Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Digitaal veranderen? Zoek dan geen IT’ers

Bijna elk bedrijf is op zoek naar digitale mogelijkheden die een transformatie veroorzaken. Die verandering alleen overlaten aan de IT-afdeling is meestal niet verstandig. ‘Juist jong afgestudeerden met verbindend vermogen kunnen organisaties in beweging krijgen’, zegt Nick Hoogendoorn, adjunct-directeur bij ORMIT.

Geen IT'ers digitale transformatie
Foto: Hello I'm Nik on Unsplash

Hoe traditioneel je business misschien ook is, niemand ontkomt aan de grote digitaliseringsslag. Uiteindelijk wordt élke business immers een digitale. Of in elk geval: een behoorlijk digitale.
Toch wordt in veel organisaties die digitaliseringsslag nog vooral gezien als een taak van de IT-afdeling. Maar de systeemkant is slechts een klein onderdeel van het geheel, zegt bijvoorbeeld Marjan Schils, schrijver van het boek Digitale Transformatie – Zo doe je dat.

Door de transformatie vanuit IT te leiden, krijg je vaak dat het systeem de organisatie in wordt gepusht. IT kijkt alleen naar de systemen en niet naar de processen, legt Schils uit. ‘Dan probeer je de huidige werkwijze in een nieuw systeem te proppen. Daar komen heel ingewikkelde informatie-architecturen uit die voor iedereen onwerkbaar zijn.’

IT helpen bij hun werk

IT en business zijn geen gescheiden werelden meer, zegt ook Nick Hoogendoorn, adjunct-directeur bij ORMIT. Als specialist in traineeships laten zij digital savvy jonge mensen aan het begin van hun carrière ervaring opdoen bij verschillende andere bedrijven.

Digitale mogelijkheden raken volgens hem tegenwoordig élk deel van de business, of het nu marketing, finance of HR is. ‘Digital en data gaat over de voorkant van je business, over hoe je in snel veranderende omgevingen relevant kunt blijven. Juist ORMIT’ers (de trainees van ORMIT red.) zijn daar goed in, zeggen onze participerende klanten.’

‘Je hebt de kennis van IT natuurlijk ook nodig, om software te schrijven bijvoorbeeld. Maar van die jarenlange IT-projecten, dat kan tegenwoordig gewoon niet meer. Je moet nu in snellere loops werken, agile, in multidisciplinaire teams. Je hebt nu meer mensen nodig die het mogelijk maken dat IT zijn werk goed kan doen. Als je die weet te betrekken, kun je echt op een ondernemende manier verandering creëren.’

Wel besef, maar nu de praktijk

Het probleem is hardnekkig. Het bewustzijn groeit weliswaar dat digitale technologieën zich razendsnel ontwikkelen. Evenals het feit dat digitale transformatie bestaande businessmodellen overbodig maakt en zelfs de grootste organisaties kan doen wankelen of omvallen.

Maar hoewel het besef er vaak wel is dat digitalisering een verantwoordelijkheid is van de hele organisatie, zie je dat in de praktijk nog niet terug. Zo kwamen het Nationaal Register en Nederland ICT (samen met VNO-NCW) recent nog met een onderzoek naar buiten waaruit blijkt dat Nederlandse commissarissen weinig kennis hebben van digitale transformatie.

‘Commissarissen zien digitalisering toch vooral als iets operationeels en niet als iets dat grote impact heeft op hun organisatie en dus van strategisch belang is’, zo vatte onderzoeker Valerie Frissen de pijnlijke conclusies samen.

Gamen is nog niet transformeren

Meestal wordt voor digitalisering gekeken naar de nieuwe generatie medewerkers (digital natives), die zijn opgegroeid met technologie. Is dat terecht? ‘Dat deze jonge werknemers vaak digital first denken, betekent niet dat ze anderen dat ook moeten aanleren’, zegt Marelle van Beerschoten van Digital Shapers. ‘Als je net begint bij je eerste baan is het nogal een verantwoordelijkheid om ook direct andere mensen te enthousiasmeren.’

Bovendien, zo blijkt uit onderzoek van emeritus-OU-hoogleraar Paul Kirschner, kijken we te veel naar jongeren op waar het gaat om digitale kennis. ‘Dat je in je jeugd veel hebt leren Googelen en videogames hebt gespeeld, betekent niet dat je je op de werkvloer ineens kunt redden met thema’s als backend offices en cybersecurity’, aldus Kirschner.

Meer samenwerken

Zowel Van Beerschoten als Kirschner pleit dan ook voor meer samenwerking tussen de jongeren en ouderen in deze transformatie. ‘Uiteindelijk zul je het met alle medewerkers moeten doen’, aldus Van Beerschoten.

‘Laat je ze samenwerken, dan heb je het beste van twee werelden: de jonge medewerker helpt om technologie toegankelijker te maken, de oudere medewerker leert hem of haar om de basale kennis op te doen die nodig is om optimaal te presteren’, vult Kirschner aan.

Geen gescheiden werelden

‘Uiteindelijk is de wil om te veranderen essentieel, niet of jij vroeger achter een computer zat of niet’, besluit Van Beerschoten. Zo is het maar net, zegt ook Hoogendoorn van ORMIT. Hij ziet ook het belang van een frisse wind in een organisatie die wil veranderen.

‘Het gaat in de digitale transformatie niet alleen om technologie, maar juist veel meer om mensen. We zien dat jonge mensen met verbindend leiderschap in de digitale wereld het verschil maken. Dat doen ze door de dialoog aan te gaan met klanten en vragen te stellen wat ze van de organisatie vinden en verwachten.’

Organisatie in beweging krijgen

Juist jongeren kunnen een organisatie in beweging krijgen, is ook de ervaring van Hoogendoorn. ‘Wij focussen in onze selectie op talent dat niet alleen digitale kansen ziet, maar ook weet te verbinden met de bestaande business. We selecteren niet zozeer mensen met IT-kennis, maar zoeken mensen die weten hoe samen te werken, mensen met verbindend vermogen die goed om kunnen gaan met complexiteit en onzekerheid, die willen managen met hoofd en hart. Mensen met de O-factor, zoals wij dat noemen.’

En IT-vraagstukken? Dat vindt hij eigenlijk een verkeerd woord. ‘Het gaat tegenwoordig om digital en data, niet om systemen. Als je meer mensen weet te betrekken die het mogelijk maken dat IT zijn werk goed kan doen, dan kun je echt op een ondernemende manier verandering creëren.’

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Talent voor succes’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door ORMIT. Zij maken organisaties succesvoller door het vinden, ontwikkelen en verbinden van toptalent dat de potentie heeft om het perspectief van jouw organisatie te veranderen.