#1 Zet Unilever de hele voedingstak in de uitverkoop?
Nee, maar de levensmiddelendivisie wordt wel afgeslankt. Unilever-ceo Hein Schumacher heeft verschillende merken op zijn radar staan die moeten ‘inkrimpen’, aldus de Financial Times. Deze merken hebben gezamenlijk een omzet van 1,2 miljard.
De voedingsmiddelentak als geheel heeft vorig jaar 13,2 miljard euro binnengebracht. Daarvan is 60 procent afkomstig van de grootste knallers, Knorr en Hellmann’s. De totale omzet van het concern was in 2023 net geen 60 miljard. De opkomende markten spelen hierin een steeds grotere rol. 58 procent van de omzet nemen zij al voor hun rekening.
Op dit moment staan volgens diverse media de merken Unox, Ola, Cornetto, Magnum, Ben & Jerry’s, Conimex en de Vegetarische Slager in de etalage. Dit wordt niet officieel bevestigd door Unilever. Daar zitten dus ook twee oer-Hollandse merken bij. Wat iets zegt over de keuzes die Schumacher maakt. Unox en Conimex zijn gewoon te klein voor zo’n gigant als Unilever.
#2 Wat is de strategie hierachter?
Unilever voert wereldwijd 400 merken. De strategie van Schumacher is focussen op de dertig die het meeste opleveren. ‘Power brands’ noemt hij die. Samen zijn ze al goed voor 75 procent van de totale omzet. Dove is er zo eentje, maar ook Magnum.
Het concern is in 190 landen actief, maar ook hier heeft hij de focus verscherpt naar de 24 belangrijkste afzetlanden. Daarbij worden vooral India, Indonesië en Brazilië naar voren geschoven.
Alleen de merken die nog flink (internationaal) kunnen groeien en waar hogere winstmarges te halen zijn, mogen aan boord blijven bij het concern. Schumacher wil minder diversiteit, meer focus op mondiale schaalgrootte en marketing en op grotere innovaties. ‘We doen minder, maar beter en met grotere impact’, zei hij bij de presentatie van de laatste kwartaalcijfers.
Lees ook: Unilever-baas Hein Schumacher neemt definitief afscheid van gedachtegoed Paul Polman: ‘Hij zit gevangen in kuddekapitalisme’
Die strategie is wel een uitdaging voor de food business, laat Corné van Zeijl, analist van Cardano, aan RTL Nieuws weten. ‘Je gaat niet veel meer eten als je meer verdient.’ Wie minder verdient, stapt voor voeding ook gemakkelijk over naar de huismerken van de supermarkten.
Dat gebeurt niet zo snel voor beautyproducten, producten voor persoonlijke verzorging en schoonmaakmiddelen. Die takken van sport zijn voor Unilever sowieso al veel winstgevender dan food.
Schumacher heeft bovendien te maken met activistische beleggers. Die willen dat hij vooral inzet op het maximaliseren van de aandeelhouderswaarde. Een beruchte figuur onder deze beleggers is de Amerikaan Nelson Peltz, die inmiddels commissaris is bij het concern.
Deze babyboomer, zo schreven we al eerder op MT/Sprout, is ‘meedogenloos in het nastreven van zijn eigen doel: waardecreatie’. De miljardair kan tevreden zijn, het aandeel Unilever is sinds begin dit jaar bijna 30 procent meer waard geworden.
#3 Zijn kopers wel in deze merken geïnteresseerd?
De ijsdivisie, met merken zoals Magnum en Ben & Jerry’s, staat al een tijdje te koop. Het is geen kleintje, met 20 procent is deze divisie zelfs de grootste op de wereldmarkt. Concurrent Nestlé komt aan 10 procent marktaandeel wereldwijd, weet NRC.
De waarde van de ijsjesdivisie wordt geschat rond de 15 miljard euro. Maar het runnen van deze business is niet zo eenvoudig. IJsjes doen het vooral goed in warme zomers. De klimaatverandering zorgt dan wel voor warmere, maar ook voor meer regenachtige zomers. Opslag en transport zijn bovendien complex, en kosten ook steeds meer geld.
Een overnamepartij is nog altijd niet gevonden, daarom is besloten om de ijsdivisie te verzelfstandigen. De afsplitsing ligt op schema, meldt Schumacher. ‘We boeken vooruitgang met het opzetten van de juridische entiteit, het zelfstandige operationele model en de afgesplitste financiële gegevens.’ De operatie moet eind 2025 rond zijn.
Geen woord over de lastige relatie die Unilever met Ben & Jerry’s heeft. Nu liggen ze weer met elkaar in de clinch over de Palestijnse kwestie. Unilever zou de ijsmaker hierover het zwijgen willen opleggen.
Het verkopen van de andere merken kan nog best een uitdaging worden. Unox piekt als merk vooral in de winter, legt Thijs Geijer, voedingsmiddeleneconoom bij ING, uit aan RTL. Dat moet doorbroken worden. De nieuwe eigenaar zou met meer producten voor andere jaargetijden moeten komen.
Conimex kan bijvoorbeeld profiteren van de groeiende interesse voor de Thaise en Japanse keuken. De koper kan ook investern in meer kant-en-klaarmaaltijden, suggereert Geijer.
De Vegetarische Slager kampt met toenemende concurrentie in vleesvervangers, schrijft Retaildetail. Maar er zit nog veel groeipotentieel in voor een koper. De interesse voor plantaardige voeding neemt nog altijd toe.