Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Verantwoording onderzoek

Inleiding


Management Team doet elk jaar onderzoek naar de beste ict-dienstverleners op de ­Nederlandse markt. Dit jaar heeft online marktonderzoekbureau MWM2 uit ­Amsterdam in opdracht van Management Team dit onderzoek ­uitgevoerd. De onderzoeken vonden plaats van eind maart tot en met de tweede week van april 2010.

Voorwaarde deelname

Om mee te doen aan het ­onderzoek dienden de deelnemers een leidinggevende functie te hebben en (mede)beslissingsbevoegd te zijn op ict-gebied. Alleen dan kreeg men hierover vragen te ­beantwoorden.

Uitleg onderzoek

In totaal hebben 613 leidinggevenden/beslissers vragen beantwoord op diverse ict-vakgebieden. Men kon een ­beoordeling geven over 10 ict-vakgebieden waarover men beslissingen neemt.

MWM2 heeft de deelnemers gevraagd dienstverlener(s) aan te vinken die zij wilden aanbevelen aan collega-­beslissers. Vervolgens zijn een zestal kenmerken over de ­gekozen dienstverleners (maximaal 3) voorgelegd met de vraag waarin de ­betreffende ­dienstverleners vooral ­uitblinken.
Deze ­kenmerken zijn: ­oplossen klachten, flexibiliteit, tijdsplanning, budgetbewaking, prijs-kwaliteitverhouding en tot slot inhoudelijke kennis.
De dienstverlener die binnen een vakgebied het vaakst werd gekozen, is de beste dienstverlener in die ­betreffende sector. De deel­nemers konden per ­vakgebied kiezen uit een vooraf samengestelde groep ondernemingen inclusief een ‘anders, ­namelijk’-optie waarin men zelf een onderneming kon ­invullen. De samenstelling is door ICT~Office in samenwerking met de redactie van Management Team tot stand gekomen.

Bij het onderzoek is gebruik gemaakt van eigen bestanden van Management Team ­aangevuld met respondenten uit een accespanel.

 

De menselijke kant van digitale transformatie: onmisbaar en onderschat

In samenwerking met Mobilee - Veel bedrijven investeren in nieuwe technologieën om te versnellen, maar vergeten één cruciale factor: de mens. Zonder betrokken medewerkers blijft digitale transformatie een kostbare illusie. Hoe zorg je ervoor dat jouw team technologie omarmt en verandering succesvol wordt?

Anne Wever - Mobilee - mens - technologie
Foto: Getty Images / Mobilee

Anne Wever, business consultant bij Mobilee: ‘Laatst nam ik deel aan een verandersessie bij een zakelijke klant. Er werd gebrainstormd over welke technologie aangeschaft zou moeten worden om processen te ondersteunen. Toen ik de sessie onderbrak en vroeg of de mensen wel klaar waren voor weer een nieuwe tool, werd er meewarig naar me gekeken. Dit illustreert hoe vaak vergeten wordt dat succesvolle verandering draait om de mens. Technologie is een hulpmiddel, geen doel op zich.’

Anne Wever van Mobilee helpt organisaties met digitale transformatie. Ze benadrukt dat versnelling niet het ultieme doel is: ‘Het gaat om het leveren van de juiste waarde, in samenhang met mensen, processen, inhoud en tools. Digitale transformatie moet bijdragen aan de bredere strategische doelstellingen van een organisatie.’

Verbinding en communicatie: de basis voor versnelling

Medewerkers spelen een cruciale rol in digitale transformatie. Ze kunnen versnelling stimuleren, maar ook afremmen. Meta-onderzoek door Oreg, Vakola en Armenakis laat zien dat medewerkers al zestig jaar een doorslaggevende factor zijn in organisatieveranderingen.

Wil je graag dat je medewerkers op een positieve en effectieve manier bijdragen aan versnelling binnen je organisatie? Dan is verbinding de sleutel. Verbinding met de strategie, de doelen, de tools én met de ander (de mens). Maar hoe zorg je daarvoor? ‘Alles begint met een heldere doelstelling en duidelijke communicatie,’ zegt Wever. ‘Binnen een organisatie bestaan verschillende verwachtingen op verschillende niveaus. Soms lijkt het alsof iedereen hetzelfde doel nastreeft, maar dat is niet altijd zo. Door verwachtingen openlijk te bespreken, naar elkaar te luisteren en begrip te tonen, voorkom je miscommunicatie en weerstand.’

Grote organisaties, grotere uitdagingen

Zowel kleine als grote organisaties kampen met communicatie-uitdagingen, maar in grotere organisaties is dit complexer. Teams werken vaak op verschillende locaties, aan uiteenlopende projecten en programma’s. Personeelswisselingen versterken deze uitdaging.
‘Checkmomenten helpen om koers te houden. Dit gaat niet om micromanagement, maar om inzicht in hoe processen verlopen en hoe ze bijdragen aan de gestelde doelen. In plaats van te ‘controleren’ wat er precies is gedaan, wordt gekeken hoe dit is gegaan in verhouding tot de gestelde doelen. Dit biedt structuur, zorgt voor duidelijke verwachtingen en maakt het makkelijker om bij te sturen.’

Focus op groei en perspectief

Voor medewerkers is het belangrijk om te weten hoe ze kunnen bijdragen en groeien. Dit vereist continue aandacht. Een 0-meting is de start en peilt de betrokkenheid van medewerkers. En brengt de medewerkers in positie. Denk aan vragen als:

  • In welke mate voel jij je betrokken bij het vraagstuk?
  • In hoeverre voel jij je verbonden met de strategie?
  • Welke informatie heb jij nodig om actief bij te dragen aan het vraagstuk?

Uit zo’n peiling blijkt vaak dat regelmaat en structuur in communicatie nodig zijn. Een vast informatiemoment over digitale transformatie kan bijvoorbeeld een groot verschil maken. Daarom werken de mensen van Mobilee nauw samen met teams in transformatieprocessen om deze inzichten te vertalen naar concrete acties.

Consistentie en transparantie in verandering

Wever, ook actief als Agile Coach, ziet het belang van voorspelbaarheid: ‘Elke week leg ik uit wat er op de agenda staat. Aan het einde bespreken we hoe het ging en wat beter kan. Die feedbackloop is essentieel.’

Verandering verloopt nooit lineair. ‘Soms moet je een stap terugzetten om er twee vooruit te gaan. Dat vraagt om lef én realisme,’ aldus Wever. De impact van deze mensgerichte aanpak is niet te onderschatten. Hoe medewerkers zich gedragen, communiceren en samenwerken bepaalt het succes van een digitale transformatie.

Zonder de mens als drijvende kracht blijft de impact van technologie beperkt

Technologie kan processen versnellen, maar zonder de mens als drijvende kracht blijft de impact beperkt. ‘Een succesvolle digitale transformatie begint bij verbinding: tussen mensen, processen, doelen en tools. Medewerkers die zich gehoord, betrokken en ondersteund voelen, omarmen technologie als krachtig hulpmiddel,’ besluit Wever. ‘Door een heldere startanalyse, consistente communicatie en een focus op samenwerking en feedback, creëer je een omgeving waarin mensen én technologie samen excelleren. Zet de mens centraal in jouw verandertraject en bouw aan een organisatie die niet alleen vooruitkijkt, maar duurzaam vooruitgaat.’

Lees ook:

Wil je jouw organisatie klaarstomen voor de toekomst? Download het e-book en ontdek hoe informatiemanagement 2.0 jouw bedrijf kan transformeren.

Downloaden

Mobilee management & advies bestaat alweer 20 jaar. Met een bewezen trackrecord helpen wij klanten om slimmer, sneller en klantvriendelijker te worden! Onze consultants helpen met het realiseren van digitale transformatie en het benutten van kansen. Op deze manier ontstaat er een blijvende verandering in besturing, proces, systemen en mensen.

Meer informatie

In het digitale tijdperk van nu zien we dat informatietechnologie verweven is geraakt met ons dagelijks werk en dat technologische ontwikkelingen steeds sneller gaan. In deze sessie nemen Jeroen Stoop en Koen Hilhorst van Mobilee je mee in hun denkbeelden, beschrijven praktische voorbeelden uit de praktijk en geven je concrete handvatten.

Aanmelden
Mobilee-nb-adv

We leven in een turbulente markt waar klanten steeds hogere verwachtingen hebben van organisaties. Wil je graag relevant blijven in een steeds veeleisender wordende markt? Dan
moet je versnellen. Digitale transformatie kan je helpen om te versnellen en je klanten een optimale beleving te geven.

Downloaden

Benieuwd welke ingrediënten een organisatie nodig heeft voor een duurzame digitale transformatie? Download dan het gratis e-book ‘Het kan wél: de weg naar digitale transformatie’.

Downloaden
Mobilee - activatie

Als consultant bij Mobilee los je uiteenlopende vraagstukken op die gaan over digitale transformatie. Je leert veel verschillende keukens kennen door bij diverse opdrachtgevers te werken. Met kennis, ervaring én een bonk energie maak jij blijvende impact op zowel tactisch als strategisch niveau.

Meer informatie
/

An Lemaire (Chemours) wil vooral rust, maar ‘mensen doen er alles aan om bang en boos te blijven’

Premium - 15 juni 2023, die datum staat nog altijd in haar geheugen gegrift. An Lemaire, directeur van Chemours Nederland, krijgt na de uitzending van 'De pfas-doofpot' van Zembla de spotlights vol op zich gericht. Ze wordt zelfs verweten 'kil en berekenend' over te komen. 'Dat is wel heftig, vooral als je weet dat je dat helemaal niet bent.'

an. lemaire directeur chemours nederland
An Lemaire is sinds mei 2021 directeur van Chemours Nederland.

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.