Investeringsmaatschappij Scheybeeck is vernoemd naar Huize Scheybeeck. In dit statige pand, waar vroeger het gemeentehuis van Beverwijk zat, zetelt nu het imperium van eigenaar Dick Burger. Dat telt sinds dit weekend een nieuwe tak, Stella Fietsen. De investeerder kwam dit weekend tot een deal om het failliete e-bikemerk over te nemen.
Consumentenmerk Stella lijkt een nogal vreemde eend in het portfolio van Scheybeeck. Het concern heeft belangen in ongeveer twintig bedrijven, voornamelijk in de bouw, logistiek en dienstverlening.
Niet gek dus dat Burger een specialist aan boord haalt voor de doorstart van de e-bikefabrikant: ondernemer Ilias Salhi, eigenaar van ‘t Fietshokje. Zijn bedrijf heeft zes fietsenwinkels, waaronder een vestiging in Beverwijk.
Lees ook: Nieuwe ceo van VanMoof: ‘Het probleem was niet die haperende onderdelen’
Salhi kent Stella Fietsen goed. ‘t Fietshokje is groot in tweedehands fietsen en Stella is een belangrijk merk voor het bedrijf. De afgelopen jaren knapte de onderneming naar eigen zeggen tienduizenden ingeruilde Stella-fietsen op, om die vervolgens opnieuw aan te bieden. Nu moet de fietsverkoper een ‘sleutelrol’ gaan spelen bij de doorstart.
Jongensdroom
Burger bouwde zijn zakenimperium op het transportbedrijf van zijn vader, Henk Burger. De vrachtwagens – zeven stuks – stonden bij de familie Burger in de straat. Machines intrigeerden hem als kind mateloos, vertelt hij tegen de IJmuider Courant. ‘Ik vond het ontzettend mooi om eraan te sleutelen.’
Op zijn vijftiende stopt hij met school, omdat hij liever met zijn neus boven een motorkap hangt dan in de boeken zit. Na een paar jaar bij andere bedrijven besluit hij zijn vader te gaan helpen. Henk Burger worstelt met zijn gezondheid en overlijdt al op jonge leeftijd. Daarop neemt Burger de zaken over, nog geen twintig jaar oud.
Zakelijk heeft hij sindsdien niet stilgezeten. Over de buitenplaats waar hij zijn imperium na de eeuwwisseling vestigde, zegt hij: ‘Deze plek is een jongensdroom. Als jongen fietste ik heel vaak langs Scheybeeck.’
Regio versterken
Een van de bekendste takken van Scheybeeck is Buko. Dit concern is voornamelijk bekend van de verhuur van mobiele toiletten, maar er valt een hele trits onderdelen onder, actief in onder meer de tijdelijke bouw, verkeer en beveiliging.
Vanaf 2019 gaat Burger divisies afstoten. Buko Huisvesting en Buko Bouw & Winkels worden ingelijfd door de Britse Algeco Group, investeringsmaatschappij Equistone neemt vier jaar later een meerderheidsbelang in Buko Infrasupport en Buko Waakt.
Lees ook: Gaan na Doppio meer fatbikemakers failliet? ‘Het is een cowboymarkt geworden’
Het vrijgekomen geld investeert Burger in vastgoed, zoals een appartementencomplex in Velsen-Noord. Hij ziet ook mogelijkheden voor nieuwbouwwoningen in Beverwijk – de plaats waar hij zelf opgroeide en nog altijd woont – en voor investeringen in de energietransitie en verduurzaming, zegt hij tegen de IJmuider Courant. ‘Onze regio verbeteren en versterken, daar gaat mijn hart sneller van kloppen.’
Afgeslankt verder
Daarnaast gaat hij nu met Salhi proberen Stella Fietsen weer op de rails te krijgen. Aanzienlijk afgeslankt weliswaar, want de zaken in de huidige vorm doorzetten is volgens de nieuwe eigenaren geen optie. Daarvoor is er op dit moment simpelweg niet voldoende vraag naar het product.
Ze denken dat het mogelijk is om op termijn 30.000 tot 40.000 fietsen per jaar te verkopen, zegt Burger tegen Quote. Dat is een stuk minder dan de 70.000 à 80.000 die er in de goede jaren werden verkocht.
Vooral in de coronajaren, die aanvankelijk voor een enorme vraag naar e-bikes zorgen. Heel Nederland stapt op de fiets om gezond te blijven of als alternatief voor die vakantie die niet door kon gaan. Maar als de pandemie wegebt, zakt de vraag weer in.
Veel fietsmerken, zo ook Stella, hebben tijdens de crisis flink gas gegeven en blijven als gevolg met enorme voorraden zitten. Voorraden die met hoge kortingen moeten worden weggewerkt in een periode waarin kosten voor arbeid en energie juist stijgen. Bovendien stellen veel consumenten grote aankopen vanaf 2022 door de inflatie uit.
Financiële molensteen
Het wordt een financiële molensteen om de nek van oprichters Daan van Renselaar en Wilco van de Kamp. Ben Mandemakers is dan al aan boord als aandeelhouder met zijn investeringsfonds Equity Partners. Hij neemt eind 2022 een meerderheidsbelang in Stella en stelt begin 2023 Aldert de Boer aan als ceo om orde op zaken te stellen.
De kosten moeten omlaag – maar met de kennis van nu is het bedrijf daarmee eigenlijk al te laat. Bovendien is de vraag hoe diep De Boer had kunnen snijden in het direct to consumer-model. Want zeker voor een fietsenmerk is rechtstreeks aan de consument leveren een dure aangelegenheid. Klanten willen een proefritje maken en ergens terecht kunnen voor service en onderhoud.
Lees ook: Stella Fietsen failliet: hoe het succesvolle verkoopmodel juist de ondergang werd
Stella Fietsen heeft dus fysieke locaties nodig, inclusief medewerkers om die vestigingen te draaien. Voor het faillissement had het bedrijf 48 vestigingen, verspreid over Nederland en België, en 440 medewerkers in dienst. Het is nog niet bekend hoeveel mensen onder de nieuwe eigenaar hun baan behouden en hoeveel filialen openblijven.
Van brommers naar e-bikes
Ben Mandemakers zag er op een gegeven moment geen heil meer in om geld in Stella te pompen, Burger en Salhi hebben er wel vertrouwen in. Al wordt de doorstart nogal een proces; door het faillissement zijn veel bedrijfsprocessen verstoord geraakt, laten ze weten, en moet de organisatie grotendeels opnieuw worden ingericht. Burger: ‘We nemen onze tijd.’
De ‘relaunch’ van Stella Fietsen staat gepland op 1 maart 2025. Tot die tijd blijven de winkels gesloten en worden er geen fietsen verkocht, ook niet online. De nieuwe eigenaren zien volop potentie, zegt Burger tegen Quote. ‘Ik heb begrepen dat Mandemakers het allemaal netjes heeft afgewikkeld. We kunnen dus echt met een schone lei beginnen. En wist je dat de tante van Ilias de grote ceo van Action is? Hij komt dus uit een ondernemende familie.’
Grappig genoeg lijkt de cirkel met Stella Fietsen voor Burger ook rond. Hij groeide op in de Oranjebuurt in Beverwijk – een echte volksbuurt, zegt hij – en handelde in zijn jeugd in oude brommers. ‘Daar werd ik streetwise van.’ Vijftig jaar later mag hij hetzelfde gaan doen met elektrische fietsen.