Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom je sneller facturen zou moeten betalen

MKB-bedrijven moeten vaak meer en sneller leveren, terwijl hun facturen langer blijven liggen. Dat laatste punt draagt niet bij aan een schuldenvrije maatschappij. De oplossing? Samenwerken om facturen sneller betaald te krijgen.

facturen sneller betalen
Foto: Getty

Het was groot nieuws ruim twee jaar geleden. Een groep Nederlandse bedrijven onder wie Heineken, Campina, Randstad en Jumbo kondigde in november 2015 in een persbericht aan om MKB-leveranciers voortaan sneller te betalen. Binnen dertig dagen betalen moest de norm gaan worden.

‘Die doelstelling hebben we nog steeds. Want als MKB’ers sneller worden betaald, zijn ze minder kwetsbaar voor betalingsproblemen. Ze krijgen zo bovendien meer financiële ruimte om te investeren’, zegt Joost van den Hondel. Hij is al sinds de start één van de aanjagers van het platform Betaalme.nu, dat ervoor moet zorgen dat facturen van MKB-ondernemers sneller worden betaald.

Binnen dertig dagen

Inmiddels hebben zich ruim vijftig corporates aangesloten bij het initiatief. Het gaat onder meer om KPN, Rabobank, APG, Achmea, Philips, Shell en Vopak. Zij beloven de facturen van kleinere leveranciers sneller te betalen, bij voorkeur binnen dertig dagen. Een aantal van de aangesloten partijen biedt zelfs de mogelijkheid tot snelle en goedkope ketenfinanciering.

Zo moet het Nederlandse MKB makkelijker aan voldoende liquiditeit komen en het draagt bij aan de toekomstvisie van een schuldenvrije maatschappij. Want ook nu de economie op volle toeren draait, is dat volgens Van den Hondel nog altijd een actueel vraagstuk voor ondernemend Nederland.

Sneller leveren

‘We zijn het platform begonnen in de crisis. Steeds meer leveranciers kwamen toen in de problemen door de alsmaar oplopende betaaltermijnen. Die lange termijnen zijn deels gehandhaafd, ook nu het met de economie weer goed gaat.’

‘We zien MKB’ers daarmee worstelen. Ze moeten inmiddels vaak meer en sneller leveren, maar hebben aan de andere kant te maken met facturen die lang blijven liggen. Het managen van cashflow blijft voor deze groep ondernemers daarom nog steeds een flinke uitdaging.’ Het werk van Van den Hondel zit er dan ook nog lang niet op: ‘Pas wanneer alle facturen in Nederland binnen dertig dagen worden betaald, kunnen wij onszelf opheffen. En zover is het nog niet.’

Digitale facturen

Gelukkig staat Betaalme.nu er niet helemaal alleen voor. Een ander initiatief dat als doel heeft facturen makkelijker betaald te krijgen, is Simplerinvoicing. Dit initiatief van een aantal vooraanstaande leveranciers van administratieve software en e-factureerdiensten wil ervoor zorgen dat e-facturen makkelijk kunnen worden uitgewisseld tussen de verschillende boekhoudpakketten.

De leveranciers hebben afspraken gemaakt over het onderling uitwisselen van digitale facturen. Zo hoeven ondernemers zich minder lang te verdiepen in de manier waarop een klant z’n digitale factuur wil ontvangen.

Betalingstermijn halveert

En daar blijft het niet bij. Simplerinvoicing heeft namelijk inmiddels de krachten gebundeld met TNO en NEN. Met STPE.nl streven ze naar één Nederlands Standaardisatieplatform voor e-facturen. De partijen willen hiermee het gebruik van digitale facturen in ons land een impuls geven.

Een positieve ontwikkeling. Elektronische facturen worden op de eerste plaats sneller verwerkt, er komt immers geen postbode meer aan te pas. Bovendien raken digitale facturen minder vaak zoek dan de rekeningen die per post worden verstuurd.

Dat leidt vaak tot snellere betaling. Daarnaast kun je zo’n e-factuur vergezellen met een link waarmee de opdrachtgever meteen kan betalen. Onderzoek laat zien dat de gemiddelde betalingstermijn daarmee halveert.

Meer samenwerkingsverbanden

Dit zijn slechts twee voorbeelden van samenwerkingsverbanden om facturen sneller betaald te krijgen. In de toekomst zullen dit er alleen maar meer worden. Zo sprak deskundige Saskia van de Schoot van Janssen & Janssen al eerder op MT.nl over het bundelen van krachten van bedrijven, deurwaarders en incassobureaus om schulden te voorkomen.

‘Incassobureaus en deurwaarders zullen de komende jaren vaker ingezet worden bij voorlichtingsprojecten’, zei Van de Schoot over het voorkomen van wanbetaling. ‘Wij kunnen hulp bieden in de vorm van kennis en digitale mogelijkheden. Zo kunnen we bijvoorbeeld adviseren over welke kanalen op welke momenten werken voor verschillende doelgroepen.’

Schuldenvrije maatschappij

Al dit soort samenwerkingsverbanden moeten uiteindelijk hetzelfde resultaat opleveren: minder wanbetalers en een betere cashflow. Daar heeft iedereen baat bij, want sneller betalen houdt de Nederlandse economie draaiende. Zo kan er weer meer geld uitgegeven worden en komen we weer een stap dichterbij een schuldenvrije maatschappij.

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Debiteurenbeheer’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Janssen & Janssen Incasso & Gerechtsdeurwaarders. Zij gebruiken hun kennis en ervaring in adviestrajecten om schulden te voorkomen.

Lees ook: