Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

20 techbedrijven komen met eigen voorstel box 3-plannen – EY onthoudt zich van oordeel over jaarverslag Ebusco

Ook nieuws: Avantium heeft fabriek in Delfzijl weer op de rit, EU versoepelt fusieregels voor nieuwe Europese kampioenen, Greenpeace dreigt met rechtszaak tegen 's werelds grootste vleesbedrijf en ASML-medewerkers hebben last van verplichte mondkapjes.

Eelco Heinen
Minister Eelco Heinen (Financiën) liet in februari weten dat het nieuwe box 3-stelsel 'teruggaat naar de tekentafel'. Foto: Getty Images

1. 20 techbedrijven komen met eigen voorstel voor box 3-plannen

Een coalitie van twintig techbedrijven, waaronder Adyen, Booking.com, Bunq, CM.com en Picnic, dringt bij het kabinet aan op aanpassing van de nieuwe box 3-plannen. Hun voornaamste eis: belast aandelen pas op het moment van verkoop, in plaats van een jaarlijkse belasting op papieren winst.

De wet kon eerder al op forse kritiek rekenen van onder anderen prins Constantijn en Elon Musk. Dat resulteerde in een uitzondering voor startups. Mocht het kabinet niet in hun eisen meegaan, dan willen de bedrijven dat deze uitzondering ten minste wordt uitgebreid naar alle bedrijven die aandelen als beloningsinstrument gebruiken. ‘Uiteindelijk gaat het om een duidelijk, voorspelbaar en uitvoerbaar ecosysteem dat startups en scaleups helpt talent te behouden’, licht CM.com-ceo Jeroen van Glabbeek op LinkedIn toe.

Hij vervolgt: ‘Deze groep bedrijven biedt duizenden hoogwaardige banen, investeert op grote schaal in R&D, AI-toepassingen en de adoptie daarvan. Wij trekken (internationaal) talent en investeringen aan en helpen innovaties opschalen. Via belastingen dragen wij aanzienlijk bij aan de schatkist en tezamen vormen we belangrijke schakels in het nationale tech-ecosysteem.’

Lees ook: Een nieuwe Box 3? Zweden grossiert in unicorns dankzij een veel slimmere vermogensbelasting

2. EY onthoudt zich van oordeel over jaarverslag Ebusco

Voor het tweede jaar op rij onthoudt EY zich van een oordeel over het jaarverslag van Ebusco, schrijft het FD. Uit de accountantsverklaring bij het jaarverslag blijkt dat EY de financiële jaarrapportage ondermaats vond. De situatie van de elektrische bussenbouwer is zorgwekkend: het bedrijf leed in 2025 een nettoverlies van 71 miljoen euro op een omzet van 76,6 miljoen euro en haalde dat jaar geen enkele order binnen.

Bovendien is het bedrijf voor werkkapitaal volledig afhankelijk van zijn Chinese partners. Voor de bussenbouwer dreigt mogelijk een faillissement. Om te overleven overweegt Ebusco nu zijn bustak te verkopen.

Lees ook: Peter Bijvelds bouwde Ebusco uit van startup tot beurslieveling, daarna ging het mis

3. Avantium heeft fabriek in Delfzijl weer op de rit

Avantium heeft de reparatiewerkzaamheden aan de nieuwe fabriek in Delfzijl afgerond. Die lag maanden stil nadat bleek dat de titaniumlassen van de buisconstructie niet goed waren, terwijl daar azijnzuur doorheen gaat. ‘Dat moet absoluut wel goed zijn’, zegt ceo Tom van Aken tegen Dagblad van het Noorden. ‘Je kunt niet hebben dat er met azijnzuur ongelukken gebeuren. Dat kunnen voor medewerkers direct fatale ongelukken zijn.’

Donderdag werden de laatste titaniumlassen gelegd. De reparaties brachten 7 miljoen euro aan extra kosten mee, maar nu kan het chemiebedrijf wel verder. Avantium zet plantaardige suikers om in FDCA, een grondstof voor bioplastic PEF. Het bedrijf verwacht in de tweede helft van 2026 de eerste leveringen te doen.

Lees meer op Change Inc.: De ultieme test voor Avantium: groen én winstgevend worden

4. EU versoepelt fusieregels voor nieuwe Europese kampioenen

Europese bedrijven kunnen straks makkelijker fuseren of overnames doen. Brussel wil het fusiebeleid versoepelen om Europese spelers beter te kunnen laten concurreren met Amerikaanse en Chinese giganten, meldt NRC. Nieuwe richtlijnen bieden hier straks meer ruimte voor.

Het gaat nog om een concept; de definitieve richtlijnen volgen naar verwachting in de herfst. Een interessante eerste test wordt het voornemen van Airbus, Leonardo en Thales om hun ruimtevaartactiviteiten samen te voegen en zo op te boksen tegen SpaceX van Elon Musk. Kritiek is er ook, onder meer uit Nederland. De vrees is dat minder concurrentie juist tot minder innovatie leidt, en tot hogere prijzen.

Lees ook ons dossier Re:Europe: Europa wankelt? Deze verhalen bewijzen het tegendeel

5. Greenpeace dreigt met rechtszaak tegen ‘s werelds grootste vleesbedrijf

Greenpeace verstoorde donderdag de eerste aandeelhoudersvergadering van JBS in Nederland om juridische stappen tegen het grootste vleesbedrijf ter wereld aan te kondigen. De Braziliaanse vleesverwerker heeft sinds vorig jaar een brievenbus in ons land en kan daardoor makkelijker voor de Nederlandse rechter worden gesleept, schrijft het FD. Het concern is ook eigenaar van de Nederlandse vleesvervangerproducenten Vivera en De Vegetarische Slager.

De milieuorganisatie eist meer transparantie over uitbreidingsplannen in Nigeria. JBS wordt al langer nadrukkelijk geassocieerd met mensenrechtenschendingen, ontbossing, milieuvervuiling en corruptie, en Greenpeace vreest voor een herhaling van zetten in het Afrikaanse land. JBS laat weten nog niet actief te zijn in Nigeria.

Lees ook: Corruptie, ontbossing en omkoping: dit is de nieuwe eigenaar van De Vegetarische Slager

6. En dan dit: ASML-medewerkers hebben last van verplichte mondkapjes

Medewerkers van chipmachinefabrikant ASML hebben last van gezondheidsklachten na het werken met een mondkapje. Dat blijkt uit onderzoek van vakbond FNV, waarover Nu.nl bericht. Het gaat om medewerkers in de zogeten cleanroom, een streng gecontroleerde en stofvrije ruimte. Van de 800 ondervraagde werknemers hadden er 700 last van de mondkapjes die in deze ruimtes verplicht moeten worden gedragen.

Hoofdpijn, vermoeidheid en ademhalingsproblemen werden het meest genoemd, vaak tegelijk. FNV pleit daarom voor ‘mondmaskerpauzes’. ASML zegt begrip te hebben voor de situatie en de bevindingen te onderzoeken.

Lees ook: Waarom ASML 3.000 managers wipt: ‘Hoe meer bureaucratie, hoe minder innovatie’

Rondje kwartaalcijfers 📈

  • ING is 2026 sterk begonnen. De bank boekte in het eerste kwartaal een winst van bijna 1,6 miljard euro, ruim 7 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. De rente-inkomsten stegen met 12 procent en ook commissie-inkomsten namen toe.
  • Unilever boekte in de eerste drie maanden van het jaar een omzet van 12,6 miljard euro (+3,8 procent). Uitblinker was de schoonmaak- en wasmiddelendivisie, met merken als Omo en Cif, met ruim 6 procent groei. De voedingstak die Unilever van de hand doet, presteerde met een onderliggende omzetgroei van 2,2 procent opnieuw het minst.
  • Air France-KLM sloot het eerste kwartaal af met een verlies van 252 miljoen euro, iets meer dan een jaar eerder. Voornaamste reden is de dure kerosine, al moet de echte impact volgens ceo Ben Smith nog komen. De topman waarschuwt dat de hogere brandstofprijzen de komende kwartalen zwaarder zullen drukken op de resultaten. Alleen al in het tweede kwartaal rekent het bedrijf op zo’n 1 miljard euro aan extra brandstofkosten.

Rondje transfers 🔄

  • Inkooporganisatie Superunie heeft Ralph van Oss aangesteld als nieuwe ceo en Felicia Eijsink-Waaijer als nieuwe cfo. Van Oss komt over van Ahold Delhaize, waar hij vice-president sourcing bij Albert Heijn, Etos en Gall & Gall was. Eijsink-Waaijer werkt al twintig jaar in verschillende senior financiële functies in de FMCG-sector, bij bedrijven als Proctor & Gamble en Unilever.
  • Alexa Lightner is in april begonnen als nieuwe managing director van B. Amsterdam. De Amerikaanse heeft ruim tien jaar ervaring in ‘community building, commerciële strategie en de toekomst van werken’. Voorganger Tessa Bakker blijft betrokken via Timeless Investments, de oprichter en aandeelhouder van B. Amsterdam, dat ook de gebiedsontwikkeling rond het hoofdgebouw leidt.

Wat we ook lazen:

  • Liter benzine kost voor het eerst meer dan 2,60 euro (Nu.nl)
  • Kaapstadse AI-ondernemersproef levert vijf startups en ton omzet op (Quote)
  • Conflict rond Nexperia dreigt financiële strop voor Wingtech te worden (BNR)
  • Tegenslag voor Utrechts stroomnet: broodnodige gasgeneratoren mogelijk te laat (Nu.nl)
  • ‘Anthropic wil $50 miljard ophalen tegen waardering van $900 miljard’ (TechCrunch)
  • Worstelende staalproductie Europa leeft op door beschermingsmuur Brussel (De Telegraaf)
  • Nederlandse stichting spant rechtszaak aan tegen Netflix om prijsverhogingen (Nu.nl)
  • EU-parlement wil Chinese overname van Mediamarkt een hak zetten (BNR)
  • Colombia-top over uitfaseren fossiel eindigt optimistisch: ‘Eerste multilaterale top die niet frustrerend is’ (de Volkskrant)