Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Onderzoeks­verantwoording MT500 2014

Hoe is het MT500-onderzoek uitgevoerd en hoeveel respondenten waren er? Lees er hier alles over.

De MT500 is het verslag van een onderzoek naar het imago van het Nederlands bedrijfsleven onder zakenmensen. Het onderzoek werd dit jaar voor de 14e keer gedaan. Het is gehouden in januari en februari 2014. Het veldwerk is uitgevoerd door online marktonderzoeksbureau MWM2.

Het onderzoek voor de MT500-ranking werkt met gesloten reponselijsten (dus op uitnodiging). 976 respondenten hebben de vragenlijst volledig ingevuld. 87 procent heeft een leidinggevende functie. De gemiddelde leeftijd van de respondenten was 43 jaar; 65 procent was man.

Het onderzoek is gedaan met behulp van een gesloten groslijst gebaseerd op de ranglijst van Elsevier/Bureau van Dijk naar de grootste Nederlandse bedrijven, aangevuld met de grootste instel­lingen. Dochterbedrijven kregen geen aparte vermelding. In de lijst konden de respondenten 5 bewonderde bedrijven aankruisen, en die op volgorde van 1 tot 5 zetten. De ranking van de organisaties in de MT500 is gebaseerd op de vraag hoe vaak een bedrijf is gekozen, en de gemiddelde rankingscore binnen de top 5. Voor de bedrijven die ze op nr. 1 hadden gezet, werd aan de respondenten ook gevraagd welk element ze het meest waardeerden in, en wat ze het sterkste element in de uitstraling vonden van het bedrijf.

Bij de verkiezing van de beste bestuurder werd de vraag gesteld wie men op dit moment de meest inspirerende bestuurder van het Nederlandse bedrijfsleven vond. De respondenten konden daarbij kiezen uit de topmensen van de 30 grootste Nederlandse bedrijven naar omzet, aangevuld met de AEX-bedrijven. Men mocht één naam op de lijst aanvinken (of in een open veld een andere kandidaat invullen). De ranking van het mondiaal meest bewonderde bedrijf werd verkregen door de volgende vraag te stellen: ‘Als u één bedrijf mocht noemen in de internationale zakenwereld dat u bewondert, welk zou dat zijn?’ Hierbij ging het om een open vraag.