenger50 Award van 2024 gewonnen. De ontwikkelaar van infectie-testkits mag zich daarmee de grootste marktuitdager van het jaar noemen. Nostics liet finalisten Carbyon en Cradle achter zich.
‘De bestrijding van infectieziekten wereldwijd, en vooral in de derde wereld, en de strijd tegen onnodig toedienen van antibiotica is een grote en glasheldere missie waarvoor Eva Rennen en haar team een duidelijke weg hebben uitgestippeld’, aldus juryvoorzitter Philip Bueters. ‘Met een product dat een massale vraag kan uitlokken zodra het op de markt is, met stevige marges bovendien.’
Lees meer: Nostics wint Challenger50 als meest uitdagende bedrijf van 2024
3. ‘Unilever zet Unox en Conimex in etalage’
Krijgen de Unox-rookworsten een nieuw onderkomen? Unilever onderzoekt de mogelijkheden voor de verkoop van een aantal voedingsmerken. Naast Unox wil het concern ook Conimex van de hand doen, meldt Reuters op basis van ingewijden. Ook voor de kleinere Britse voedselmerken wordt een koper gezocht.
Het is onderdeel van de strategie van ceo Hein Schumacher om op de dertig sterkste merken te focussen. Afgelopen voorjaar werd al bekend dat Unilever de ijsdivisie met merken als Magnum en Ben & Jerry’s wil afsplitsen. Het bedrijf zou ABN Amro hebben ingeschakeld om het proces te begeleiden. Unilever geeft aan niet te reageren op ‘geruchten’.
4. Netbeheerders verplichten grote bedrijven te minderen met stroom
Tennet gaat grote bedrijven in het hele land verplichten om in piekperiodes minder stroom te gebruiken. Dat moet het overvolle elektriciteitsnet ontlasten, meldt het FD. De netbeheerder heeft zestien bedrijven aangeschreven – bedrijven met veel batterijen en/of zonnepanelen – met de vraag of ze kunnen bijsturen in hun verbruik of opwek. Bedrijven die meewerken krijgen een vergoeding, wie weigert riskeert een boete.
In Utrecht gaat een vergelijkbare verplichting gelden voor middelgrote afnemers. Stedin is daar eigenaar van de stroomkabels en heeft 22 bedrijven gevraagd om hun productieproces zo aan te passen, dat ze op sommige momenten een deel van hun elektriciteit kunnen afstaan. De netbeheerders erkennen dat het een ingrijpende maatregel is. ‘Voor veel bedrijven is dit nieuwe materie’, zegt Warmold ten Zijthoff, regiodirecteur Utrecht bij Stedin tegen de zakenkrant. ‘We vinden het enorm vervelend dat dit nodig is.’
5. Onderzoek: ‘Gebrek aan digitale kennis remt groei mkb’
Ondernemers laten kansen liggen door een gebrek aan digitale kennis. Dat blijkt uit onderzoek van Vodafone Business en MKB-Nederland, uitgevoerd door Ipsos. Ruim driekwart is optimistisch over de mogelijkheden die digitalisering het bedrijf biedt en meer dan twee derde wil zich de komende jaren verder ontwikkelen op dat gebied.
Het ontbreekt alleen vaak aan inzicht en begeleiding om meer geavanceerde technologieën effectief in te zetten. Ondernemers zien vooral kansen in technologieën die ze al kennen, zoals automatisering van taken en processen of digitale administratie. Ze zijn minder geneigd om het Internet of Things (IoT) of AI te verkennen; daarmee houdt respectievelijk slechts 17 procent en 14 procent zich bezig.
Een belangrijk obstakel is praktische ondersteuning: bijna de helft van de ondernemers geeft aan dat er weinig tot geen hulp beschikbaar is of dat ze niet weten waar ze die kunnen vinden. Terwijl ze die hulp wel nodig hebben. Zes op de tien geven aan dat de ontwikkelingen te snel gaan om bij te houden, acht op de tien vinden dat zijzelf en/of hun medewerkers onvoldoende kennis hebben.
6. En dan dit: AI-dichters populairder dan echte
Je Sinterklaasgedicht door AI laten schrijven? Mensen blijken het verschil met gedichten die door een echt mens zijn geschreven niet te zien, toont een nieuwe studie aan. Een panel van 1634 deelnemers kreeg tien gedichten voorgelegd die door een persoon waren geschreven of door ChatGPT 3.5. Zij vonden de AI-poezië over het geheel genomen mooier, inspirerender en betekenisvoller dan het werk van grootheden als William Shakespeare, Lord Byron en T.S. Eliot.
Volgens de onderzoekers komt dat omdat de AI-gedichten eenvoudiger en toegankelijker zijn. Overigens werd die mening snel bijgesteld zodra respondenten hoorden dat de teksten niet uit de pen van een echt mens kwamen.
Rondje funding 💸
- Het Amsterdamse Pulse4all van oprichter Peter Houtzagers heeft 5 miljoen euro opgehaald om meer AED’s door heel Europa te hangen.
Rondje kwartaalcijfers 📈
- Aegon gaat voor 150 miljoen euro eigen aandelen inkopen. De verzekeraar genereerde in het derde kwartaal 336 miljoen euro aan kapitaal, flink meer dan waar analisten op rekenden.
Rondje transfers 🔄
- Trix van der Vleuten, MT/Sprout Next Leader in 2019, verruilt Versuni voor The Social Hub. Ze is per november gestart als chief marketing officer van de hotelketen, meldt ze op LinkedIn. Voor Versuni had Van der Vleuten marketingfuncties bij onder meer KFC, Philips, Kraft Heinz, FrieslandCampina en PepsiCo. Dit najaar verscheen ook haar eerste kinderboek, May for President.
Wat we ook lazen:
- Fiscalist van de sterren bekend schuld in deal met Amerikaanse aanklagers (FD)
- ASML verwacht nog altijd omzetverdubbeling, ondanks vertraging herstel (NOS)
- Cybercharlatan Rian van Rijbroek zorgde bij Centric wel voor wanbeleid, maar wordt niet aangepakt (AD)
- EU legt Meta boete van bijna 800 miljoen euro op vanwege opdringen Facebook Marketplace (FT)
- Ondernemer Vincent van der Holst lanceert robot om razendsnel kleding te scannen voor verkoop online (LinkedIn)