Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Je veranderplannen zijn helder, maar medewerkers gaan niet over tot actie. Wat nu?

Je hebt helder gemaakt waarom verandering noodzakelijk is voor je bedrijf of afdeling, maar individuen komen niet in beweging. Hoe zorg je wel voor actie in de praktijk?

medewerkers in beweging Getty Images
Je leest nu: Je veranderplannen zijn helder, maar medewerkers gaan niet over tot actie. Wat nu?

Je hebt de aan iedereen helder gemaakt waarom verandering nu nodig is en waarom uitstel geen optie meer is. Ook andere leiders hebben er hard aan getrokken om hun mensen van de noodzaak te doordringen. Hoe kan het dan dat individuen nog steeds niet in beweging komen?

Dit is vaak het moment dat je zelf als leider gefrustreerd raakt, want hoezo? Snappen ‘ze’ het niet, of willen mensen gewoon niet tot actie overgaan? Hoe creëer je die actiebereidheid bij ieder individu?

De oplossingsrichting: maak de verandering concreet naar de betekenis van vandaag

Om mensen te laten bewegen is helderheid over wat de verandering nu precies voor hen betekent een kritische voorwaarde. Om een voorbeeld te geven: zeggen dat je wilt bewegen naar een klantgerichte end-2-end supply chain is abstract.

Voor een medewerker is het dan nog niet helder dat dit bijvoorbeeld betekent dat hij voortaan proactief zijn salescollega’s moet informeren als er zich een probleem voordoet in het productieproces.

Beschrijving impact op alle rollen

Door ‘een dag in het leven van’ in detail uit te schrijven, met daarin een beschrijving van alle rollen die door de verandering geraakt worden, kun je de echte impact voor een individu helder maken.

Nog krachtiger is het om mensen aan te moedigen deze denkstappen zelf te zetten en ze te helpen om tot het juiste antwoord te komen over wat de verandering voor hen in de praktijk betekent. Het voorbeeld illustreert hoe je dit kunt aanpakken.

Praktijkvoorbeeld: een nieuw target door de bril van vandaag

Een organisatie in de auto-industrie wil aankomend jaar met 20 procent groeien. Commercieel directeur Lucas gelooft dat dit haalbaar is. Zijn team is relaxed aan het jaar begonnen, erop vertrouwend dat het wel goed komt met deze groeidoelstelling; kansen in de markt zijn immers goed.

Het is inmiddels maart en Lucas maakt zich zorgen. Hij vraagt zich af hoe hij het team ervan bewust maakt dat zij hun werk met een ander ambitieniveau moeten gaan doen. Medewerkers gaan niet over tot actie om de doelstelling te kunnen halen.

Vandaag actie, niet morgen

Hoe zorgt hij ervoor dat ze vandaag accelereren en niet morgen? Hij brengt het team samen. Hij vraagt hun de volgende rekensom te maken: hoeveel verkopen zijn grofweg nodig om de target te halen? Wat is jullie inschatting hoeveel klanten daarvoor een contract met ons zouden moeten aangaan? Wat denken jullie dat het benodigde aantal leads is en wat de omvang daarvan is? En wat zou dit betekenen voor het benodigde aantal tweede en eerste gesprekken met potentiële klanten?

Daaruit blijkt al snel dat het aantal gesprekken dat zijn salescollega’s per dag zouden moeten plannen om de doelstelling te halen, het drievoudige is van wat zij momenteel aan afspraken in de agenda hebben staan. Dit inzicht zet iedereen op scherp en brengt het bewustzijn van wat nu nodig is naar het juiste niveau. De versnelling volgt daarna als vanzelf.

Tip voor de change leider

Voor veel mensen zijn verandertrajecten abstract en is het lastig om de betekenis ervan te vertalen naar de praktijk. Dit voorkom je door per doelgroep samen de impact te bepalen. Een impactanalyse kan je daarbij helpen.

Tip voor de change begeleider

Een beschrijving van ‘een dag uit het leven’ kan een krachtig middel zijn om bewustzijn te kweken van hoe een gewone dag op het werk voor een individu eruitziet als de verandering succesvol is gerealiseerd. Zo maak je de delta in het dagelijks werk voelbaar en krijgen mensen helder wat te stoppen, te starten of anders te doen.


Veranderdilemma’s
Anne Kloosterboer rijkt in een reeks artikelen oplossingen aan voor herkenbare veranderdilemma’s. Lees ze hier allemaal.

Conclusie: breng de betekenis van een verandering naar vandaag

Ondanks onduidelijkheid en onzekerheid is het belangrijk om naar het individu zo helder en duidelijk mogelijk te zijn over de impact van een organisatieverandering op hem of haar. Dit vraagt van change leiders en begeleiders om de discipline op te brengen om een generieke change-ambitie naar de betekenis in het hier-en-nu te vertalen voor individuen in verschillende rollen.

De praktijk wijst uit dat mensen pas overgaan tot actie als die helderheid er is.