Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

TU ontwikkelt zwevende auto

Onderzoekers van de TU Eindhoven (TU/e) hebben een elektromagnetisch veersysteem ontwikkeld, dat het rijgedrag van auto's 60 procent comfortabeler maakt.

Bovendien zijn auto's met dit veersysteem veiliger, doordat ze niet meer overhellen in bochten. Het systeem, door de TU/e ontwikkeld samen met de Zweedse kogellagerfabrkant SKF, is gemonteerd in een test-BMW 5-serie. De auto kan de wielen onafhankelijk van elkaar hoger of lager zetten, razendsnel. En vooral in dat laatste zit de nieuwheid van deze actieve vering. Er bestaan namelijk al actieve veringsystemen, maar die zijn hydraulisch en daardoor te traag om de snelle trillingen van de weg te kunnen dempen.

Bekijk hier een demo van de elektro-vering:

Trillingsvrije ambulances

Het door Bart Gysen ontwikkelde systeem is afgelopen jaar getest in een proefopstelling die wegvibraties nadoet op één wiel. Dat leverde een verhoging van het comfort op van zestig procent. "Die comfortverhoging kun je ook halen op een echte auto", verwacht Gysen. "En misschien zelfs meer, wanneer alle vier de wielen hiervan zijn voorzien." Dat moet uiteindelijk leiden tot comfortabelere auto's, die ook nog eens veiliger zijn. Dit doordat ze een betere wegligging hebben en niet meer hellen in bochten. Een auto met deze vering zal bijvoorbeeld niet snel omslaan bij abrupte stuurbewegingen, zoals de zogenaamde 'eland manoeuvre'. Gysen denkt dan ook aan toepassing in ambulances. "Een ambulance met dit systeem kan trillingsvrij en snel slachtoffers vervoeren."

Altijd veilig

Het systeem vervangt de normale schokbreker in een auto, en heeft ook ongeveer dezelfde afmetingen als een schokbreker. Het bestaat uit een passieve veer, een zeer krachtige elektromagnetische actuator, een aansturingsunit, en batterijen. Het systeem is zo ontworpen dat het inherent veilig is. Ook als de elektriciteit uitvalt, dan nog blijft de vering en de demping werken. De normale veer in het systeem zorgt dan voor de vering, en de magneten zorgen dan voor een passieve, magnetische demping.

Stroom opwekken

Het systeem verbruikt wel stroom, tot een piekverbruik van 500 Watt., pakweg de helft van wat een airco slurpt. Hydraulische  veringsystemen gebruiken echter vier keer zo veel. Volgens de ontwikkelaar kan het stroomverbruik van de Eindhovense vering nog nog omlaag. Bovendien kan het systeem ook stroom opwekken: de trilling van de weg wordt dan gebruikt om elektriciteit te genereren, die terug naar de accu gaat.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Afstemming

Afgelopen maand is het veersysteem op twee wielen gemonteerd van de test-BMW 5-serie. Een van de opgaven is de afstemming van acties van de actieve vering op verschillende wielen. Nu werken de veren nog onafhankelijk van elkaar. SKF, dat het project van Gysen financierde en de technologie heeft gepatenteerd, onderzoekt nog of het dit nieuwe veringssysteem op de markt gaat brengen. De testauto voorzien van het nieuwe veersysteem zal te zien zijn op de AutoRAI, die van 13 tot en met 23 april plaatsvindt.


MT houdt u met de online autospecial op de hoogte van de nieuwste trends. De laatste recensies, informatie over het groene rijden, de auto van de toekomst en verhalen over de autoindustrie, leest u op MT.nl

‘Faalangst is altijd mijn grootste vriend geweest’

Kristel Groenenboom nam op 23-jarige leeftijd het familiebedrijf van haar vader over. Als directeur van Container Service C. Groenenboom is ze verkozen tot Zakenvrouw van het Jaar en groeide ze uit tot een voorvechter van vrouwen in de techniek. 'Het begint al op scholen. Een leerkracht geeft vaker een bètaprofiel aan een jongen.'

kristel groenenboom de werkprofessor

Een eigenaar van een containerfabriek, dat zal wel een man zijn. Met die aanname kreeg Kristel Groenenboom vaak te maken toen ze begon als directeur. Haar eerste boek heet niet voor niets Mag ik meneer Kristel even spreken?.

Ondanks de uitdagingen van jong en vrouw zijn in een door mannen gedomineerde industrie, ziet Groenenboom de voordelen van vroeg beginnen. ‘Als je jong begint, heb je meer tijd om te leren, maar je moet ook de verantwoordelijkheid serieus nemen’, zegt ze in de nieuwste aflevering van de podcast De Werkprofessor.

Zenuwen en stress

Groenenboom hecht grote waarde aan eerlijkheid, transparantie en plezier in werk, en moedigt zowel persoonlijke als zakelijke groei aan. Haar leiderschapsstijl combineert innovatie met verantwoordelijkheid. Ze erkent dat falen en risico’s nemen nodig zijn voor succes, maar benadrukt het belang van weloverwogen risico’s. ‘Je moet kleinschalig experimenteren en risico’s incalculeren om grote fouten te vermijden.’

De inmiddels 38-jarige directeur-grootaandeelhouder vertelt over haar strijd met faalangst, vooral in het begin van haar carrière. Ze had vaak last van zenuwen en stress, maar leerde zichzelf eroverheen te zetten door juist te blijven doen. Dan denk je: oh, het is goed gegaan. Dan krijg je de bevestiging dat het gelukt is en groei je daarin.’

Daarnaast gelooft ze in levenslang leren. ‘Om niet de kurk op je eigen fles te worden, moet je blijven investeren in opleidingen en jezelf blijven ontwikkelen.’ Het blijven ontwikkelen van jezelf is cruciaal voor je eigen groei, maar ook voor die van je bedrijf en team. Daarnaast heeft ze een duidelijke maatschappelijke missie: meer vrouwen in de techniek krijgen.

Drie takeaways uit de podcast:

  • Falen hoort bij groei – Groenenboom deelt haar ervaring met faalangst, vooral in het begin van haar carrière, maar benadrukt dat stress en falen een cruciaal onderdeel zijn van persoonlijke en professionele ontwikkeling. Ze moedigt aan om door stress heen te werken, omdat het helpt om fris en scherp te blijven.
  • Opleiding en ontwikkeling zijn essentieel – Zowel voor jonge als ervaren ondernemers is het volgen van opleidingen belangrijk om op de hoogte te blijven van veranderende kennis. Groenenboom is zelf een groot voorstander van levenslang leren en blijft investeren in haar eigen ontwikkeling.
  • Maatschappelijke verantwoordelijkheid als kern van ondernemerschap – Iedere ondernemer moet een maatschappelijke missie hebben. Voor Groenenboom betekent dit het promoten van vrouwen in de techniek, met als doel meer diversiteit te creëren in een sector die deze hard nodig heeft.

Beluister de nieuwste aflevering van de podcast ‘De Werkprofessor’. Of abonneer je via de podcast-app van jouw keuze. Nieuwe afleveringen verschijnen elke twee weken op maandag.

Heb je vragen of input? Neem dan contact op met Wendy van Ierschot via [email protected]. Benieuwd naar de volgende gast in ‘De Werkprofessor’ of wil jij als eerste de teaser van de volgende aflevering horen? Volg dan ‘De Werkprofessor’ op LinkedIn.