Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ophef over bonus van Philips-topman

Een aantal grote pensioen- en beleggingsfondsen zet vraagtekens bij de bonus die Philips-topman Gerard Kleisterlee kreeg over het afgelopen jaar. Kleisterlee ontving 350.000 euro voor de verkoop van de halfgeleiderdivisie van Philips. Volgens de fondsen behoort een dergelijke verkoop tot het normale takenpakket van een bestuursvoorzitter.

Philips verkocht afgelopen jaar een meerderheidsbelang in zijn chipdivisie, die onder de naam NXP is verder gegaan. De transactie leverde het concern een winst op van 4 miljard euro. Daarom gaf de raad van commissarissen Kleisterlee en andere bestuursleden een forse bonus. In totaal verdiende de topman vorig jaar 2,5 miljoen euro. De pensioen- en beleggingsfondsen is het echter niet duidelijk waarom het bestuur wordt beloond voor de verkoop van een onderdeel.

De voorzitter van de beloningscommissie van Philips, Kees van Lede, zei dat niet alleen het bestuur, maar in totaal vijfhonderd mensen een beloning wegens de transactie hebben gekregen. De verkoop heeft volgens Van Lede “veel vakanties in het water doen vallen.” Het betrof een ingewikkelde transactie, die 24 uur per dag, zeven dagen per week de aanwezigheid eiste van een flink aantal werknemers. Het bestuur moet volgens de commissaris ook “kunnen genieten” van de succesvolle verkoop.

Tevreden waren de fondsen echter niet met deze uitleg. Desondanks heeft hun kritiek geen gevolgen, want ze hebben uiteindelijk wel hun goedkeuring gegeven aan de bonus. De aandeelhouders gingen bovendien akkoord met een verlenging van het contract van Kleisterlee. Hij houdt nu tot april 2011 de leiding van het concern in handen.

Bron: ANP

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.