Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Opmerkelijk

Apple-evangelisten hondstrouw
Dure apparaten, enorme winstmarges, een haperende klantenservice en software die ­allesbehalve open source genoemd
mag worden. Toch blijft de hondstrouwe aanhang ­Apple de hemel in prijzen. Het is voor Microsoft om gek van te worden.

“Apple is het ultieme bewijs dat marketing werkt”, zegt merkenspecialist Victoria van Keulen van Consult Brand Strategy. Dat bureau presenteert elk jaar de Brandasset Valuator, een wereldwijd merkenonderzoek. “Het merk Apple heeft wat we noemen envy. Iets benijdenswaardigs waar je bij wilt horen. Merken als ­Jaguar, Rolex en Cosmopolitan hebben dat ook. Microsoft is massa en minder uniek. Apple ­daarentegen is niche en niet voor iedereen ­relevant. Het merk heeft iets charmants, roept ­sympathie op en is origineel. Wie een iPhone heeft gekocht wil dat laten zien. Maar hoe vaak hoor je ­iemand vol trots zeggen dat hij zojuist Windows 7 heeft ­geïnstalleerd?”
Tips voor de jongens en meisjes uit Seattle heeft Van Keulen wel. “Neem een groep met jonge innovators in dienst die niet vastgeroest zit in de Microsoft-­wereld. Geef ze één opdracht mee: kom met nieuwe cutting edge producten. Dat houdt een merk namelijk levendig en uniek. Apple kwam in 2007 met de ­iPhone en laat nu de iPad zien. Google ­presenteerde de laatste jaren Google Maps en Streetview. Niet voor niets doen beide merken het ontzettend goed. Ze blijven zich continu vernieuwen.”

Zo komt u in de krant

Lang leve het persbericht. Liever uw naam gratis en positief in de krant dan via een duurbetaalde advertentie. Robert Kroon, directeur van pr-bureau Kroon, legt de basisregels van free publicity uit.

Regel 1: Journalisten denken in koppen. Probeer daarom bij het schrijven van een persbericht te bedenken wat de kop van een ­mogelijk artikel moet zijn.

Regel 2: Met een megapicknick in Vinkeveen hoeft u bij een blad over managers niet aan te komen zetten. Breng in kaart welke media uw bericht wél lusten.

Regel 3: Achterhaal welke ­redacteur mogelijk geïnteresseerd is in uw verhaal. Stuur het pers­bericht ter attentie van een ­persoon in plaats van de redactie.

Regel 4: Lever altijd een leuke foto of illustratie bij het pers­bericht. Een plaatje zegt nog steeds meer dan duizend woorden.

Regel 5: Laat u bijstaan door een professional. Op vpra.nl vindt u een lijst met goede en relatief kleine pr-bureaus.

‘Sjeiks moeten orde op zaken stellen’

Het imago van Dubai heeft flink te lijden. ­Financiële problemen geven plots een ­andere kijk op het Golfemiraat. Huizenmakelaar AA Properties, die al zijn bedrijfsactiviteiten op Dubai heeft gericht, zag de vraag naar ­woningen met 20 procent afnemen.

Was dit te verwachten, directeur Marco de Baat?
“Nee, en het had ook niet gehoeven. Net voor het lange vakantieweekend van eind november maakten de sjeiks bekend dat ze één lening met zes maanden vertraging ­wilden aflossen. Vervolgens ging Dubai drie dagen dicht en raakte de hele wereld in rep en roer.”

Maar kun je je als bedrijf tegen zoiets wapenen?
“Nauwelijks. Het gedoe rondom de ­omstreden vastgoedfondsen Palm Invest en Royal Dubai leverden het merk Dubai in het verleden ook imagoschade op, maar daar zijn we als bedrijf goed doorheen gekomen. Onder meer door de media op te zoeken en ons verhaal te doen. Tegen de beeldvorming die nu is ontstaan, kun je als bedrijf niet op. Het is daarom aan de sjeiks om eerst ­financieel orde op zaken te stellen.”

Roddelen werkt

Netjes is het niet. Werken doet het wel. Met modder gooien naar collega’s of ­concurrenten is uiterst effectief. ­Psychologe Aafje Brandt concludeert dit na ­onderzoek aan de Radboud ­Universiteit Nijmegen. Het beeld dat mensen via ­roddels en achterklep van ­iemand ­verkrijgen blijkt – hoe onwaar de ­beweringen ook zijn – nauwelijks weg te poetsen.

Online egostrelen

Als manager is uw digitale reputatie van steeds ­groter ­belang. Het internet is hét marketinginstrument voor de BV Ik geworden. Daarom speciaal voor u: de bliksemhandleiding ‘online egostrelen’.

Stap 1. Regel meteen een website met uw eigen naam als url.

Stap 2. Maak profielen aan op Linkedin en Facebook. Link zoveel mogelijk met ­referenties die er zakelijk toe doen.

Stap 3. Laat uw sporen achter op ­YouTube. Maak een gelikte videopresentatie over uzelf en zet deze vandaag nog online.

Stap 4. Blog en twitter er lustig op los. Met een programma als WordPress heeft u binnen een uur al een eigen weblog.

Stap 5. Werk actief aan een hoge ­Google-ranking. Heel simpel, door ­overal

Schone straatreclame zonder vergunning

Met een reclameboodschap prominent aanwezig in een drukke winkelstraat, bij de bushalte of pal voor een pinautomaat. ­Marketeers smullen ervan. Wel eens aan ­‘reverse graffiti’ gedacht?

Een sjabloon met daarop uw boodschap, water en een speciale hogedrukreiniger. Dat is al wat er bij komt kijken. Vervolgens is het een kwestie van de waterstraal ­richten en korte tijd daarna staat uw ­reclameboodschap op de stoep afgebeeld. Een boodschap die maandenlang zichtbaar blijft. Noël Janssens is eigenaar van Graffitinetwerk en een van de weinige mensen in ons land die deze vorm van guerrillamarketing toepassen. “De boodschap wordt zichtbaar doordat we de straat schoonspuiten. Vergelijk het met een autoraam waarop iemand met zijn vingers geschreven heeft: ik ben vies.”
­Philips, Vodafone en de FNV klopten al bij Janssens aan. “Het heeft iets spannends. Bovendien is het relatief goedkoper dan andere outdoor reclame.” Een vergunning aanvragen is er (nog) niet bij. De wet in Nederland verbiedt het immers niet.

Meeste merkwaarde

1. Coca Cola (49.152)
2. IBM (43.057)
3. Microsoft (40.508)
4. General Electric (34.165)
5. Nokia (24.931)

Bedragen in miljoenen euro’s – Bron: Interbrand

73

procent van de Europese MBA-­studenten hecht zeer veel waarde aan de reputatie van een ­toekomstige werkgever. Dat blijkt uit onderzoek door bureau Hill & Knowlton onder 500 ­Europese toptalenten. 

Heineken?

Adidas is de bekendste voetbalsponsor van Europa. Dat valt op te maken uit het ‘Sport+Markt report European football brands Top 20’, waarvoor meer dan 3.000 voetbalfans zijn ­ondervraagd. Na het Duitse kledingmerk volgen Nike, Puma, ­Coca-Cola en Emirates. Heineken, ­officieel ­partner van de Champions ­League, zien we pas terug op plaats 20.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

VS populairste land

Twee oorlogen, roekeloze bankiers en miljoenen huishoudens met betalingsachterstanden. Blijkbaar maakt het ­allemaal niet uit. De Verenigde Staten zijn toch weer het populairste land ter wereld, zo valt op te maken uit de jaarlijkse Nation Brand index. Obama kan in het buitenland dus nog wel rekenen op ­voldoende steun. Onder George Bush waren de Verenigde Staten ­afgegleden naar plaats zeven.

 

‘IoT is een groot datafeestje’

In samenwerking met Vodafone Business - Wat kan het Internet of Things (IoT) betekenen voor jouw bedrijf? Veel! Maak gebruik van dit grote datafeestje. Er zijn namelijk steeds meer kant-en-klare oplossingen en innovaties waarmee je bijvoorbeeld direct processen kunt optimaliseren en kosten gaat besparen. Data-driven is de sleutel tot succes, dit zijn de laatste trends en ontwikkelingen.

iot bedrijven mkb internet of things
Foto: Getty Images

Jelmer Letterie, Senior IoT-specialist bij Vodafone Business, deelt zijn visie op IoT. ‘De kant-en-klare IoT-oplossingen zorgen ervoor dat het voor ondernemers steeds meer behapbaar wordt. IoT lost problemen op met behulp van data-inzichten.’

Data slim analyseren

Jelmer Letterie, Senior IoT-specialist bij Vodafone Business
Jelmer Letterie.

Of je nu praat over AI, data of IoT, het zijn allemaal containerbegrippen, zegt Letterie. ‘IoT gaat vooral om data-analyse en in toenemende mate het gebruik van artificial intelligence (AI) om die data slim te analyseren. Het gaat erom dat apparaten onderling communiceren zonder menselijke tussenkomst. Het is als een groot datafeestje waar apparaten met elkaar praten en AI leert van deze interacties om processen te optimaliseren.’

‘Het draait om het verzamelen van gegevens en die inzichten gebruiken om processen te optimaliseren. Stel je bijvoorbeeld een vrachtwagen voor die planten moet vervoeren. IoT kan ervoor zorgen dat de temperatuur in die vrachtwagen altijd op het juiste niveau wordt gehouden. Het gaat erom dat er automatisch zelfsturing plaatsvindt op basis van data.’

Van maatwerk naar kant-en-klare oplossingen

De mogelijkheden zijn eindeloos. Maar dat was voorheen juist het probleem, zegt Letterie. ‘Als je vijf jaar geleden teruggaat, was IoT best wel een wilde jungle, waar maatwerkoplossingen de norm waren. Ze waren bijna allemaal toegespitst op specifieke usecases, maar elders eigenlijk niet zomaar bruikbaar. Nu zie je dat er steeds meer gestandaardiseerde oplossingen zijn, waardoor het voor ondernemers steeds meer behapbaar wordt.’

‘De grootste trend die we zien is de beweging naar end-to-end oplossingen in nichemarkten. Of je nu kijkt naar slimme manieren van kamers of werkplekken boeken in kantoorcomplexen, temperatuurmetingen in landbouwgronden, of drones die gewassen inspecteren: de meeste oplossingen in het mkb zijn gestandaardiseerd. Dit betekent dat ondernemers niet langer alles zelf hoeven te bouwen, maar kant-en-klare oplossingen kunnen gebruiken.’

Interessant voor meerdere sectoren

Maar welke sectoren hebben dan het meeste baat bij een oplossing op het gebied van IoT? ‘Als ik er drie moet noemen, zijn dat de zorg, retail én transport en logistiek. Het gaat er eigenlijk om dat je kosten gaat besparen mét inzichten. Gemiddeld zijn verpleegkundigen bijvoorbeeld acht uur per werkweek kwijt met het zoeken naar materiaal. Als je dat doorberekent naar de ruim 200.000 verpleegkundigen die in Nederland werken, gaat het letterlijk om miljoenen uren die je wekelijks kunt besparen als je zorgt dat dat proces efficiënter gebeurt.’

‘En dat begint altijd met data’, zegt Letterie. ‘De mogelijkheid om data te verzamelen en te analyseren wordt een hoeksteen van elk bedrijf, ongeacht de branche. Het grote voordeel van IoT-oplossingen is dat ze bedrijven in staat stellen om met die gegevens data-driven beslissingen te nemen.’

Kijken naar eigen bedrijfsbehoefte

Toch is het voor mkb’ers in Nederland altijd belangrijk de eigen bedrijfsbehoefte centraal te stellen en níet de technologie, zegt Letterie. ‘Het gevaar van het niet omarmen van IoT hangt af van je bedrijf en je klanten. Technologie, zoals IoT, is slechts een hulpmiddel om je totaaloplossing te verbeteren. Het is belangrijk om de behoeften van je bedrijf en klanten voorop te stellen en technologie als ondersteuning te gebruiken.’

‘We gaan regelmatig met mkb’s in gesprek en we zien ook wel dat er veel ondernemers zijn die simpelweg in de beslommering van de dag leven en weinig rust hebben om verder te kijken dan de dag van vandaag. Maar de harde waarheid is dat je altijd tijd moet inruimen om verder te kijken. Daar creëer je namelijk de efficiëntie van je bedrijf. Een soort 70-20-10-regel, waarin je 70 procent bezig bent met vandaag, 20 procent met morgen en 10 procent met de toekomst. Mij lukt het ook niet altijd, maar als ondernemer moet je de discipline hebben om tijd in te ruimen om je in te lezen, evenementen te bezoeken en met partners in gesprek te gaan over mogelijke innovaties.’

IoT Challenge: samenwerking en innovatie

Vodafone, zelf marktleider op het gebied van Internet of Things, zoekt zelf ook naar de mogelijkheden van de toekomst. Om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. Via een uitgeschreven IoT Challenge werkt het bedrijf samen met innovatieve startups en ondernemers om vraagstukken op te lossen en nieuwe partners te ontdekken. ‘Ons eigen doel is om apparaten op een zo goed mogelijke manier met elkaar te verbinden. Elk bedrijfsproces wordt gedigitaliseerd en datagestuurd: dat is waar IoT om de hoek komt kijken.’

‘De Challenge stelt ons in staat om vraagstukken van klanten voor te leggen aan startups. En in gesprek te gaan over gemeenschappelijke vraagstukken. Zo krijg je een goed beeld van wat goede partners zijn in de markt. Het is voor ons een perfect voorbeeld van hoe samenwerking en innovatie de drijvende kracht achter de IoT-revolutie kunnen zijn.’

Oplossen van problemen met data-inzichten

In de vorige editie van de IoT Challenge zagen Letterie en Vodafone enkele opmerkelijke cases. ‘Voor de Efteling speelt voorspellend onderhoud een cruciale rol’, vertelt Letterie. ‘Het attractiepark wil koste wat kost voorkomen dat attracties, zoals de populaire Baron of Joris en de Draak, op een mooie zondagmiddag in juni plotseling stilvallen. Tijdens de challenge van 2018 zijn we op zoek gegaan naar mogelijkheden om IoT-technologie in te zetten om trillingen en andere relevante gegevens te monitoren. Zo kun je beoordelen of er onderhoud nodig is, waardoor ongeplande stilstand kan worden voorkomen.’

Ook de politie in Brabant meldde zich met een interessante case. ‘Ze wilden de waterkwaliteit monitoren op plaatsen waar ze vermoedden dat er chemisch afval werd gedumpt, voornamelijk gerelateerd aan illegale XTC-productie. Dit is niet alleen schadelijk voor het milieu, maar vormt ook een bedreiging voor de volksgezondheid. Daar is IoT-technologie ingezet in combinatie met camerabeelden om verdachte patronen te identificeren en zo de opsporing van criminele activiteiten te verbeteren. We hopen nu, net als in 2018, op mooie klantcases, waarbij IoT de problemen kan oplossen op basis van data-inzichten.’

Bezoek ons Experience Centre

Benieuwd  naar de werkplek van de toekomst? Ontdek het tijdens een persoonlijke en kleinschalige workshop in ons Experience Center op 15 mei.

Inschrijven
/