Bij de zoektocht naar personeel lopen werkgevers overal ter wereld tegen dezelfde krapteproblemen aan. “Het is de eerste keer dat op dat gebied globalisering optreedt,” zegt topman Jeff Joerres van uitzendconcern Manpower. “Of we nou in de VS zijn, in Nederland, Japan of China, het is steeds moeilijker om gekwalificeerd personeel te vinden. Eén oplossing is er niet meer, het gaat altijd om een combinatie.”
Manpower vaart wel bij de marktontwikkelingen. Afgelopen jaar boekte het Amerikaanse bedrijf met ruim 35.000 werknemers een omzet van 19 miljard dollar. Manpower Nederland heeft goed gepresteerd. “Het is heel moeilijk om in dit land, met zijn lage werkloosheid, de juiste mensen te vinden,” zegt Joerres. “Het vinden van de juiste kandidaat weegt hier nog zwaarder, omdat het moeilijk is een vervanger te vinden als de ’match’ slecht uitpakt. Mensen zonder baan zijn hier bijna niet. We moeten daarom steeds meer het eigen arbeidspotentieel creëren. In Nederland werken we daarvoor in een werk- en opleidingtraject samen met diverse scholen.”
(De Financiële Telegraaf)