Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederlandse ondernemer is zoontje van de baas

Een Nederlandse ondernemer is bovengemiddeld vaak het zoontje van de directeur, volledig eigenaar van zijn zaak en goed voorbereid.

In vergelijking met andere landen hebben relatief weinig ondernemers in ons land hun bedrijf zelf opgericht. Bovendien is de groei er bij de meerderheid uit.
 
Dat blijkt uit een onderzoek dat McKinsey in opdracht van bankverzekeraar Fortis heeft uitgevoerd onder ruim 600 ondernemers in België, Nederland, Groot-Brittannië, Frankrijk en Spanje. Een derde van de Nederlandse entrepreneurs heeft een directeur als vader. In de andere landen varieert dat van 8 tot 20 procent, en komen ondernemers vaak uit middenstandsgezinnen voort, schrijft De Telegraaf.
 
Bedrijf gekocht
Opvallend is dat de helft van de Nederlandse zakenlieden zijn bedrijf heeft gekocht. De percentages voor zelf opgericht (37 procent) en geërfd (12 procent) zijn het laagst van alle onderzochte landen. In Spanje en Groot-Brittannië heeft meer dan de helft van de ondervraagden zijn onderneming zélf opgericht. Daar staat tegenover dat in deze landen slechts een minderheid (respectievelijk 7 en 11 procent) volledig eigenaar is. Nederland is hier koploper met 39 procent.
Fortis kenmerkt de Britse ondernemers als ’selfmade men’ (een kwart heeft zelfs geen middelbare school), die hun bedrijf eerder verkopen om winst te maken maar ook weer sneller aan een nieuw avontuur beginnen.
 
Fransen traditioneel
Spaanse ondernemers kenmerken zich door een sterke focus op de lokale markt; slechts een kwart opereert ook buiten de eigen landsgrenzen. Voor alle landen geldt dat de typische ondernemer een man van middelbare leeftijd is, met Spanje (gemiddeld 45 jaar) en Frankrijk (50) als uitersten. Franse ondernemers zijn volgens Fortis dan ook het meest traditioneel. Ze concentreren zich op één bedrijf en kiezen na verkoop voor ontspanning.
België heeft het grootste aandeel bedrijven in de ’groeifase’ (66 procent van de ondervraagden, Nederland scoort hier met 41 procent het slechtst) en ook het hoogste percentage ondernemers dat internationaal actief is, zij het vooral binnen Europa. De ondernemers antwoorden opvallend eensgezind op de vraag wat de meest kritische succesfactor van hun onderneming is. Goed personeel, antwoordt tweederde.
(Zibb.nl)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.