#1 Verkoopt seks nog?
Dat we ons te vaak laten verleiden door reclames en marketing weten we allang, maar hoe doen bedrijven dat toch? In het boek Seks, humor en het beloofde land leggen hoogleraar gedragsverandering Rick van Baaren, visueel strateeg Marc Andrews en docent sociale beïnvloeding Matthijs van Leeuwen aan de hand van 33 pakkende voorbeelden uit hoe merken ons met beïnvloedingstechnieken als sociale bewijskracht, metaforen en natuurlijk seks telkens weer overtuigen dat we dit product écht nodig hebben.
Seks, Humor en het beloofde land. Rick van Baaren, Marc Andrews en Matthijs van Leeuwen. Maven Publishing
#2 Hoe keer je als vrouw terug op de werkvloer?
Kinderen, mantelzorg, vrijwilligerswerk: er zijn verschillende redenen waarom vrouwen een stap terug of zelf tijdelijk stoppen met werken. Maar hoe keer je weer terug zodra de tijd rijp is? Deb Khan en Lisa Unwin – die het zelf aan den lijve ondervonden hoe moeilijk het kan zijn om terug te keren – bieden met hun boek She’s Back een gids. Tips over hoe recruitment werkt, hoe je je waarde het best in woorden uit kan drukken en hoe je je netwerk kan inzetten om je droombaan te vinden passeren de revue. Dit tezamen met persoonlijke verhalen van de schrijfsters en andere vrouwen over succes en falen, moeten ervoor zorgen dat vrouwen zich beter kunnen voorbereiden op die moeilijke stap.
She’s Back, Lisa Unwin en Deb Khan, Urbane Publications
Advertorial In een half uur bijgepraat over business boeken?
De Business Boeken Podcast van Management Team en Sprout deelt de belangrijkste inzichten. Als lezen je lief is, maar tijd kostbaar.
lees verder#3 Hou je oerbrein voor de gek
Ondanks dat we al een miljoen jaar niet meer in de prehistorie leven, is ons brein er nog wel op ingesteld. Terwijl we bezig zijn met onze smartphones en zo agile mogelijk te werk gaan, blijven onze prehistorische instincten opspelen. Dat botst nogal eens met onze moderne omstandigheden. Psycholoog Rolf Dobelli neemt de ergste denkfouten onder de loep en laat aan de hand van goede (en soms wat eigenaardige) voorbeelden zien hoe we ons oeroude brein voor de gek kunnen houden. Negeer het verleden, toon geen respect tegenover autoriteiten en als miljoenen mensen iets doms beweren, wordt het nog geen waarheid.
De kunst van het heldere denken, Rolf Dobelli, Het Spectrum.
#4 De hype voorbij
De titel van het boek van MT-columnist Ronald Meijers en co-auteur Ron Meyer zet je snel op het verkeerde been. De combinatie van twee vaak misbruikte worden, leadership en agile, doen vrezen voor weer een managementboek vol hypegevoelig geneuzel. Kijk vooral voorbij de titel, want dit is juist een boek dat veel prietpraat over leiderschap en management ontkracht. Leiderschap is lastig en er zijn veel verschillende stijlen. Er is niet één antwoord. De auteurs helpen je juist een eigen leiderschapsstijl te ontwikkelen op basis van tien verschillende rollen die je je eigen kunt maken. Geen gemakkelijk boek, wel goed geschreven.
Leadership Agility, Ron Meyer en Ronald Meijers, Routledge
Tweet: [tweet_dis]Businessboeken om deze maand naar uit te kijken: hou je oerbrein voor de gek en verkoopt seks nog?[/tweet_dis]