Met de start van 2010, de goede voornemens en het winterse weer dat Nederland in de eerste weken van het nieuwe jaar in zijn greep hield, viel het mij op dat ‘thuiswerken’ weer op de agenda staat.
In veel bedrijven wordt hier slechts over gesproken als wenssituatie of toekomstvisie maar in de eerste weken van het nieuwe jaar werd het voor een groot deel van werkend Nederland werkelijkheid. Eenvoudigweg omdat de weersomstandigheden het niet toelieten dat iedereen binnen afzienbare tijd en op een veilige manier zijn werkplek kon bereiken.
Maar thuiswerken is niet iets wat handig is als wij niet meer op ons werk kunnen komen. Het is een manier om slimmer met tijd om te gaan. En de omgeving af te stemmen op de werkzaamheden. Naar mijn mening worden kantoren namelijk niet gebouwd voor denkwerk. Beweren dat kantoren zijn ontworpen om mensen goed en effectief te laten werken is hetzelfde als beweren dat 100 e-mails op een werkdag de productiviteit ten goede komen.
Aard van werkzaamheden
Om zo effectief mogelijk te werken, moet gekeken worden naar de aard van de werkzaamheden en moet daar de meeste geschikte plek bij gezocht worden. Het uitvoeren van creatief denkwerk en werk waar mijn concentratie en precisie voor vereist wordt, doe ik bij voorkeur op twee verschillende plekken. Denkwerk waar creativiteit voor vereist wordt, doe ik het liefste op inspirerende plekken of in de natuur. Als ik geconcentreerd wil werken bijvoorbeeld om een budget op te stellen, is mijn werkkamer thuis de meest geschikte plek.
Bottleneck
Al vele jaren ben ik dan ook een enthousiaste mobiele werker. Naar volle tevredenheid. Van mij en mijn werkgever. Wij zitten op dezelfde golflengte en streven hetzelfde doel en resultaat na. Ik word niet afgerekend op basis van aanwezigheid. Het is immers absurd aanwezigheid te laten gelden als indicator voor performance. Ik ben van mening dat werknemers beoordeeld moeten worden aan de hand van resultaten. Hier zie ik dan ook meteen de bottleneck voor de verdere uitbreiding van het fenomeen thuiswerken. Dat terwijl uit onderzoek van TNS NIPO in opdracht van Microsoft blijkt dat 25 procent van de totale beroepsbevolking (meer) wil thuiswerken. Om dit waarheid te zien worden, moet er een verschuiving plaatsvinden. Managers moeten de oude stijl, namelijk het managen van medewerkers op kantoor, laten varen en in plaats daarvan de regie gaan voeren gebaseerd op resultaten.
Werkgevers zouden moeten staan juichen als gemotiveerde werknemers opkomen voor een manier van werken waardoor ze beter tot hun recht komen. Immers mobiele werkers zijn productiever, werken langer en de loyaliteit naar de werkgever is groot.
Ik geloof dan ook heilig in deze nieuwe werkdynamiek. Dus weg met de angsten! Geloof in slimmer werken en daarbij moet het management het voortouw nemen.
Kristie van den Broek
Marketing Business Manager Benelux en Nordics bij Plantronics