Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vijf regels voor integratie financieel management

Door toenemende druk vanuit de markt zoeken bedrijven naar een nieuwe aanpak en andere competenties voor management control.

Best-in-class bedrijven bereiken een doorbraak in management control verbeteringen door middel van horizontale plan integratie. Hieronder verstaan wij de onderlinge afstemming en optimalisatie van doelstellingen van afzonderlijke entiteiten en bedrijfsfuncties als Logistiek, Verkoop, Marketing met het budget en de financiële forecast.

Er is een onderzoek uitgevoerd waarin is nagegaan hoe grote multinationale bedrijven functionele plannen met budgetten en financiële voorspellingen afstemmen en integreren. Uit het onderzoek volgen de vijf gouden regels voor horizontale plan integratie die bedrijven op weg helpt naar de ‘best in class’ status.

1 Integreer functionele plannen met budget en financiële voorspelling via financiële planning proces!
2 Baseer horizontale plan integratie op de key value drivers (KVDs)
3 Zorg voor een geoliëd proces, kies voor snelheid en efficiëntie
4 Formaliseer samenwerking!
5 Pas de informatie systemen aan!

Consistentie
Vooruitstrevende bedrijven zetten een geïntegreerd planningsysteem en rapportage op. Periodieke evaluaties van de consistentie en correctheid van de data vinden regelmatig plaats buiten de beslissingsvergadering. Het aanstellen van een verantwoordelijke, bijvoorbeeld een business analist, is hiervoor een goede keuze. Deze persoon is verantwoordelijk voor het genereren van de informatie, volgens een afgesproken en consistente methodiek die het mogelijk maakt om de data eenvoudig uit de aanleverende systemen te vergaren. Bron: Financieel Management

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.