Vrouwelijke ondernemers zijn even succesvol als hun mannelijke collega's. Toch kunnen er belangrijke verschillen opgemerkt worden tussen mannelijke en vrouwelijke ondernemers.
Dat stelt Brisk Magazine naar aanleiding van de resultaten van de Global Entrepreneurship Monitor, een internationaal onderzoek van het Babson College en de London Business School.
Vrouwelijke ondernemers verschillen volgens de onderzoekers niet van hun mannelijk collega's. “Ze zoeken evenveel naar kansen, nemen evenveel risico en netwerken evenveel,” stellen ze. “Ze zijn even goed als ondernemende mannen. Maar wel zijn er duidelijke verschillen in de stijl van het ondernemen. Hun ondernemingen hebben evenveel kansen op succes als bedrijven met een mannelijke ondernemer.”
Vrouwelijke starters zijn volgens de onderzoekers meestal goed opgeleid, hebben een baan en een goed inkomen. Bovendien hebben ze vertrouwen in hun eigen capaciteiten en kans op succes. Toch starten mannen twee keer zo vaak een eigen bedrijf als vrouwen.
Klein
Vrouwen starten met bescheidener doelstellingen, meestal om werk en gezin beter te kunnen combineren. Vrouwen houden hun bedrijf ook bewust klein. Daarmee hopen ze financiële, arbeidsrechterlijke en managementtechnische vraagstukken te vermijden. Ze zouden ook een minder autoritaire managementstijl hanteren, waardoor ze meer goodwill zouden opbouwen.
Vrouwen blijken volgens de onderzoekers ook echte netwerkers te zijn, want 82 procent is aangesloten bij één of meerdere netwerken.
(Express.be)