Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe luister je echt naar je medewerkers?

In samenwerking met House of Performance - Waardering is niet alleen fijn, maar zelfs noodzakelijk. Als er naar je geluisterd wordt, voel je je prettiger en meer betrokken bij je werk. Maar de meeste managers zijn vooral aan het zenden. Gevolg: gefrustreerde medewerkers, slechte sfeer en veel verloop. Hoe doe je dat, echt luisteren?

luisteren naar medewerkers
Foto: Getty

Laten we er niet omheen draaien, de meeste managers zijn de hele dag aan het zenden. In vergaderingen vertellen ze wat er gedaan moet worden, in functioneringsgesprekken laten ze weten wat hun medewerkers moeten verbeteren en zelfs op de kerstborrel laten ze vooral horen welke targets allemaal gehaald zijn.

Dat is op zich geen probleem – een van de taken van een leidinggevende is om richting te geven. Maar het wordt wel een probleem als de communicatie altijd eenrichtingsverkeer blijft.

Het ene oor in…

Zo moeilijk is dat niet, luisteren. We doen het de hele dag. Naar de collega die over zijn weekend vertelt en de klant die belt met een probleem. Tegelijkertijd zijn we in ons hoofd met duizend andere dingen bezig: ‘Wat eten we vanavond? Zal ik dinsdag naar de sportschool gaan of woensdag? Heb ik dat mailtje nou al beantwoord? Wanneer heb ik tijd om dat rapport uit te werken?’

Als een medewerker naast je bureau staat met een probleem, luister je daar natuurlijk ook naar. Maar hoor je ook wat hij eigenlijk zegt? Doordat je in je hoofd met zoveel andere dingen bezig bent, grijp je – onbewust – iedere kans aan om bij wijze van antwoord je eigen mening te geven. Je luistert wel, maar je luistert passief. Daardoor hoor je niet die andere vraag, die hij niet hardop stelt.

Luistermodus

Om goed te kunnen luisteren is het van belang dat je je eigen hoofd even uitzet. Luisteren is niet alleen horen wat iemand zegt, maar ook oor hebben voor de onderliggende boodschap. Klaagt een medewerker alleen maar over die luie collega omdat hij hem niet mag? Of is er meer mis op die afdeling?

Dat kom je alleen te weten als je de tijd neemt om te luisteren en vooral je eigen ego even buiten beschouwing laat. Laat iemand uitpraten en val hem niet in de rede. Medewerkers die zich serieus genomen voelen, zijn eerder geneigd te vertellen wat ze werkelijk dwars zit.

3 tips om echt goed te luisteren:

#1. Geef aandacht

Iedere dag een rondje over de werkvloer lopen is een goede manier om op de hoogte te blijven. Maar heb niet de illusie dat je daarmee ook alles te weten komt. In die relatief korte tijd spreek je maar weinig mensen en vooral degenen met de grootste mond zich laten horen. Als je ze op de man af vraagt hoe het gaat, zullen de meeste mensen ‘prima’, zeggen. Maar betekent dat ook echt dat het goed gaat?

#2. Luisteren is een keuze

Als je echt wilt weten wat er speelt, moet je al je andere beslommeringen even in de wacht zetten en je concentreren op je gesprekspartner. Let op zijn en jouw lichaamstaal: kijk je gesprekspartner aan, buig af en toe naar voren, knik of maak instemmende geluiden.

Luisteren betekent vooral ook zelf even je mond houden. Ook al erger je je aan het gezeur, of vind je dat wat je gesprekspartner zegt gewoon niet klopt, reageer nog even niet. Luister. En dat is best lastig. Zo blijken zelfs huisartsen, wiens vak het toch is om te horen wat er aan de hand is, na 12 seconden alweer zelf aan het woord zijn. Niet doen.

#3. Neem de tijd

Trek voldoende tijd uit om te luisteren. Blok tien minuten of een kwartier in je agenda voor een gesprek. Zo voorkom je dat je zinnen van je gesprekspartner gaat afmaken of hem of haar al snel in de rede valt met de vraag: wat is nu eigenlijk je punt?

Laat stiltes vallen. Daarmee bied je je gesprekspartner de ruimte om dingen te vertellen waar je niet om gevraagd hebt. De kans is groot dat die dan pas durft te benoemen wat er werkelijk dwars zit.

En zet je eigen ego opzij. De neiging om meteen een oordeel te vellen, of goedbedoeld advies te geven is groot maar dat is niet de bedoeling. Stel vragen, vat af en toe samen wat de ander zegt, zodat je begrijpt wat ze bedoelt. Daarmee dwing je jezelf om niet meteen te reageren.

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Continu Verbeteren’ op mt.nl. Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door House of Performance. House of Performance is specialist in het radicaal verbeteren van prestaties op de werkvloer.

Lees ook:

Lean vs Agile

Lean een overgewaaide hype en Agile the next thing? Echt niet! Lean en Agile zijn twee state-of-the-art managementfilosofieën die je helpen om in een veranderende omgeving je doelen te behalen. In deze whitepaper zetten we Lean en Agile naast elkaar.

Download gratis

De 6 ingrediënten van een effectieve game

Gamification is een schaalbare veranderaanpak, waarmee je blijvende gedragsverandering realiseert en prestaties op de werkvloer verbetert. Maar wat maakt een game nu effectief? Hoe zorg je dat het écht bijdraagt aan de gestelde doelen?

Download gratis
/