Wat werkt nog beter als beloning dan geld? Erkenning natuurlijk. Steeds meer bedrijven spelen hier op in met games die competitie op de werkvloer tussen werknemers stimuleren, én de resultaten zichtbaar maken.
Een groeiend aantal multinationals, zoals Deloitte, SAP AG, en IBM integreert videospelletjes in de bedrijfsvoering om medewerkers te motiveren deadlines en targets te halen of opdrachten binnen te slepen. Populair zijn de leaderboards waarbij ‘spelers’ elkaars scores kunnen zien. Misschien wel zo effectief dankzij het schandpaaleffect bij achterblijvende prestaties. Als te zien is dat collega Jan de ene na de andere opdracht afgerond heeft, dan is het dus ook heel goed te zien als jij zelf overduidelijk achterblijft. Achter je beeldscherm vluchten heeft dan weinig zin meer.
Uit onderzoek blijkt het ook: een klein beetje sociale druk op de werkvloer werkt louterend op de resultaten. Het Amerikaanse LiveOps Inc., dat virtuele call centra runt, zag sinds de invoering van leaderboards de verkoop stijgen met 8 tot 12 procent.
Bijkomend voordeel
Nog een voordeel van de games: de saaie lijstjes met jaarlijkse targets kunnen in de kast. Hoe belangrijk ook, het evalueren en opnieuw vaststellen van targets tijdens de jaarlijkse beoordelingsgesprekken is toch een beetje zoals het handenschudden op de nieuwjaarsreceptie: een onvermijdelijk en noodzakelijk verplicht nummer, maar o zo saai om te doen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de vraag of belonen nu wel de meest effectieve tool is om werknemers te motiveren hun targets te halen.
Onderzoeksbureau Gartner verwacht dat steeds meer bedrijven de games in hun bedrijfsprocessen zullen opnemen. Het bureau schat dat over een paar jaar 70 procent van de bedrijven gamesoftware zal gebruiken. De verkoop van de software zal stijgen naar 938 miljoen dollar in 2014, nu is dat nog minder dan 100 miljoen dollar.