In een nieuwe paper onderzoekt hoogleraar marketing aan Wharton universiteit Pinar Yildirim het lot van degenen die hun baan behouden, maar die samen zullen moeten werken met machines. In de paper ‘Men and Machine: When Should a Firm Adopt Automation?’ concluderen Yildirim en co-auteur Mustafa Dogan dat robotisering in sommige gevallen zorgt voor hogere kosten en inefficiëntie vanwege de verstorende werking op teams.
‘Bedrijven willen graag processen automatiseren vanwege de efficiëntie en de lagere kosten’, zegt Yildirim. ‘Maar tegelijkertijd wordt er nog weinig gekeken naar de reactie van de mensen die met die machines moeten gaan werken.’
Machteloos
Het is voor managers binnen organisaties onmogelijk om zicht te hebben op wie wat bijdraagt binnen het bedrijf. Daarom bestaan er beloningsstructuren. Een team wordt als geheel beloond als er bepaalde doelen behaald worden, of alleen de best presterende teamleden krijgen een beloning. In beide systemen loont het om te kijken hoe hard je teamleden presteren.
Maar als een van de teamleden een machine is, dan verandert de dynamiek. De reden hiervoor is dat mensen die achterblijven als er werk wordt geautomatiseerd, zich machteloos kunnen gaan voelen omdat ze weten dat ze taken nooit zo goed kunnen doen als een machine. ‘Als mensen naast een machine werken, verandert de motivatie om hun best te doen’, legt ze uit.
Dynamiek
Als het team als geheel wordt beloond, dan is de prestatie van het teamlid een constante en wordt het voor de medewerker dus niet de zaak om goed te presteren, maar om zo min mogelijk te doen omdat de robot zijn werk toch wel doet. Dan worden mensen dus minder productief. Voor managers is het moeilijk om de resultaten te meten.
Als dit gebeurt, dan worden bedrijfsprocessen eerder minder efficiënt dan efficiënter bij automatisering. Een manier om dit af te wenden is om een competitievere beloningsstructuur in te stellen. Dus door niet hele teams te belonen, maar door doelen te stellen waar mensen individueel aan moeten voldoen.
Op basis van dit onderzoek concludeert Yildirim dat bij automatisering niet alleen de bedrijfsprocessen moeten worden aangepast, maar ook andere structuren die op het eerste gezicht niets met de automatisering te maken hebben, zoals beloning.