Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Uitzendbranche gaat uitbuiting Polen tegen

De brancheorganisatie van uitzendbureaus, de ABU, vindt dat de overheid harder moet optreden tegen de uitbating van Polen. Ook moeten de boetes voor illegale arbeid omhoog, stelt directeur Aart van der Gaag.

Poolse werknemers die wonen in tentjes, te weinig loon krijgen en nog nooit hebben gehoord van een cao. De ABU heeft er genoeg van. In de nieuwe uitzend-cao heeft de branchevereniging afspraken gemaakt over buitenlandse uitzendkrachten. “We willen oneerlijke concurrentie tegengaan. Het kan niet zo zijn dat het ene uitzendbureau twintig Polen in een caravan drukt, terwijl de ander er vier onderbrengt in een keurige flat. Nu er steeds meer Polen bijkomen en het aantal misstanden toeneemt, is de grens bereikt.”

In de nieuwe cao staan afspraken die door alle brancheverenigingen worden gesteund. Wanneer deze algemeen verbindend zijn verklaard, hebben ze de status van een wet. “Dus ook bedrijven die niet zijn aangesloten bij een branchevereniging, moeten zich eraan houden.”

Er is onder meer afgesproken dat de werknemers ieder tien vierkante meter ruimte moeten hebben. “We hebben ook afgesproken dat alleen de huisvestings- en transportkosten van het loon mogen worden afgetrokken. Aan dat bedrag zit een grens. Een Pool moet altijd het minimumloon overhouden.”
(De Volkskrant)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.