Wie Erik van der Meijden, CEO van softwareontwikkelaar Exact, wil bereiken, kan het beste in de pen klimmen op Twitter. Van der Meijden is er zeer actief. Uit onderzoek van Porter Novelli blijkt hij zelfs tot de top drie van meest “sociale” CEO’s te behoren. Het is een overblijfsel uit zijn sabbatical dat hij nam nadat hij vertrok bij ICT-dienstverlener Getronics waar hij sinds 2007 CEO was.
Dat sabbatical bracht hem niet alleen veel nieuwe contacten op social media, maar ook een frisse blik op zijn huidige functie. ‘Een half jaar lang heb ik op werkgebied niets gedaan, geen gesprekken, geen uitnodigingen aangenomen. Helemaal niets zakelijks. Wel ben ik begonnen met een cursus kitesurfen,’ aldus de topman in een interview.
Terwijl Van der Meijden aan een vlieger hing, was Exact druk op zoek naar een opvolger van Martijn Janmaat die begin 2011 vertrok na een jaar in dienst te zijn geweest. Alle kandidaten met wie in de eerste ronde werd gesproken, werden te licht bevonden. Uiteindelijk werd zelfs in het buitenland gezocht. In 2012 kwam Van der Meijden in beeld.
Vaardigheden
Exact is in Nederland vooral bekend van zijn online boekhoudprogramma en als sponsor van Max Verstappen. Exact is verdeeld in drie takken: Business Solutions (helft van de omzet op dit moment, maar loopt langzaam terug), Cloud Solutions (7 procent van totaal, maar groeit hard) en Specialized Solutions.
Exact is het grootste online boekhoudprogramma van Nederland. In 2015 groeide het bedrijf in z’n geheel naar eigen zeggen met bijna 52.000 klanten: een per tien minuten. De focus de komende jaren ligt vooral op de clouddiensten die de binnen enkele jaren goed moeten zijn voor een derde van de omzet.
Boekhoudprogramma
Onder ‘Business Solutions’, het belangrijkste onderdeel, valt onder andere het online boekhoudprogramma. In Nederland en België gebruiken zo’n 350.000 bedrijven het programma.
In datzelfde boekhoudprogramma zijn nu fouten gemaakt met gegevens van gebruikers, blijkt uit onderzoek van Het Financieele Dagblad. Bedrijven die een licentie afnemen bij het boekhoudprogramma voeren de gegevens van hun kopers in, maar al die gegevens komen ook terecht bij de marketingafdeling van Exact. Zij sturen e-mails met advertenties van Exact of partijen waarmee Exact samenwerkt naar hen, buiten medeweten van de oorspronkelijke koper om.