Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Opmerkelijk

Apple-evangelisten hondstrouw
Dure apparaten, enorme winstmarges, een haperende klantenservice en software die ­allesbehalve open source genoemd
mag worden. Toch blijft de hondstrouwe aanhang ­Apple de hemel in prijzen. Het is voor Microsoft om gek van te worden.

“Apple is het ultieme bewijs dat marketing werkt”, zegt merkenspecialist Victoria van Keulen van Consult Brand Strategy. Dat bureau presenteert elk jaar de Brandasset Valuator, een wereldwijd merkenonderzoek. “Het merk Apple heeft wat we noemen envy. Iets benijdenswaardigs waar je bij wilt horen. Merken als ­Jaguar, Rolex en Cosmopolitan hebben dat ook. Microsoft is massa en minder uniek. Apple ­daarentegen is niche en niet voor iedereen ­relevant. Het merk heeft iets charmants, roept ­sympathie op en is origineel. Wie een iPhone heeft gekocht wil dat laten zien. Maar hoe vaak hoor je ­iemand vol trots zeggen dat hij zojuist Windows 7 heeft ­geïnstalleerd?”
Tips voor de jongens en meisjes uit Seattle heeft Van Keulen wel. “Neem een groep met jonge innovators in dienst die niet vastgeroest zit in de Microsoft-­wereld. Geef ze één opdracht mee: kom met nieuwe cutting edge producten. Dat houdt een merk namelijk levendig en uniek. Apple kwam in 2007 met de ­iPhone en laat nu de iPad zien. Google ­presenteerde de laatste jaren Google Maps en Streetview. Niet voor niets doen beide merken het ontzettend goed. Ze blijven zich continu vernieuwen.”

Zo komt u in de krant

Lang leve het persbericht. Liever uw naam gratis en positief in de krant dan via een duurbetaalde advertentie. Robert Kroon, directeur van pr-bureau Kroon, legt de basisregels van free publicity uit.

Regel 1: Journalisten denken in koppen. Probeer daarom bij het schrijven van een persbericht te bedenken wat de kop van een ­mogelijk artikel moet zijn.

Regel 2: Met een megapicknick in Vinkeveen hoeft u bij een blad over managers niet aan te komen zetten. Breng in kaart welke media uw bericht wél lusten.

Regel 3: Achterhaal welke ­redacteur mogelijk geïnteresseerd is in uw verhaal. Stuur het pers­bericht ter attentie van een ­persoon in plaats van de redactie.

Regel 4: Lever altijd een leuke foto of illustratie bij het pers­bericht. Een plaatje zegt nog steeds meer dan duizend woorden.

Regel 5: Laat u bijstaan door een professional. Op vpra.nl vindt u een lijst met goede en relatief kleine pr-bureaus.

‘Sjeiks moeten orde op zaken stellen’

Het imago van Dubai heeft flink te lijden. ­Financiële problemen geven plots een ­andere kijk op het Golfemiraat. Huizenmakelaar AA Properties, die al zijn bedrijfsactiviteiten op Dubai heeft gericht, zag de vraag naar ­woningen met 20 procent afnemen.

Was dit te verwachten, directeur Marco de Baat?
“Nee, en het had ook niet gehoeven. Net voor het lange vakantieweekend van eind november maakten de sjeiks bekend dat ze één lening met zes maanden vertraging ­wilden aflossen. Vervolgens ging Dubai drie dagen dicht en raakte de hele wereld in rep en roer.”

Maar kun je je als bedrijf tegen zoiets wapenen?
“Nauwelijks. Het gedoe rondom de ­omstreden vastgoedfondsen Palm Invest en Royal Dubai leverden het merk Dubai in het verleden ook imagoschade op, maar daar zijn we als bedrijf goed doorheen gekomen. Onder meer door de media op te zoeken en ons verhaal te doen. Tegen de beeldvorming die nu is ontstaan, kun je als bedrijf niet op. Het is daarom aan de sjeiks om eerst ­financieel orde op zaken te stellen.”

Roddelen werkt

Netjes is het niet. Werken doet het wel. Met modder gooien naar collega’s of ­concurrenten is uiterst effectief. ­Psychologe Aafje Brandt concludeert dit na ­onderzoek aan de Radboud ­Universiteit Nijmegen. Het beeld dat mensen via ­roddels en achterklep van ­iemand ­verkrijgen blijkt – hoe onwaar de ­beweringen ook zijn – nauwelijks weg te poetsen.

Online egostrelen

Als manager is uw digitale reputatie van steeds ­groter ­belang. Het internet is hét marketinginstrument voor de BV Ik geworden. Daarom speciaal voor u: de bliksemhandleiding ‘online egostrelen’.

Stap 1. Regel meteen een website met uw eigen naam als url.

Stap 2. Maak profielen aan op Linkedin en Facebook. Link zoveel mogelijk met ­referenties die er zakelijk toe doen.

Stap 3. Laat uw sporen achter op ­YouTube. Maak een gelikte videopresentatie over uzelf en zet deze vandaag nog online.

Stap 4. Blog en twitter er lustig op los. Met een programma als WordPress heeft u binnen een uur al een eigen weblog.

Stap 5. Werk actief aan een hoge ­Google-ranking. Heel simpel, door ­overal

Schone straatreclame zonder vergunning

Met een reclameboodschap prominent aanwezig in een drukke winkelstraat, bij de bushalte of pal voor een pinautomaat. ­Marketeers smullen ervan. Wel eens aan ­‘reverse graffiti’ gedacht?

Een sjabloon met daarop uw boodschap, water en een speciale hogedrukreiniger. Dat is al wat er bij komt kijken. Vervolgens is het een kwestie van de waterstraal ­richten en korte tijd daarna staat uw ­reclameboodschap op de stoep afgebeeld. Een boodschap die maandenlang zichtbaar blijft. Noël Janssens is eigenaar van Graffitinetwerk en een van de weinige mensen in ons land die deze vorm van guerrillamarketing toepassen. “De boodschap wordt zichtbaar doordat we de straat schoonspuiten. Vergelijk het met een autoraam waarop iemand met zijn vingers geschreven heeft: ik ben vies.”
­Philips, Vodafone en de FNV klopten al bij Janssens aan. “Het heeft iets spannends. Bovendien is het relatief goedkoper dan andere outdoor reclame.” Een vergunning aanvragen is er (nog) niet bij. De wet in Nederland verbiedt het immers niet.

Meeste merkwaarde

1. Coca Cola (49.152)
2. IBM (43.057)
3. Microsoft (40.508)
4. General Electric (34.165)
5. Nokia (24.931)

Bedragen in miljoenen euro’s – Bron: Interbrand

73

procent van de Europese MBA-­studenten hecht zeer veel waarde aan de reputatie van een ­toekomstige werkgever. Dat blijkt uit onderzoek door bureau Hill & Knowlton onder 500 ­Europese toptalenten. 

Heineken?

Adidas is de bekendste voetbalsponsor van Europa. Dat valt op te maken uit het ‘Sport+Markt report European football brands Top 20’, waarvoor meer dan 3.000 voetbalfans zijn ­ondervraagd. Na het Duitse kledingmerk volgen Nike, Puma, ­Coca-Cola en Emirates. Heineken, ­officieel ­partner van de Champions ­League, zien we pas terug op plaats 20.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

VS populairste land

Twee oorlogen, roekeloze bankiers en miljoenen huishoudens met betalingsachterstanden. Blijkbaar maakt het ­allemaal niet uit. De Verenigde Staten zijn toch weer het populairste land ter wereld, zo valt op te maken uit de jaarlijkse Nation Brand index. Obama kan in het buitenland dus nog wel rekenen op ­voldoende steun. Onder George Bush waren de Verenigde Staten ­afgegleden naar plaats zeven.

 

Nederlandse founders over de importheffingen van Trump: ‘Een lokaal model wordt steeds interessanter’

De importheffingen van Trump maken het zakendoen voor iedereen lastig. Hoe spelen Nederlandse startupondernemers in op het nieuwe, onvoorspelbare regime? 'Je wordt best lui als alles zo lang zo goed gaat. Nu worden we gedwongen om alles weer tegen het licht te houden.'

donald trump importheffingen europese unie
Donald Trump legt de hele wereld forse importheffingen op. Foto: Getty Images

Al lijken het inmiddels dagkoersen, de importheffingen waarmee de Amerikaanse president Trump strooit, hebben een flinke impact op het bedrijfsleven. Zeker ook op de startups en scaleups die actief zijn op de Amerikaanse markt.

Een geluk bij een ongeluk voor veel techbedrijven: Trump is vooral gefocust op fysieke handel. Diensten zijn (nog) uitgezonderd van de heffingenbonanza. En wat IT-diensten betreft – denk Facebook, Google en Amazon – heeft de VS ook een enorm handelsoverschot met het buitenland.

Barend Raaff, die eerder met de recruitmentsoftware van Harver groot werd in de States en nu met Carv ook weer focust op de enorme markt, is dus off the hook. ‘We hebben er door onze SaaS-business nog niets mee te maken.’

Ekster: ‘Kans om supply chain verder te professionaliseren’

Olivier Momma (Ekster Wallets): ‘Met de inflatie en importheffingen komen we er niet omheen de prijzen te verhogen.’

Voor Ekster Wallets, de maker van slimme portefeuilles die een groot deel van zijn omzet van tientallen miljoenen in Amerika realiseert, ligt dat totaal anders. ‘De VS is een heerlijke markt om in te zitten en we zijn ook voornamelijk een Amerikaans merk. Maar met dit soort taferelen wordt het wel heel ingewikkeld’, zegt oprichter Olivier Momma.

Ekster produceerde zijn portemonnees in India en China en maakte gebruik van de zogenoemde ‘section 321’-regeling, die import vanuit Mexico zonder veel rompslomp toeliet. Vanuit een distributiecentrum in Mexico gingen de Ekster-producten daarom de grens over, zonder importheffingen. ‘Dat hebben we jarenlang gedaan en heeft goed gewerkt’, aldus Momma. Maar die regeling stopt in mei van dit jaar. En Momma’s bedrijf moet nu al de volle mep betalen.

Lees ook: Woelige tijden? ‘Pak de regie: jij bepaalt hoe je je bedrijf runt, niet Trump’

Wat te doen? De nieuwe handelsrealiteit dwingt tot aanpassingen. Ekster heeft besloten de prijzen voor de Amerikaanse markt te verhogen. ‘We hadden al heel lang de prijzen niet verhoogd. Met de inflatie en importheffingen komen we daar dit jaar echt niet onderuit’, zegt Momma. ‘We gaan er vooralsnog wel van uit dat dit een handelsoorlog is die kort duurt en dat alles daarna stabiliseert.’

Scherper onderhandelen

De nieuwe importheffingen hebben ook een positieve kant, stelt Momma. ‘Het heeft ons gesparkt om onderhandelingen aan te gaan met fabrieken. We waren daarin door ons succes misschien ook een beetje te relaxed geworden.’

Zijn bedrijf heeft alle leveranciers benaderd om de pijn van de importheffingen te delen. ‘We kunnen die tarieven niet helemaal doorberekenen in de eindprijs, dus je gaat onderhandelen.’ En soms gaat dat hard. ‘Chinese fabrieken zijn wel het meest cash minded, die zitten wat minder op relatiebeheer.’

Een tweede maatregel: Ekster zocht naar alternatieve productielocaties in derde landen. Wat dat betreft is deze crisis er een om niet te verspillen: ‘Sinds de vorige periode-Trump zaten we al in India. We proberen het te zien als een kans om verder te professionaliseren aan de supply chain-kant. Je wordt best lui als alles zo lang zo goed gaat, je kijkt niet goed om je heen en de innovatie loopt terug. Nu worden we gedwongen om alles goed tegen het licht te houden en nog meer op de kosten te gaan zitten.’

Ekster heeft goede relaties opgebouwd met Amerikaanse warehouses. ‘Die krijgen vaak ver voor het nieuws uit directe contacten met de Amerikaanse overheid. Door die bronnen krijg je best wat tijd om je voor te bereiden’, zegt Momma. Toch blijft het moeilijk om volledig voorbereid te zijn: ‘Hoe goed we dachten dat we voorbereid waren, je loopt altijd achter de feiten aan.’

Workwize: ‘Een Macbook assembleren in de VS, dat heb je niet zomaar voor elkaar’

Workwize is met zijn platform voor de inkoop en het beheer van laptops, telefoons en andere hardware strikt genomen een SaaS-dienstverlener, maar oprichter en ceo Michiel Meyer merkt wel degelijk de impact van de handelsoorlog onder zijn Amerikaanse klanten en leveranciers.

Michiel Meyer (Workwize): ‘Klanten bouwen meer voorraad op om te ontkomen aan de te verwachten prijsstijgingen.’

Hij ziet dat klanten meer voorraad opbouwen om te ontkomen aan de te verwachten prijsstijgingen. ‘Maar dat werkt alleen voor de korte termijn, want bedrijfseconomisch is het niet verstandig om voor jarenlang in te slaan. Het ziet er niet naar uit dat alle tarieven snel zullen verdwijnen, dus dat is geen duurzame oplossing. Als bedrijf moet je rekening houden met bepaalde risico’s en inflatiekrachten.’

‘De huidige tijd is onzeker, maar je moet als ondernemer altijd rekening houden met hoe de wereld om je heen verandert. We praten met iedereen in de markt om informatie te verzamelen: investeerders, andere bedrijven, ons eigen ecosysteem, leveranciers en partners. Het is een combinatie van al die aspecten plus het nieuws’, vertelt Meyer.

Werken met lokale vendors

Afgelopen januari haalde Workwize nog 12,5 miljoen euro op voor internationale groei – met name in de VS, waar het werkt vanuit een plaatselijk dochterbedrijf. ‘Een lokaal model wordt steeds interessanter’, zegt hij. ‘Je wilt als bedrijf niet afhankelijk zijn van import en export, daar helpen we onze klanten ook mee.’

Lees ook: Met 12,5 miljoen vers geld wil Workwize heel werkend Amerika aan laptops helpen

De elektronica op zijn platform wordt zoveel mogelijk geleverd vanuit de regio’s waar het actief is – naast de VS ook Europa en Zuid-Amerika. ‘Overal hebben we lokale vendors zodat we klanten lokaal kunnen helpen met services en producten. Dit maakt ons minder afhankelijk van internationale handelsstromen. Maar die vendors hebben nu wel hun eigen uitdagingen.’

Want uiteindelijk komt elektronica voorlopig nog vooral uit China. Meyer ziet dat grote technologiebedrijven zoals Apple en Microsoft nu ook hun toeleveringsketens herzien. ‘Zij zullen zelf bezig zijn hun supply chain te heroverwegen, bijvoorbeeld door meer lokaal te produceren’, zegt hij. ‘Maar een Macbook assembleren in de VS, dat heb je niet zomaar voor elkaar. Daar kunnen wij niet bij helpen.’

Swipeguide/L2L: ‘Amerikanen keken al langer naar reshoring’

Willemijn Schneyder (L2L): ‘Ik heb met eigen ogen gezien hoe ingrijpend de gevolgen van productieverplaatsing zijn.’

Willemijn Schneyder verkocht in september 2024 SwipeGuide, het softwarebedrijf waarmee zij en Daan Assen werkinstructies voor productiemedewerkers digitaliseren aan uitgerekend het Amerikaanse L2L. Onder die naam levert ze nu vanuit Minneapolis en Boston aan klanten met in totaal 780 fabrieken over de hele wereld productiesoftware. En inderdaad: voor de fabrieken waarvan Trump hoopt er meer van naar de States terug te halen.

Schneyder: ‘Mijn eigen politieke mening doet er niet toe, maar ik reis de afgelopen jaren continu dwars door Amerika en heb met eigen ogen gezien hoe ingrijpend vooral in de Midwest de gevolgen zijn van de productieverplaatsing naar andere landen.’ Dorpen met dichtgespijkerde ramen, leegstaande bedrijfshallen, roestige werkeloze installaties. ‘Het is een levende herinnering aan de pijn. Het beleid van de huidige regering raakt wat dat betreft wel een snaar bij een deel van de bevolking.’

Lees ook: Willemijn Schneyder (SwipeGuide): ‘We worden happy van felle discussies’

‘Het is voor alle ondernemers een superinteressante tijd. Vol onvoorspelbaarheid, en dat wordt geassocieerd met toegenomen risico. Maar tegelijkertijd is een deel van mijn klanten ervan overtuigd dat dit voor de langere termijn goed is voor de VS. De wereldwijde toeleveringsketens zijn veel te kwetsbaar geworden, dat hebben we al meegemaakt tijdens covid. En een manier om minder kwetsbaar te worden, is het naar je toe halen van productie, reshoring.’

Die trend stimuleert zeker de vraag naar de digitale werkinstructies en de productiemonitoring van L2L, zegt Schneyder. Maar haar klanten keken dus al naar uitbreiding van bestaande lijnen of nieuwe fabrieken voordat Trump opnieuw aan de macht kwam.

‘En ze vragen ook: hoe kunnen we onze mensen beter inzetten? Want er is nu al een miljoenentekort aan werknemers die kunnen en willen werken in een fabriek. Onze technologie helpt ze flexibeler inzetbaar te maken in hoog geautomatiseerde productie. Maar dan nog: de productie terughalen is ook op de langere termijn niet te doen. De infrastructuur in de VS is er ook helemaal niet op berekend.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Groei ondanks handelsoorlog

Opvallend is dat alle ondernemers ondanks de handelsoorlog denken te blijven groeien. Ekster had in 2023 geen geweldig jaar met een omzet van ongeveer 30 miljoen euro, zegt Momma. ‘Maar dit jaar gaan we als een raket door een paar mooie nieuwe producten, waaronder een pro-lijn met extra luxe uitstraling en functies. We doen het twee keer zo goed als vorig jaar.’ Hij verwacht dit jaar richting de 50 miljoen euro te groeien.

Workwize ziet ondertussen geen reden om zijn uitbreidingsplannen in de Verenigde Staten uit te stellen. Het bedrijf heeft er nu vijf mensen in dienst, maar verwacht snel uit te breiden naar tien of meer. Zelf vertrekt Meyer eind juni naar New York voor ten minste twee jaar.