Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Microsoft-baas: ‘Technologie is niet alles’

“Er wordt vaak te eenvoudig over technologie gepraat. Dankzij technologie kun je overal en altijd werken, daarmee gaat de productiviteit omhoog en gaat de zon schijnen. Zo simpel is het niet.” Dat zegt Theo Rinsema, general manager bij Microsoft Nederland. Technologiebedrijf bij uitstek.

Bij Microsoft zijn ze bezig met een organisatieverandering. Aanleiding is de verhuizing eind dit jaar, de komst van Vista en het principe van ‘eat your own dog food’: het bedrijf propageert het Nieuwe Werken, zelf wil het bedrijf de principes daarom zo veel mogelijk invoeren.
 
In het nieuwe pand op Schiphol zal worden gewerkt met flexibele werkplekken. Werknemers hebben de gelegenheid om vaker thuis of onderweg te werken. Dat zal grote gevolgen hebben voor het management. Managers moeten leren ‘loslaten’, dat wil zeggen hun medewerkers vertrouwen geven. Aan de andere kunt kunnen ze, dankzij nieuwe digitale hulpmidden, sturen op output.
 
Sociaal
Lastig daarbij is om de kwaliteit van de samenwerking te bewaken. Rinsema: “Je moet een bepaalde hoeveelheid sociaal contact organiseren. Wanneer zijn vergaderingen het productiefst? Moet je bij elkaar zitten of kun je inbellen? Hoe voorkom je dat de inbellers worden beschouwd als indringers?”
 
Productiviteit
Harde bewijzen dat de productiviteit omhoog gaat heeft Rinsema niet. “Maar we zijn er van overtuigd dat mensen productiever worden als ze zelf kunnen weten waar en wanneer ze werken. Mits de nadelen, zoals op het gebied van de samenwerking, worden weggenomen.”
 
Het interview met Theo Rinsema verschijnt in Management Team nr. 2, op 9 februari.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.