Cursus zelfvertrouwen op de werkvloer
Toen Franka Karsten gevraagd werd om een cursus te geven over zelfvertrouwen op de werkvloer aan The School of Life in Amsterdam, moest ze allereerst lachen. ‘Ik had niet het idee dat ik daar de uitgelezen persoon voor was. Waarom zou ik, met af en toe een flinke dip in m’n zelfvertrouwen, andere mensen daar iets over kunnen leren?’
De angst die ze voelde voor het onderwerp besloot ze om te zetten naar iets positiefs. ‘Het is juist die angst die ons vaak belemmert in de dingen die we graag willen doen.’
Het is een tip die ze geeft aan de volgers van haar cursus: ‘Leer je angst kennen: ben je bang omdat je iets niet wilt of omdat je bang bent om het fout te doen?’
Angst om fouten te maken
Dat dat laatste vaak de reden is, is volgens Karsten het gevolg van het maakbaarheidsideaal waar we mee te maken hebben. ‘Alles is maakbaar, dat betekent dat we verantwoordelijk zijn voor ons eigen leven. Dat heeft veel voordelen, maar zorgt er tegelijkertijd dat veel mensen tegenslag zichzelf aanrekenen. Terwijl een beetje pech er soms gewoon bijhoort.’
Dit wil je niet missen: MT Insights
Het nieuwe MT Insights, elke twee weken sturen we jou een exclusieve longread om jouw vaardigheden als manager aan te scherpen. Met als bonus 2x per jaar het MT Insights Magazine.
lees verderDat een presentatie slecht gaat, hoeft bijvoorbeeld niet volledig aan jezelf te liggen. ‘De groep kan een kleine concentratiespanne hebben, of de zon buiten zorgt ervoor dat mensen er niet helemaal bij zijn. Allemaal externe factoren waar je niets aan kunt doen.
Als je een presentatie die niet lekker ging volledig jezelf aanrekent zonder rekening te houden met externe factoren kan dat een knauw voor je zelfvertrouwen zijn.’
Vergelijk jezelf niet meteen met Obama
Een ander veel gezien geval op de werkvloer is het willen excelleren in je werk, ongeacht de ervaring. ‘Als mensen beginnen bij een nieuwe baan, willen ze binnen een week hetzelfde kunnen als hun collega die er al jaren zit. Dat is niet realistisch, maar wanneer dat niet lukt zijn ze teleurgesteld in zichzelf.’
Het vergelijken met anderen is een natuurlijke reactie, benadrukt Karsten. ‘Maar maak je de vergelijking te groot, dan kan dat juist verlammend werken.’ Ze haalt haar eigen voorbeeld van: ‘Toen ik begon met deze cursus, vond ik het spannend om te spreken in het openbaar.
Ik kende de speeches van Obama, ik was lang niet zo goed als hij.’ Nu lacht ze hierom. ‘Die man heeft zoveel charisma en training gehad: het is jezelf vergelijken met een professional en dan teleurgesteld zijn dat je niet zo goed bent.’
Hoe ga je om met tegenslagen?
Het gebrek aan zelfvertrouwen kan daarmee indirect voor een burn- of bore-out zorgen. ‘Het ligt aan je karakter hoe je daarop reageert, maar je kunt je overwerken of juist zo verlamd raken door de angst dat je niks meer uit je vingers krijgt.’
Maar wat te doen tegen die (vaak niet reële) angst? Volgens Karsten is zelfbewustzijn een eerste stap. ‘Als je je bewust bent hoe je tegenslagen en teleurstelling interpreteert dan kun je dat bijsturen.’ Weet bovendien dat de angst om te falen erger is dan het falen zelf.
Managers kunnen zelfvertrouwen op de werkvloer stimuleren
Voor managers is vooral een faciliterende rol weggelegd bij het werken aan zelfvertrouwen. ‘Geef vertrouwen en laat zien dat er ruimte is om te falen.’ Wie als manager zelf onzeker is, heeft volgens Karsten vaak de neiging om veel werk te controleren. ‘De angst om werk uit handen te geven is dan groter dan het vertrouwen dat je er samen wel uitkomt als het fout gaat.’
Wie erin slaagt dat vertrouwen te geven, ziet een team terug dat zich veilig voelt in de werkomgeving. ‘Een essentieel gevoel als het gaat om fouten maken, feedback geven en elkaar verder helpen. Vertrouwen is wat dat betreft net liefde: je kunt het pas aan iemand geven, als je het ook voor jezelf voelt.’
Tips voor meer zelfvertrouwen op de werkvloer:
#1. Spreek jezelf uit als het niet lekker gaat
Als het je lukt om het met iemand te delen dat je je dag niet hebt, haal je voor jezelf de druk van de ketel. Het liefst zeg je het tegen je leidinggevende, maar het kan ook zeker een collega zijn.
#2. Stel jezelf kleine, haalbare doelen voor jouw werkdag
Bepaal zelf waar jouw leermomenten liggen voor de komende werkdag. Wil je beter worden in gesprekken voeren met collega’s, knoop dat in ieder geval met één collega een gesprekje aan. Houd het echt klein, zo vergroot je de kans dat je je doel behaalt en aan het einde van de dag een tevreden gevoel hebt.
#3. Benoem aan het einde van de dag wat je hebt geleerd
Dit kan iets heel kleins zijn, maar door je hier bewust van te worden, vergroot je jouw behaalde successen. De tevredenheid over het behalen van kleine doelen ga je uitstralen. En vaak leer je veel meer dan het ene doel dat je hebt gesteld, dat geeft je meteen een goed gevoel.
#4. Vraag om feedback
Vaak vullen we uit onzekerheid liever in wat we denken dat andere mensen van ons vinden en vergeten we deze aannames te checken. Doe regelmatig een reality check en vraag jouw collega’s en leidinggevende om feedback over hoe jij het in een bepaalde situatie hebt gedaan. Hoe specifieker jouw feedback vraag, hoe meer je eraan hebt.
Vragen over zelfvertrouwen op de werkvloer:
Wat kun je doen als je onzeker bent op je werk?
Spreek jezelf uit als het even niet lekker gaat. Zo haal je voor jezelf de druk van de ketel. Stel jezelf kleine, haalbare doelen voor jouw werkdag, zodat je met een goed op je dag kunt terugkijken. Benoem aan het einde van de dag wat je hebt geleerd, deze tevredenheid ga je uitstralen. Vraag om feedback en ga niet invullen wat andere mensen van je denken.
Hoe kun je zelfvertrouwen tonen op je werk?
Vraag anderen om feedback over hoe jij het hebt gedaan. Geniet van de kleine en grote successen. Neem complimenten aan en wees er dankbaar voor. Geef jezelf toestemming om fouten te maken. Toon oprechte belangstelling voor anderen.
Hoe ga je om met een onzekere collega?
Als je een onzekere collega wilt ondersteunen, is het belangrijk om te zorgen voor een veilige sfeer. Wees vriendelijk in de communicatie, maar wel duidelijk in je verwachtingen. Informeer regelmatig hoe het met deze collega gaat en geef aan dat je beschikbaar bent als gesprekspartner. Stimuleer de onzekere collega om zich uit te spreken en voor zichzelf op te komen. Geef complimenten wanneer de collega iets goed heeft gedaan.