De 51-jarige Pim Berendsen was altijd al de gedoodverfde opvolger van Herna Verhagen. Dat hij ceo zou worden, voorspelden ingewijden al in 2018. Toen was Berendsen net benoemd als cfo bij PostNL. Vanaf 15 april 2025 neemt hij echt het stokje over van Verhagen, kondigde het postbedrijf maandag aan. Zij heeft alvast alle vertrouwen in haar opvolger met ‘een oranje hart’.
‘Ik ben er trots op dat de RvC voor Pim kiest als mijn opvolger – uit de eigen gelederen van PostNL – en daarmee kiest voor continuïteit van de gekozen strategie. Het is zeer verdiend en ik heb alle vertrouwen in Pims kwaliteiten om het bedrijf te leiden en daarmee richting te geven aan de verdere toekomst van PostNL.’
Jan Nooitgedagt, voorzitter van de raad van commissarissen van PostNL, wijst in het persbericht op een unanieme benoeming. Hij roemt de ‘brede en diepe kennis’ die Berendsen heeft van de internationale markt en zijn ‘ruime ervaring’ met de verschillende stakeholders. Ook zijn ‘bewezen scherpte en inhoud op het gebied van strategie, logistiek en commercie’ worden genoemd.
Plezierige teamspeler
Carole Thate, general manager bij World of Johan Cruyff en bestuurslid van de stichting, herkent dat ook. Ze noemt hem een ervaren bestuurder, die anderen in hun waarde laat, ook al houdt hij de tijd en de agenda scherp in de gaten.
Berendsen is voorzitter van de Johan Cruyff Foundation. Daar is hij vooral ‘heel erg zichzelf’, aldus Thate. Hij heeft het daar ook enorm naar zijn zin. Altijd enthousiast, nooit te beroerd om zelf de voetbalschoenen aan te trekken op het jaarlijkse toernooi of tafels voor flinke bedragen te verkopen aan sponsors. Ze kent hem al vijftien jaar zo.
Cv Pim Berendsen
2006 – 2007 Finance Director, Euro Mail
2007 – 2009 Finance Director Cendris, TNT Post
2009 – 2012 Managing Director PostNL Data & Document Management
2013 – 2015 Director Corporate Development, Van Gansewinkel
2015 – 2018 Directeur Internationaal & Groei, PostNL
2018 – heden Chief financial officer, PostNL
‘Hij heeft zich aangemeld als vrijwilliger, puur uit interesse om iets te doen voor de foundation. Ik was daar toen nog directeur’, vertelt ze aan MT/Sprout. Berendsen is ook binnen de foundation gegroeid, eerst naar een bestuursfunctie, sinds 2016 als voorzitter.
Ze is ‘een enorme fan van Pim’, kent hem als een ‘plezierige teamspeler’ die zichzelf nooit in de spotlights plaatst. Zelfs in zijn drukke baan bij PostNL is hij op de achtergrond altijd aanwezig, bereikbaar en bereid om tijd vrij te maken.
Ambitieus en inspirerend
De Young Captain Award merkt de focus, vasthoudendheid en dat verantwoordelijkheidsbesef van Berendsen ook al op in een vroeg stadium. Berendsen wint de prijs voor veelbelovende bestuurders in 2010.
De jury ziet een ‘gedreven leider’ die teams stimuleert rond de vernieuwing van businessmodellen en het verbeteren van hun prestaties. Als een bok op de haverkist zitten, is ook niet zijn stijl als leider. Laat medewerkers maar ondernemen, maar dan wel binnen de strategie en vaststaande uitgangspunten. Dat is nodig om groei te realiseren.
Berendsen heeft een ‘grote mate van ambitie, gekoppeld aan een uitzonderlijke vakbekwaamheid en intelligentie’, gaat het juryrapport verder. Hij is nuchter, authentiek en inspirerend. ‘Ik zou zó voor hem willen werken’, luidt het lovende commentaar van één van de juryleden.
Lees ook: Visionaire ceo’s zijn zeldzaam en dat is eigenlijk prima
Betrokkenheid sijpelt door
Thate is onder de indruk van zijn betrokkenheid bij de doelstelling van de foundation: zoveel mogelijk kinderen de ruimte geven om te sporten en te bewegen. Met daarbij speciale aandacht voor kwetsbare kinderen. Dat motiveert hem intrinsiek, weet ze.
‘Het maakt een groot verschil als iemand niet alleen achter een doelstelling van de stichting staat, maar die ook ademt. Hij kan strategisch ongelooflijk goed nadenken, ook om activiteiten voor de lange termijn te waarborgen. Maar bij alles sijpelt zijn betrokkenheid door. Dat kenmerkt hem als persoon en ook als leider.’
Berendsen heeft de familie Cruijff leren kennen, ook de legendarische voetballer Johan toen hij nog leefde. ‘Dat heeft hem geraakt en geïnspireerd. Hij had een mooie band met wat Johan in zijn hoofd had. Omdat Pim zelf ook zo begaan was met de doelstelling en de kinderen, kreeg hij dat ook weer terug. Dan krijg je een automatische wisselwerking en wederzijds respect naar elkaar.’
Aan de zijlijn
Thate komt hem ook af en toe nog tegen bij hockeywedstrijden. Berendsen speelt zelf nog hockey, maar hij staat op toernooien vooral zijn kinderen aan te moedigen. Niet als een hysterische ouder langs de zijlijn, maar ‘rustig en genietend’.
Iets minder rustig is zijn parcours bij PostNL tot nu toe geweest. Na zijn studie economie aan Tilburg University kiest hij voor een baan als belastingadviseur bij het hippe Arthur Andersen. Dat vakgebied vindt hij al snel wat te beperkt.
Het postvak lijkt hem aantrekkelijker. Berendsen stapt in 2000 over en leert het vak in verschillende functies. Zo wordt hij bij Euro Mail in 2006 benoemd tot finance director, een jaar later stapt hij in rol bij TNT Post. Hij klimt in 2009 op tot managing director van de business unit data & document management.
Verzadigde postmarkt
TNT Post verandert in 2011 van naam: het is voortaan PostNL. MT/Sprout pikt Berendsen vanaf 2012 op in de lijst met goudhaantjes. Een jaar later wordt hij director corporate development bij afvalverwerker Van Gansewinkel. In de afvalmarkt zit meer groeiperspectief dan in de verzadigde postmarkt, is zijn motivatie op dat moment.
Weer een jaar later staat hij opnieuw in de Goudhaantjes-lijst, maar dan als executive director bij PostNL. Terug op het oude nest is hij verantwoordelijk voor de internationale business, fusies en overnames. Dat levert hem in 2017 de titel op van beste m&a director van Nederland. Een jaar later wordt hij benoemd tot cfo van PostNL.
Bij de aankondiging daarvan wordt hij ‘toegewijd, intelligent en resultaatgericht’ genoemd. Van de samenwerking met Verhagen wordt ook veel verwacht. De transformatie bij PostNL focust op een snellere digitalisering, de uitbreiding van het netwerk en de groei van de internationale klanten.
Post duurder maken
Bij het postbedrijf werken bijna 34.000 medewerkers. De omzet was vorig jaar 3,2 miljard euro. Daarvan was 62 procent afkomstig uit e-commerce. De strategie waar hij en Verhagen al zes jaar aan werken, vertaalt zich nog niet in betere cijfers voor PostNL.
De eerste drie kwartalen van dit jaar laten een verlies zien van 18 miljoen euro. Dat rode cijfer wordt vooral veroorzaakt door het verplicht afleveren van brieven en kaarten, want de pakjesmarkt blijft booming (+7,4 procent).
Het bedrijf wil het versturen van gewone post liefst nog duurder gaan maken. PostNL blijft ook hameren op het versoepelen van de bezorging van brieven en kaarten. De kosten daarvoor blijven oplopen. Ook wil het bedrijf meer geld zien van de overheid voor de postdivisie.
Onhoudbaar businessmodel
De beslissing in Den Haag over ‘een toekomstbestendige en financieel gezonde postdienstverlening is spijtig genoeg uitgesteld’. PostNL noemt huidige businessmodel van de wettelijk verplichte postbezorging ‘onhoudbaar’.
Al worden het spannende tijden voor hem, Pim Berendsen kan prima overweg met allerlei typen mensen, merkt Thate bij de Cruyff Foundation. ‘Hij beweegt zich gemakkelijk tussen alle lagen van de bevolking. Met de kids op het veld, met de bestuursleden, de ambassadeurs, bekende voetballers en andere grootheden.’ Grillige politici zullen dan ook geen probleem zijn voor hem.
Lees ook: Een nieuwe ceo is geen superheld die alles even gaat fiksen