Uw bedrijf in de publiciteit krijgen, betekent vaak knokken om aandacht. De kracht van free publicity wordt echter vaak vergeten terwijl deze techniek wel goede resultaten geeft. Adverteerders doen er daarom goed aan hun campagnes van nieuwswaarde te voorzien.
Kranten, weekbladen en tv-stations besteden regelmatig aandacht aan nieuwe reclamecampagnes. In 2000 had The New York Times zo’n 700 berichten over reclame, een gemiddelde van bijna twee per dag. Sommige adverteerders spelen daar handig op in, met campagnes die nieuwswaarde hebben. Toch zijn er nog steeds veel adverteerders die pr als bijzaak lijken te beschouwen.
Begrijpelijk, want je hebt nu eenmaal weinig controle over de berichten die in de redactionele kolommen verschijnen. Maar met het oog op de reclame-clutter moet elke kans op extra aandacht worden benut. Onderzoek naar enkele commercials die tijdens de Super Bowl werden uitgezonden, laat zien dat commercials die als nieuws werden beschouwd, hoger scoorden qua langetermijneffect.
Reden genoeg om vooraf al rekening te houden met de nieuwswaarde. Dat kan bijvoorbeeld door met een commercial te komen die er in creatief opzicht uitspringt of door bekende personen in te zetten die nog niet eerder in een reclamecampagne te zien waren. Bron: Journal of Advertising Research