Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Marketing mist vaak doel

“Het Nederlandse bedrijfsleven gooit jaarlijks zo’n 2 tot 3 miljard euro aan budgetten voor marketing-communicatiebureaus over de balk door onvoldoende omlijnde opdrachten. Vaak gaat het al mis bij de doelstelling, die is óf te ambitieus óf slecht onderbouwd. Bedrijven zijn vaak ook te karig met informatie over hun product of de markt waarin ze zich bewegen. Hier moet snel iets veranderen.”

Aan het woord is Hein Becht, directeur van SCAN International, dat bedrijven adviseert over de keuze van de voor hen juiste bureaus. SCAN heeft een enquête gehouden onder marketingbureaus over hun opdrachtgevers. De wereldwijd meer dan 1000 aangeschreven bureaus (van de 250 in Nederland nam 34 procent deel) oordelen daarmee voor het eerst over hun broodheren, een unieke situatie.
 
Zwak
Meer dan een derde van de opdrachtgevers werd door de bureaus als zwak beoordeeld. Een groot deel van de opdrachtgevers krijgt ook een onvoldoende voor het aansturen van het bureau. Bovendien blijkt de belangstelling voor de resultaten en de kosten/baten-analyse gering. “Alle bedrijven willen zo snel mogelijk wereldberoemd worden met hun product en kijken onvoldoende naar de baten. In Angelsaksische landen is dat wel anders, daar wil men voor elke geïnvesteerde dollar er duizend terug”, stelt Becht.
 
Beperkt
In ons land wordt op jaarbasis 11 miljard euro aan reclame en sponsoring uitgegeven. In totaal zijn in Nederland meer dan 100.000 mensen direct of indirect actief in de commerciële communicatie. De aansturing van deze sector wordt bepaald door een relatief beperkt aantal bestuurders en professionals. Van de kwaliteit van de aansturing zijn velen afhankelijk en juist die kwaliteit laat, volgens de bureaus, veel te wensen over.
(De Telegraaf)       

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.