Ondanks dat het goed gaat met de economie, kampen toch nog heel wat mensen met schulden. ‘We hebben te maken met een hardnekkig probleem dat na enkele jaren van economische groei niet even verholpen is’, zo verklaart Van de Schoot dit opmerkelijke feit.
‘In 2016 meldden zich ruim 89.000 mensen bij de schuldhulpverlening, een jaar daarvoor waren dat er iets meer dan 90.000. Het verschil was met andere woorden minimaal. Er zijn in Nederland veel mensen met een laag inkomen en een hoge schuld. Daar komen ze moeilijk uit.’
Als Manager Business Development bij Janssen & Janssen denkt Van de Schoot na over het schuldenprobleem. De toekomstvisie van het incassobureau: een schuldenvrije maatschappij. Om dat voor elkaar te krijgen moeten bedrijven, deurwaarders en incassobureaus meer gaan samenwerken. Van de Schoot legt uit wat daarvoor nodig is.
Gaan incassobureaus of deurwaarders altijd goed om met mensen met schulden?
‘De meeste gelukkig wel. Wat je wel ziet is dat de concurrentie sinds begin deze eeuw flink is toegenomen. Dat is onder andere het gevolg van de marktwerking die in 2001 z’n intrede deed. De deurwaarder heeft als primaire taak om de belangen van zijn klant en van de klant-debiteur te bewaken, maar door de hevige concurrentie zijn er bureaus die dat soms uit het oog verliezen.’
‘Sommigen duiken onder de kostprijs om een opdracht binnen te slepen. Dat is niet altijd in het belang van de klant of van degene die met schulden kampt. Doel moet zijn om in contact te komen en tot betaalafspraken te komen of hulp te bieden. Niet om zo snel mogelijk iemand te dagvaarden.’
Zie jij dat de komende jaren nog veranderen?
‘Bij gezinnen die met een aantal schuldeisers te maken hebben, staan regelmatig verschillende deurwaarders op de stoep. Dat zorgt voor extra kosten. Het Centraal Justitieel Incassobureau pleit met de Rijksincassovisie al een poosje voor één deurwaarder per huishouden.’
‘Dat juichen wij van harte toe. Zo kun je beter haalbare afspraken maken en de (incasso)kosten zo laag mogelijk houden. Dit is alleen niet van vandaag op morgen geregeld. Het is een vrije markt en bedrijven mogen nu eenmaal zelf kiezen met welke deurwaarder ze graag willen werken.’
Iets waar ook steeds meer aandacht voor komt is duidelijke communicatie. Gaat het daarmee de goede kant op?
‘Gelukkig raken steeds meer bedrijven zich ervan bewust dat je helder moet communiceren. Je ziet het misschien niet meteen in je eigen omgeving, maar we hebben ook in Nederland nog steeds te maken met laaggeletterdheid. Bijna 2,5 miljoen mensen hebben moeite met lezen of rekenen en begrijpen daardoor hun rekeningen of brieven niet altijd. Het is ze dan gewoon niet duidelijk wat er op de factuur of aanmaning staat.’
‘Je kunt als bedrijf problemen voorkomen door altijd zo duidelijk mogelijk te communiceren. We kunnen dat niet vaak genoeg zeggen. De rol van deurwaarders zal hierin de komende jaren ook gaan veranderen. Eenvoudig Nederlands op B1 taalniveau wordt de leidraad en het gaat van ‘dwang’ naar ‘motiveren’.’
Wat zal er de komende jaren nog meer gaan veranderen?
‘Wij streven naar een schuldenvrije maatschappij. Of dat gaat lukken? Helemaal schuldenvrij is een utopie. Er zit verschil tussen de mensen die niet kunnen of niet willen betalen. Onze ambitie draagt een stuk bij de goede richting in. Daar zullen we altijd aan blijven werken.’
‘Om in ieder geval een heel eind in de juiste richting te komen moeten we beter met elkaar gaan samenwerken. Dat is vooral van belang voor de groep mensen die wel wil, maar niet kán betalen. Dat geldt om te beginnen voor mensen binnen de eigen organisatie, van sales en debiteurenbeheer bijvoorbeeld. Zo kunnen zij vroegtijdig mogelijke betalingsproblemen signaleren. Daarnaast zullen ook incassobureaus en bedrijven nauwer met elkaar gaan samenwerken. Het voorkomen van schulden werkt nu eenmaal beter dan ze achteraf te moeten oplossen.’
Hoe kan zo’n samenwerking er uitzien?
‘Zo’n samenwerking kun je op veel vlakken terugvinden, zoals in ondersteuning in digitale middelen, kennis of data. Stel dat je als opdrachtnemer een rekening hebt verstuurd waarvan de deadline over twee dagen verstrijkt. Hoe handig zou het dan niet zijn wanneer je digitaal nog een herinnering kunt versturen? Een andere klant is misschien juist meer gebaat bij een telefoontje. Wij kunnen hierbij hulp bieden in de vorm van kennis en digitale mogelijkheden. Zo kunnen we bijvoorbeeld adviseren over welke kanalen op welke momenten werken voor verschillende doelgroepen.’
‘Dit is duidelijk een andere manier van denken en biedt bovendien een belangrijk voordeel. Als je namelijk bereid bent om een klant-debiteur met schulden te helpen bij het voorkomen van betalingsachterstanden of hulp biedt en proactief meedenkt, mag je zeer waarschijnlijk ook veel langer voor jouw klant leveren.’
De preventieve rol wordt steeds belangrijker dus?
‘Absoluut. En dat begint eigenlijk al in het onderwijs. Over Generatie Z is bijvoorbeeld uit onze onderzoeken afgelopen jaren gebleken dat ze makkelijk zijn in het uitgeven van geld. Incassobureaus en deurwaarders zullen daarom de komende jaren vaker ingezet worden bij voorlichtingsprojecten. Daarmee bieden deurwaarders hulp en kennis over de gevolgen van wanbetaling en blijven mogelijke betalingsachterstanden in de toekomst uit.’
Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Debiteurenbeheer’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Janssen & Janssen Incasso & Gerechtsdeurwaarders. Zij gebruiken hun kennis en ervaring in adviestrajecten om schulden te voorkomen.
Lees ook:
- Waarom je met jouw manier van communiceren wanbetalers creëert
- Voorkom een betalingsachterstand bij de klant