Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De vrouwen dreigen Bobs stoel in te pikken

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering dreigen de vrouwen zijn stoel in te pikken.

VAN Thomas
AAN Bob
ONDERWERP Pas op voor bullebak!

Hoi Bob,
Heb je ook gevolgd wat onze bestuursvoorzitter in de media heeft gemeld? Dat er 30 procent vrouwen aan de top van ons bedrijf moet komen? Ongelooflijk, toch! Dat is diezelfde bullebak die zijn eigen ­secretaresse constant ‘meisje' noemt en vrouwen niet eens aankijkt als ze tijdens een meeting wat zeggen! Die gaat nu ineens lopen doen alsof hij de emancipatie in hoogsteigen persoon heeft uitgevonden. Wist je dat al, Bob? Vanavond zit meneer zelfs zijn verhaal te verkopen bij Pauw & Witteman.
Thomas

Hoi Thomas,
Ja, ik kijk er ook best van op, van die uitspraken van hem, dat mag je best weten. Maar draaf je niet wat door? Ik voelde me eerlijk gezegd wel een beetje trots dat we als concern nou eens op deze manier in het nieuws komen, in plaats van met de zoveelste reorganisatie. En het is toch wel een goede gedachte, ook al komt hij dan van Bullebak? Ik zal volgens jou wel weer reuze politiek correct klinken, maar in een land waar zo weinig vrouwen topposities bekleden vind ik zo'n idee helemaal niet zo slecht. Misschien moeten we voor één keer gewoon eens toegeven dat onze ­bestuursvoorzitter ook best zinnige ­dingen kan zeggen.
Bob

Bob,
Draaf ík door? Wake up, Bob! Dertig ­procent vrouwen in hogere managementposities, weet je wel hoevéél dat is? Dat betekent bijvoorbeeld dat ook 30 ­procent van alle divisiedirecteuren uit vrouwen moet bestaan. En jij weet net als ik best hoeveel vrouwelijke divisiedirecteuren er op dit moment zijn. Juist ja: nul. Mannen als jij en ik moeten straks hun plaats ­opgeven voor een vrouw, omdat Bullebak zo nodig wil scoren in de media en – ga daar maar vanuit – zeker ook bij de vrouwtjes. Dát hangt ons boven het hoofd, Bob, besef dat goed.
Thomas

Thomas,
Nou Thomas, ik weet het niet hoor… Denk je nou echt dat een Debbie van de ­Marel of een Heleen Smits, om maar eens twee vrouwelijke managers te noemen, dat die kans maken om – ik noem maar wat – op míjn stoel terecht te komen? Volgens mij valt dat allemaal wel mee, hoor. Ik denk dat Bullebak ­gewoon een idee heeft ­geopperd, meer niet. Het zal echt wel loslopen.
Bob

Bob,
Pas maar op, Bob, pas maar op. Want kijk, Bullebak zal een Debbie van de Marel of een Heleen Smits niet meteen op een ­echte, grote divisie neerzetten. Maar op zo'n divisie als die van jou, nou, waarom niet? Daar kun je als manager immers niet zoveel kwaad aanrichten. Denk daar maar eens over na. Sterker nog: als ik jou was zou ik maar eens om me heen gaan kijken naar passende vacatures in ­managementland. Voor je het weet zit er wel degelijk een vrouw op jouw ­bureaustoel.
En bekijk het ook eens zo: een Debbie van de Marel of een Hester Middendorp, die zien hun kans nu natuurlijk ook schoon, ja, die zullen alle steun van Bullebak ­krijgen. Dat moet je niet onderschatten, Bob. Je weet maar half hoe vals ­vrouwelijke managers kunnen zijn. Wat dat betreft zijn het net mannen.
Thomas

Thomas,
Je slaat volgens mij nou echt door, ­collega. Ik zat onlangs nog op een ­cursus met ­Hester en toen zei ze nog: "Ik zit goed waar ik nu zit, Bob. Vier dagen per week, dat lukt me net, zo met twee kinderen." Ik denk eerlijk gezegd echt niet dat zij dat wil, divisiedirecteur. Kan ik me best ­voorstellen ook. Dat lijkt me namelijk best moeilijk, als parttimer.
Bob

Bob,
Droom maar lekker verder. Let's face it, Bobby: Bullebak is voor het eerst in zijn leven een held. Hij is nu zelfs door de stichting Females On Top! voorgedragen voor de Aletta Jacobs Award, vanwege zijn inspanningen voor de emancipatie in ­Nederland. Die gaat echt wel doorzetten, hoor. Sterker nog: hij zal wel moeten nu.
Thomas

Thomas,
Tjee, als je het zo stelt… Ik krijg er wel een erg dubbel gevoel van, dat mag je best ­weten. Aan de ene kant juich ik dit ­initiatief van onze bestuursvoorzitter natuurlijk zeer toe. Aan de andere kant moet ik zeggen dat ik het toch best pijnlijk zou vinden om er straks zelf het slachtoffer van te ­worden.
Bob

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bob,
Pijnlijk? Schandálig, dat is het! Want juist jij staat toch alom bekend als empatisch, als soft, als een manager die vindt dat je best gevoelens mag tonen op de werkvloer, die vindt dat we vooral dingen moeten uitpraten en die af en toe huilen ook helemaal oké vindt. Laten we wel wezen, Bob, en dat maakt het nou net ook zo wrang: als er één vrouwelijke manager binnen dit concern is, ben jij het wel.
Thomas

Bekijk de andere mailwisselingen van Bob de Manager.

IT in het DNA: zo overwin je obstakels in digitale transformatie

In samenwerking met Mobilee - De digitalisering van organisaties vraagt om een radicaal andere benadering van IT. Waar technologie vroeger vooral ondersteunend was, bepaalt het nu het succes van moderne organisaties. IT is geen bijzaak meer, het moet in je DNA zitten.

Mobillee Informatiemanagement 2.0 Jeroen Stoop
Foto: Mobilee / Getty Images

Jeroen Stoop is Senior Consultant bij Mobilee en geeft zijn visie op een nieuwe aanpak van informatiemanagement. ‘De tijd dat IT een aparte afdeling was die software én systemen leverde aan ‘de business’ is definitief voorbij. Informatiemanagement is de kunst en kunde van het balanceren tussen de vraag naar en aanbod van de informatievoorziening, gericht op het ondersteunen en realiseren van de organisatiedoelstellingen’, aldus Stoop.

Traditioneel was informatiemanagement vooral gericht op het afstemmen van IT-systemen op de behoeften van de business. Je had een business die bepaalde wat er moest gebeuren, en een IT-afdeling die dat vervolgens moest realiseren. Die aanpak gaat al lang niet meer op, mede door de digitalisering van processen, de inzet van AI, datagedreven besluitvorming én cloudtechnologie.

Dat zijn geen IT-projecten meer, maar businessprojecten die het verschil maken tussen winnen of verliezen in de markt. IT is geen ondersteunende dienst meer, maar zit in het DNA van elke moderne organisatie. Stoop: ‘Of je nu een bank bent, een verzekeraar of een overheidsinstelling: digitalisering, data en technologie zijn onlosmakelijk verbonden met je kernprocessen.’

Informatiemanagement 2.0: IT in het DNA van de business

Hoog tijd voor een nieuw bewustzijn én een nieuwe aanpak. Die nieuwe aanpak, door Stoop ‘informatiemanagement 2.0’ genoemd, draait om vólledige integratie. Het idee is eigenlijk best simpel: in plaats van dat IT en business als twee aparte afdelingen werken die af en toe met elkaar afstemmen, moeten ze juist als één geheel gaan functioneren. Dit gebeurt door waardeketens te maken waarin zowel business- als IT-professionals zitten die samen aan een specifieke dienst of product werken.

Bijvoorbeeld: bij een verzekeraar zou zo’n team alles regelen rond schadeafhandeling — van klantenservice tot de IT-systemen die de uitbetalingen mogelijk maken. De IT’ers in zo’n team zijn dan niet alleen verantwoordelijk voor het bouwen van systemen, maar ook voor het draaiend houden ervan. If you build it, you run it. Op deze manier wordt IT niet meer gezien als een aparte ondersteunende afdeling, maar als een onmisbaar onderdeel van het hele bedrijfsproces.

Waardeketens en centrale sturing

Toch betekent die beweging naar autonome teams niet dat er helemaal geen centrale sturing meer nodig is, ziet Stoop. Sommige generieke diensten, zoals (cloud) infrastructuur, business intelligence of toegang en beveiliging, ondersteunen meerdere waardeketens. Het apart organiseren van deze diensten in iedere waardeketen zou niet alleen kostbaar zijn, maar leidt ook tot versnippering van schaarse expertise.

In de ideale situatie zijn deze diensten ‘as-a-service’ beschikbaar voor elke waardeketen, met verregaande automatisering van integratie en deployment. ‘Kijk naar bedrijven als Bol.com en Wehkamp, die meerdere keren per dag nieuwe software kunnen uitrollen. Dat is het niveau van wendbaarheid waar we naartoe moeten’, aldus Stoop.

Maar dat is niet het enige. Teams moeten autonoom kunnen opereren, maar wel binnen kaders die zorgen voor samenhang, compliance en toekomstbestendigheid. Daarbij zijn wettelijke of organisatiebrede beleidskaders en architectuur van belang.

Maar strategische adviseurs en architecten die hun beleid ontwikkelen ver weg van waar de teams hun werk doen, werkt natuurlijk niet. Deze adviseurs en architecten moeten ook écht daadwerkelijk meedoen met de teams die het werk uitvoeren, om zo het beleid en de architectuur te vertalen naar de praktijk.

Tenslotte is het belangrijk om de totale samenhang te bewaken en te managen. Dat kan door periodiek, bijvoorbeeld elk kwartaal, sessies te organiseren waar de teams met elkaar de werkzaamheden voor de komende periode plannen en met elkaar afstemmen. Bijvoorbeeld in de vorm van een zogenaamde Program Increment-sessie.

De stap naar Informatiemanagement 2.0 start vaak bij de IT-organisatie, maar kan daartoe niet beperkt blijven. Toch kan het een goed begin zijn. Als de IT-organisatie erin slaagt om haar generieke diensten effectief en slagvaardig te organiseren, en dat wordt zichtbaar voor de rest van de organisatie, dan is de kans groot dat ‘de business’ volgt. Pas dan is er echt sprake van informatiemanagement 2.0. ‘Dit heb ik bij meerdere organisaties zien gebeuren’, zegt Stoop. ‘De weg naar Informatiemanagement 2.0 is meestal een organische ontwikkeling.’

Vijf hardnekkige obstakels

In de praktijk blijkt de transitie naar informatiemanagement (2.0) echter niet zomaar gedaan. Stoop en Mobilee-collega Koen Hilhorst identificeren in een uitgebreide whitepaper vijf belangrijke obstakels die organisaties tegenkomen.

1. Het eeuwige IT-feestje

Het eerste probleem is dat business-IT-integratie nog steeds vooral wordt gezien als een verantwoordelijkheid van de IT-afdeling. Dat is in het huidige digitale tijdperk vreemd. We zien financiële sturing en HR toch ook niet als het probleem van alleen de controller of de HR-afdeling?

Toch is er een kloof ontstaan tussen business en IT. Het resulteert vaak in wantrouwen of miscommunicatie en daardoor neemt de samenwerking alleen maar verder af.

Het opbouwen van wederzijds begrip en vertrouwen blijkt een langdurig proces, gekenmerkt door wat Stoop en Hilhorst omschrijven als ‘kleine stapjes’. ‘Vaak is daar ook ‘vers bloed’ nodig’, stellen zij. ‘Want als je hetzelfde doet wat je altijd deed, krijg je hetzelfde wat je al hebt.’

2. Onvolwassenheid in projectmatig werken

Een tweede obstakel is gebrek aan ervaring met projectmatig werken. Voor organisaties die weinig ervaring hebben met projectmatig werken en de principes van ‘informatiemanagement 1.0’, is de overstap naar versie 2.0 een grote uitdaging. Zonder duidelijke afspraken over opdrachtgeverschap, eigenaarschap en verantwoordelijkheden werkt ook informatiemanagement 2.0 niet.

3. Verouderde leiderschapsstijlen

De transitie naar informatiemanagement 2.0 vereist ook een verandering in leiderschapsstijl. Traditionele managementstructuren passen niet goed bij het zelforganiserende karakter van wendbare, multidisciplinaire teams. Een verschuiving naar een meer ondersteunende en coachende managementstijl is noodzakelijk.

‘Investeer in trainingen voor wendbaar leiderschap en wendbaar organiseren, en stel je open en kwetsbaar op naar je team’, aldus Stoop. ‘Dit bevordert een cultuur van openheid, vertrouwen en continue verbetering.’

4. Het budgetvraagstuk

Veel organisaties hanteren nog steeds een budgetterings- én verantwoordingsproces dat niet past bij de dynamische aard van een moderne IT-afdeling. Er is behoefte aan continue en structurele financiering die beter aansluit bij de voortdurende behoeften van de waardeketens en IT-diensten.

Pas de financiële structuur aan om directe ondersteuning te bieden aan de business-waardeketens én IV- en IT-diensten. Zorg voor transparantie over kosten en maak duidelijk wat nodig is om continu waarde te kunnen leveren.

5. Hardnekkige silo’s

Als laatste obstakel wordt de functionele inrichting in afdelingen genoemd. Veel organisaties zijn nog steeds functioneel ingericht in afdelingen, wat de integratie van business en IT binnen bepaalde waardeketens alleen maar in de weg staat. Een herstructurering naar waardeketens vraagt om diepgaand commitment van het topmanagement.

Betrek eindgebruikers bij de ontwikkeling van IT-diensten

De praktijk laat zien dat er ondanks alle uitdagingen wel degelijk vooruitgang wordt geboekt. Stoop ziet steeds meer organisaties die de eerste stappen zetten richting integratie tussen business en IT. Meestal doordat bepaalde afdelingen al experimenteren met multidisciplinaire agile of scrumteams.

‘Begin klein en train teams in nieuwe werkmethoden die de nadruk leggen op wendbaarheid en klantgerichtheid’, adviseert Stoop. ‘Bied coaching en begeleiding door ervaren ‘facilitators’, die focus hebben op wendbaarheid en klantgerichtheid.’

De sleutel tot succes ligt volgens Stoop, Hilhorst en Mobilee óók in het actief betrekken van eindgebruikers bij de ontwikkeling van IT-diensten. Door regelmatig demonstraties te geven en feedback te verzamelen, kunnen teams hun dienstverlening continu verbeteren en beter afstemmen op wat gebruikers écht nodig hebben.

‘De digitale transformatie heeft de grenzen tussen IT en business vervaagd en vraagt om een geïntegreerde benadering’, concludeert Stoop. ‘Die ambitie is haalbaar met de juiste inzet, mindset en leiderschap.’

Lees ook

Wil je jouw organisatie klaarstomen voor de toekomst? Download het e-book en ontdek hoe informatiemanagement 2.0 jouw bedrijf kan transformeren.

Downloaden

Mobilee management & advies bestaat alweer 20 jaar. Met een bewezen trackrecord helpen wij klanten om slimmer, sneller en klantvriendelijker te worden! Onze consultants helpen met het realiseren van digitale transformatie en het benutten van kansen. Op deze manier ontstaat er een blijvende verandering in besturing, proces, systemen en mensen.

Meer informatie

In het digitale tijdperk van nu zien we dat informatietechnologie verweven is geraakt met ons dagelijks werk en dat technologische ontwikkelingen steeds sneller gaan. In deze sessie nemen Jeroen Stoop en Koen Hilhorst van Mobilee je mee in hun denkbeelden, beschrijven praktische voorbeelden uit de praktijk en geven je concrete handvatten.

Aanmelden
Mobilee-nb-adv

We leven in een turbulente markt waar klanten steeds hogere verwachtingen hebben van organisaties. Wil je graag relevant blijven in een steeds veeleisender wordende markt? Dan
moet je versnellen. Digitale transformatie kan je helpen om te versnellen en je klanten een optimale beleving te geven.

Downloaden

Benieuwd welke ingrediënten een organisatie nodig heeft voor een duurzame digitale transformatie? Download dan het gratis e-book ‘Het kan wél: de weg naar digitale transformatie’.

Downloaden
Mobilee - activatie

Als consultant bij Mobilee los je uiteenlopende vraagstukken op die gaan over digitale transformatie. Je leert veel verschillende keukens kennen door bij diverse opdrachtgevers te werken. Met kennis, ervaring én een bonk energie maak jij blijvende impact op zowel tactisch als strategisch niveau.

Meer informatie
/