Een van de accountants van het accountancybureau Baker Tilly had vroeger een eigen cateringbedrijf. ‘Maar ergens in zijn achterhoofd spookte het altijd om accountant te worden’, vertelt corporate recruiter Bram van Bokhoven. ‘En dus besloot hij de stoute schoenen aan te trekken. Nu werkt hij op ons kantoor.’
Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt – inmiddels 88 vacatures per 100 werkzoekenden – is het allang niet meer uniek dat mensen een ludieke overstap maken van de ene naar de andere branche. Zeker in de accountancy, een branche die geplaagd wordt door een slecht imago met lange werkdagen, is het soms best lastig om de juiste mensen te vinden, erkent Van Bokhoven. ‘In de medewerkerstevredenheidsonderzoeken die we houden, is dit wel een van de punten waarom mensen uit de accountancy zouden willen vertrekken.’
Assessment
Waar vroeger alle medewerkers van het kantoor een achtergrond in accountancy hadden, verschuift dat de afgelopen jaren. ‘We houden nu tussen het eerste en het tweede gesprek een assessment, waar kandidaten getoetst worden op motivatie, intelligentie en persoonlijkheid. Op die manier weet je ook mensen aan te trekken uit andere sectoren.’
Het assessment lijkt het nieuwe CV: je kijkt niet naar wat iemand heeft gedaan in zijn vorige baan, maar naar het denkniveau en soft skills. ‘Die laatsten zijn ontzettend belangrijk om te weten hoe je een goed team kan bouwen’, vertelt Alexandre Pachulski, een van de co-founders van het van oorsprong Franse HR techbedrijf Talentsoft. ‘Natuurlijk is het goed om te weten wat iemand kan, maar zijn wil om nieuwe dingen te leren is veel belangrijker. In een onzekere tijd als deze, is het nodig dat mensen adaptief zijn.’
Resultaten uit het verleden lijken dus steeds minder garantie te bieden voor de toekomst. Is dat zonde van je gewerkte jaren? ‘Nee, want juist tijdens je loopbaan leer je veel dingen die je op school nooit geleerd hebt. Wist jij toen je net begon met werken hoe je moest samenwerken? Of waar je goed in was binnen een team? Het zelfvertrouwen dat je opbouwt tijdens je werk, is van grote waarde.’
Competenties
Bij Baker Tilly wordt gezocht naar een aantal basiscompetenties waar iedereen aan moet voldoen. ‘Je stresstolerantie moet bijvoorbeeld hoog zijn.’ Bij sommige functies gelden er aanvullende competenties. Talentsoft richt zich juist meer op een diversiteit aan profielen. ‘Op die manier krijg je een inclusief team, waar je veel verschillende kanten mee op kan’, verklaart Pachulski.
Wat overigens niet wil zeggen dat zo’n team volledig is. ‘Ook wij hebben last van de krapte op de arbeidsmarkt. Maar in plaats van dat we krampachtig mensen aan gaan nemen, kijken we in ons team wie we hebben, wat zij kunnen, hoe zij zich zouden ontwikkelen en stellen we prioriteiten in wat voor het bedrijf nodig is. Het is het constante bouwen van een brug tussen wat je wil en wat je in huis hebt.’
Gevraagd of dat geen tijdrovend project is, moet Pachulski van Talentsoft lachen. ‘Natuurlijk wel. Je moet luisteren naar mensen, goed kijken wat hun wensen zijn en daar op anticiperen. Bovendien moet je ook rationeel naar de situatie kijken: je zegt dat je geen tijd hebt, maar de markt is zo krap dat er ook nauwelijks mensen zijn die je aan kunt nemen. In plaats van eindeloos daarnaar te zoeken, kun je je tijd beter steken in het ontwikkelen van je eigen personeel.’
Zelfkennis
En zo komt het weleens voor dat medewerkers van Talentsoft binnen hun eigen bedrijf een totaal andere rol gaan vervullen. ‘We hadden iemand in het team van content, die eigenlijk ook geïnteresseerd was in UX Design’, vertelt Neelie Verlinden, Digital Content Manager binnen Talentsoft. ‘Dat gaat zeker niet van de een op andere dag, maar uiteindelijk is hij er wel gekomen.’
Een belangrijke rol bij dit soort veranderingen is die van de manager, die volgens Verlinden meer een coachende rol zou moeten hebben. ‘Als je niet alle capaciteiten in huis hebt, is het belangrijk dat managers mensen uitdagen. Zij zien in jou wat jij misschien niet ziet, en op die manier ontwikkel je je ook in andere eigenschappen.’
In de accountancy zal het zo ver niet komen, verwacht Van Bokhoven. ‘Je ziet de rol van de accountant wel veranderen, maar het blijft een traditioneel vak waar mensen van de oude garde moeite hebben met verandering. Dat we nu mensen aannemen zonder accountant achtergrond, is voor ons al een hele revolutie.’
Uiteindelijk, benadrukt Pachulski, gaat het niet om hoe groot de verandering is, maar hoe adaptief je bent en hoe goed je jezelf kent. ‘Wil je overleven in deze onzekere tijd met veel verandering, dan moet je op jezelf kunnen rekenen. Als je weet wie je bent en wat je kunt, kun je vanuit daar kijken wat er nog meer mogelijk is.’