Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Thuiswerken: een boze droom of ..?

Met de start van 2010, de goede voornemens en het winterse weer dat Nederland in de eerste weken van het nieuwe jaar in zijn greep hield, viel het mij op dat ‘thuiswerken’ weer op de agenda staat.

In veel bedrijven wordt hier slechts over gesproken als wenssituatie of toekomstvisie maar in de eerste weken van het nieuwe jaar werd het voor een groot deel van werkend Nederland werkelijkheid. Eenvoudigweg omdat de weersomstandigheden het niet toelieten dat iedereen binnen afzienbare tijd en op een veilige manier zijn werkplek kon bereiken.

Maar thuiswerken is niet iets wat handig is als wij niet meer op ons werk kunnen komen. Het is een manier om slimmer met tijd om te gaan. En de omgeving af te stemmen op de werkzaamheden. Naar mijn mening worden kantoren namelijk niet gebouwd voor denkwerk. Beweren dat kantoren zijn ontworpen om mensen goed en effectief te laten werken is hetzelfde als beweren dat 100 e-mails op een werkdag de productiviteit ten goede komen.

Aard van werkzaamheden

Om zo effectief mogelijk te werken, moet gekeken worden naar de aard van de werkzaamheden en moet daar de meeste geschikte plek bij gezocht worden. Het uitvoeren van creatief denkwerk en werk waar mijn concentratie en precisie voor vereist wordt, doe ik bij voorkeur op twee verschillende plekken. Denkwerk waar creativiteit voor vereist wordt, doe ik het liefste op inspirerende plekken of in de natuur. Als ik geconcentreerd wil werken bijvoorbeeld om een budget op te stellen, is mijn werkkamer thuis de meest geschikte plek.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bottleneck

Al vele jaren ben ik dan ook een enthousiaste mobiele werker. Naar volle tevredenheid. Van mij en mijn werkgever. Wij zitten op dezelfde golflengte en streven hetzelfde doel en resultaat na. Ik word niet afgerekend op basis van aanwezigheid. Het is immers absurd aanwezigheid te laten gelden als indicator voor performance. Ik ben van mening dat werknemers beoordeeld moeten worden aan de hand van resultaten. Hier zie ik dan ook meteen de bottleneck voor de verdere uitbreiding van het fenomeen thuiswerken. Dat terwijl uit onderzoek van TNS NIPO in opdracht van Microsoft blijkt dat 25 procent van de totale beroepsbevolking (meer) wil thuiswerken. Om dit waarheid te zien worden, moet er een verschuiving plaatsvinden. Managers moeten de oude stijl, namelijk het managen van medewerkers op kantoor, laten varen en in plaats daarvan de regie gaan voeren gebaseerd op resultaten.

Werkgevers zouden moeten staan juichen als gemotiveerde werknemers opkomen voor een manier van werken waardoor ze beter tot hun recht komen. Immers mobiele werkers zijn productiever, werken langer en de loyaliteit naar de werkgever is groot.

Ik geloof dan ook heilig in deze nieuwe werkdynamiek. Dus weg met de angsten! Geloof in slimmer werken en daarbij moet het management het voortouw nemen.

Kristie van den Broek

Marketing Business Manager Benelux en Nordics bij Plantronics

Tijdelijke kapitein voor Jumbo: retailveteraan Tom Heidman wordt interim-ceo

Jumbo haalt voormalig C1000-topman Tom Heidman binnen als interim-ceo. De door de wol geverfde retailspecialist moet de supermarktketen op koers houden tijdens de zoektocht naar een nieuwe, vaste kapitein. ‘Iemand die voor lange termijn verbonden zal zijn aan ons familiebedrijf.’

tom heidman ceo jumbo
Tom Heidman gaat Jumbo tijdelijk leiden. Ondertussen gaat de zoektocht naar een vaste ceo door. Foto: Jumbo

De zoektocht naar een nieuwe kapitein voor Jumbo is begonnen. Retailveteraan Tom Heidman neemt de zaken tijdelijk waar als interim-ceo, tot het familiebedrijf een definitieve opvolger voor vertrekkend topman Ton van Veen heeft gevonden.

Hij start op 1 maart en zal nog een maand met Van Veen samenwerken. Daarna trekt de ‘vierde zoon’ van Jumbo-grondlegger Karel van Eerd de deuren in Veghel achter zich dicht. Dat meldt de gele grootgrutter bij de presentatie van het jaarverslag.

Jumbo en Heidman zijn goede bekenden. Heidman was betrokken bij de overnames van Super de Boer en C1000; bij die laatste formule was hij destijds ceo. De bedrijven werkten ook samen voor de oprichting van inkooporganisatie Bijeen. De topman was ook vijf jaar commissaris bij Rituals; eigenaar Raymond Cloosterman is getrouwd met Jumbo-telg Colette van Eerd.

Lees ook: Raymond Cloosterman maakte van Rituals een wereldmerk

Retail en wijn

Heidman is een door de wol geverfde retailspecialist. Na studies bedrijfskunde en bedrijfseconomie start hij zijn loopbaan in de retail eind jaren 80. Die carrière krijgt snel vleugels. In 1994 krijgt hij de leiding over slijterijketen Gall & Gall, daarna volgen directierollen bij Albert Heijn. Hij is zeven jaar ceo van de voormalige retailholding Retail Network (onder andere Prenatal, Perry Sport) en zwaait vier jaar de scepter bij C1000.

Vervolgens slaat hij een andere weg in met het besluit om zich meer op non-executive rollen te focussen, waaronder commissariaten bij sausmaker Remia en kruidenleverancier Euroma. Hij koopt ook een wijngaard in Toscane, Renzo Marinai, die hij flink uitbreidt. Daarmee combineert hij twee grote liefdes: wijn en Italië.

Redder in crisistijd

Een volle agenda dus, maar van het aanbod van Jumbo ging zijn retailhart naar eigen zeggen sneller kloppen. ‘Daarvoor maak ik graag ruimte’, stelt hij in een aankondiging. Het is niet de eerste keer dat Heidman als interimmer naar voren stapt. Hij deed het al eens bij slachterij Vion, waar hij een crisis moest bezweren, schrijft het AD. Het bedrijf stond op opvallen na overnames die niet het gewenste resultaat opleverden.

Ook Jumbo bevindt zich in roerige wateren. Jaren kon het niet op bij de grootgrutter uit Veghel, die zich in een kleine twintig jaar opwerkte van lokale speler tot de tweede supermarkt van Nederland met bijna 700 winkels. Tot er een paar jaar geleden zand in de motor kwam. Dat begon met de arrestatie van voormalig topman Frits van Eerd, die verdachte is in een witwaszaak.

Veel te duur

Maar belangrijker was misschien nog wel dat Jumbo, dat zich altijd liet voorstaan op zijn betaalbare aanbod, volgens kenners te duur was geworden. Veel te duur. Het bedrijf werd links en rechts ingehaald door prijsvechters als Dirk van den Broek, Nettorama, Vomar en natuurlijk Aldi en Lidl.

Dat besefte ook Ton van Veen, die het stokje van Van Eerd overnam. ‘Terug naar Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’ werd de kern van zijn strategie.

Lees ook: Is de aanval van Jumbo op Albert Heijn definitief mislukt?

Heidman kijkt er (dan nog) vanaf de zijlijn naar. ‘Een verstandige keuze’, zei hij vorig jaar tegen vakblad Retailtrends. ‘Jumbo kijkt naar de markt, de consument en de competitie en beseft dat men de formule tegen het licht moet houden.’

De Brabantse super was altijd van de vaste lage prijzen, maar in tijden waarin consumentenbestedingen onder druk staan, springen klanten volgens hem eerder op de fiets voor promoacties met hoge kortingen. ‘Zonder kun je niet meedoen.’

Voorzichtig herstel

Het moet tot groot chagrijn hebben geleid in Veghel: Jumbo verliest al drie jaar op rij marktaandeel en leverde het afgelopen jaar voor het eerst in heel lange tijd ook omzet in. Die kwam uit op 10,7 miljard euro, een daling van 2,7 procent. Met het verbod op de tabaksverkoop in supermarkten per 1 juli vorig jaar liep het bedrijf naar eigen zeggen 400 miljoen euro aan omzet mis.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Los van die dip lijkt de koers van Van Veen vruchten af te werpen. Door kostenbesparingen, waaronder het schrappen van 350 banen op het hoofdkantoor, en een scherpere inkoop ontstond ruimte om voor 150 miljoen euro aan prijsverlagingen door te voeren.

Ook de nettowinst steeg licht: van 22 miljoen euro in 2023 naar 28 miljoen euro in 2024 – al is dat op een miljardenomzet nog steeds wat magertjes, en niet te vergelijken met de winsten die in de hoogtijdagen werden behaald. Ander lichtpunt: in België schreef de supermarkt in 2024 voor het eerst ook zwarte cijfers, een jaar eerder dan verwacht.

Jacht op marktaandeel

Komend jaar wordt de jacht op het heroveren van marktaandeel ingezet, blijkt uit het meerjarenplan. En gaat de zoektocht naar een vaste ceo door. ‘Iemand die voor lange termijn verbonden zal zijn aan ons familiebedrijf’, zegt Colette Cloosterman-Van Eerd.

Welke eigenschappen de nieuwe kapitein van Jumbo in elk geval moet hebben? Bij Retailtrends reflecteerde Heidman daar al op. ‘Leiders van retailorganisaties waren van huis uit misschien vooral gericht op de korte termijn’, zegt hij. ‘Dat werkt niet meer. Je moet een combinatie hebben: een toekomstbestendige langetermijnstrategie neerzetten en binnen die visie de korte termijn weten te managen. Tussen dat dualisme moet je laveren.’

Lees ook: Wie volgt Ton van Veen op bij Jumbo? Dit zijn 6 kandidaten