Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Manager verzot op navelstaren

Nederlandse organisaties zijn sterk intern gericht en hebben nauwelijks aandacht voor de lange termijn. Het management is dan ook vooral bezig met het sturen op de kwartaalcijfers.

 

De afgelopen tien jaar konden bedrijven met noodingrepen zoals reorganisaties en bezuinigingen het bedrijf redden, maar de huidige economische crisis vraagt om een andere blik van het management. Een die gericht is op zijn omgeving en niet alleen op zijn eigen prestaties. Managementinformatie moet het management daarbij helpen. Helaas zien de meeste managers de toegevoegde waarde daarvan niet. Dat blijkt uit het rapport 'Versterken van de Voorspelbaarheid' van Bisnez Management.

Afhankelijk

De huidige crisis heeft aangetoond dat bedrijven nog meer uit moeten gaan van het ondenkbare. Het is niet meer voldoende om puur te kijken naar eigen prestaties, stelt het adviesbureau. Bedrijven zijn sterk afhankelijk van wat er in hun omgeving gebeurt. Cruciaal is dat het management tijdig signalen in de omgeving herkent, die uiteindelijk impact op het bedrijf kunnen hebben.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Verrast

Managers doen liever aan navelstaren dan dat ze naar buiten kijken. Uit het onderzoek komt naar voren dat ‘slechts’ één op de drie organisaties informatie krijgt over veranderingen in de omgeving. Gevolg is dat bedrijven worden verrast door onverwachte ontwikkelingen, waarna vaak niets anders rest dan brandjes blussen. Dit betekent veelal het drastisch snijden in kosten of zelfs het aanvragen van een faillissement. Een grondigere risicoanalyse zou bedrijven in staat hebben gesteld de gewenste voorzorgsmaatregelen te treffen. Het is het verschil tussen ageren en reageren. 

Lees ook het boek: Managementinformatie