Onderzoekers van de TU Eindhoven (TU/e) hebben een elektromagnetisch veersysteem ontwikkeld, dat het rijgedrag van auto's 60 procent comfortabeler maakt.
Bovendien zijn auto's met dit veersysteem veiliger, doordat ze niet meer overhellen in bochten. Het systeem, door de TU/e ontwikkeld samen met de Zweedse kogellagerfabrkant SKF, is gemonteerd in een test-BMW 5-serie. De auto kan de wielen onafhankelijk van elkaar hoger of lager zetten, razendsnel. En vooral in dat laatste zit de nieuwheid van deze actieve vering. Er bestaan namelijk al actieve veringsystemen, maar die zijn hydraulisch en daardoor te traag om de snelle trillingen van de weg te kunnen dempen.
Bekijk hier een demo van de elektro-vering:
Trillingsvrije ambulances
Het door Bart Gysen ontwikkelde systeem is afgelopen jaar getest in een proefopstelling die wegvibraties nadoet op één wiel. Dat leverde een verhoging van het comfort op van zestig procent. "Die comfortverhoging kun je ook halen op een echte auto", verwacht Gysen. "En misschien zelfs meer, wanneer alle vier de wielen hiervan zijn voorzien." Dat moet uiteindelijk leiden tot comfortabelere auto's, die ook nog eens veiliger zijn. Dit doordat ze een betere wegligging hebben en niet meer hellen in bochten. Een auto met deze vering zal bijvoorbeeld niet snel omslaan bij abrupte stuurbewegingen, zoals de zogenaamde 'eland manoeuvre'. Gysen denkt dan ook aan toepassing in ambulances. "Een ambulance met dit systeem kan trillingsvrij en snel slachtoffers vervoeren."
Altijd veilig
Het systeem vervangt de normale schokbreker in een auto, en heeft ook ongeveer dezelfde afmetingen als een schokbreker. Het bestaat uit een passieve veer, een zeer krachtige elektromagnetische actuator, een aansturingsunit, en batterijen. Het systeem is zo ontworpen dat het inherent veilig is. Ook als de elektriciteit uitvalt, dan nog blijft de vering en de demping werken. De normale veer in het systeem zorgt dan voor de vering, en de magneten zorgen dan voor een passieve, magnetische demping.
Stroom opwekken
Het systeem verbruikt wel stroom, tot een piekverbruik van 500 Watt., pakweg de helft van wat een airco slurpt. Hydraulische veringsystemen gebruiken echter vier keer zo veel. Volgens de ontwikkelaar kan het stroomverbruik van de Eindhovense vering nog nog omlaag. Bovendien kan het systeem ook stroom opwekken: de trilling van de weg wordt dan gebruikt om elektriciteit te genereren, die terug naar de accu gaat.
Afstemming
Afgelopen maand is het veersysteem op twee wielen gemonteerd van de test-BMW 5-serie. Een van de opgaven is de afstemming van acties van de actieve vering op verschillende wielen. Nu werken de veren nog onafhankelijk van elkaar. SKF, dat het project van Gysen financierde en de technologie heeft gepatenteerd, onderzoekt nog of het dit nieuwe veringssysteem op de markt gaat brengen. De testauto voorzien van het nieuwe veersysteem zal te zien zijn op de AutoRAI, die van 13 tot en met 23 april plaatsvindt.
MT houdt u met de online autospecial op de hoogte van de nieuwste trends. De laatste recensies, informatie over het groene rijden, de auto van de toekomst en verhalen over de autoindustrie, leest u op MT.nl