Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Met deze 5 tips bepaal jíj je agenda en niet andersom

effectief werken

Is je agenda vaak volgeblokt en ben je vaak (over) vermoeid? Met deze 5 tips maak je korte metten mee.

Het is deadlinetijd en elk uurtje telt. Dat lukt voor een bepaalde periode, maar als je continu in het rood werkt, is overspannenheid of een brunout vaak het gevolg. Hoe kun je én superproductief zijn én ook een duurzame, gezonde werkstijl krijgen?

#1 Breng werk – en privé in balans

De eerste stap begint met het besef dat productiviteit je leven verbetert, en niet alleen je werk. Zodra je je leven goed organiseert, heeft dat zijn positieve weerslag op je werk. Als je zelf kunt bepalen wanneer en hoeveel je werkt, maakt dat je persoonlijke leven rijker. Kom er dus achter hoe werk en privé elkaar kan aanvullen. Professor Stew Friedman (Wharton University) heeft de 'four-way win' geïntroduceerd. Met deze methode wordt ons leven op meerdere vlakken verbeterd: ons persoonlijke en professionele leven, onze maatschappelijke relaties en onze gezondheid (mentale, fysieke en geestelijke). Dat begint met levensstijl. Stel dat je om de dag twee witte broodjes met kroket achter je pc opeet, dan is het beter om je collega uit te nodigen om te gaan lunchen in de kantine. Daarvan profiteert je gezondheid, je professionele leven en je betrokkenheid bij je organisatie. Toch weer een andere manier om naar de lunch te kijken…

Advies: ga eens met een collega lunchen in plaats van achter je pc

#2 Energie is belangrijker dan tijd

Het is aan te bevelen – bij het maken van een to-do-lijstje – om de hoeveelheid taken aan te passen aan je energieniveau en niet aan de hoeveelheid tijd die je hebt, schreefTony Schwartz eerder in Harvard Business Review. Advies: slaap voldoende en neem elk anderhalf uur een korte pauze.

Advies: plan een aantal taken in die weinig van je (mentale) energie vergen

Een voorbeeld: het kost aanzienlijk veel minder energie om een artikel te lezen om plaats van te schrijven. Het schrijven van een artikel lukt bij de meesten beter in de ochtend dan in de middag. Naarmate de dag vordert neemt mijn energie en creativiteit af, en ruim ik tijd in voor taken die minder energie kosten, zoals het lezen van artikelen en het aanhaken op discussies op sociale media of LinkedIn-groepen. Maar goed, de biologische klok verschilt van persoon tot persoon dus je kunt dit ook omdraaien.

#3 Blok drie tot vier uur zonder afspraken in je agenda

Belangrijk is om lege uren in je agenda optimaal te gebruiken. De meesten van ons zouden een hoop werk gedaan krijgen als ze drie tot vier uur onafgebroken zouden kunnen werken. Maar voor de meeste professionals is een lege agenda een utopie. Vooral managers die voor een grote 'corporate' organisatie werken, wordt veel tijd opgesnoept door webinars, conference calls of andere overleggen. Dus we hebben steeds blokjes van 30 tot 60 minuten waarin we emails beantwoorden of verstrikt raken in (sociale media) discussies, waarna we weer naar de volgende verplichting moeten.

De meesten van ons krijgen een hoop werk gedaan als men drie tot vier uur onafgebroken zou kunnen werken.

#4 Minuten sprokkelen

Het is daarom beter het advies te volgen productiviteitsspecialist Adam Grant, auteur van het boek 'Give and Take'. Hij zei in een interview met Forbes: 'Stel dat het overleg om 9.50 uur is gestopt ik heb mijn volgende overleg om 10 uur, dan zorg ik dat ik die 10 minuten nog iets doe. Zo heb ik heel veel taken op mijn to-do lijstje die ik in die minuten afrond'. Enkele voorbeelden: het bestellen van vliegtickets, het schrijven van een aanbeveling voor iemand of het uploaden van een recensie over een nieuw boek van een collega. Ga na waar de hiaten zitten in je agenda en maak een lijstje wat je wilt bereiken. Je lijstje to-do's zal snel slinken met deze aanpak.

Advies: Sprokkel alle loze minuten bij elkaar en gebruik ze nuttig

#5 Discipline, discipline, discipline

Het is absoluut een valkuil om de bovenstaande tips tussen de 12 tot 16 uur per dag te gaan werken. Maar zelfs bij de meest ambitieuze manager of medewerkers gaat bij een dergelijke (over) belasting de kwaliteit van het werk rap omlaag. Het geheim achter dit 'dieet' is discipline. Houd dus je energieniveau in de gaten, breng je werk-privébelasting in balans en gebruik je talloze minuten nuttig, dan boek je serieuze vooruitgang.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Auteur Dorie Clark is een marketingstrateeg en professionele spreker, die doceert aan Duke University's Fuqua School of Business. Zij is de auteur van Reinventing You en Stand Out.

Bron: Harvard Business Review
Bron foto boven: Flickr.com