“Het verwondert me dat zo weinig kwaliteitsmanagers met een onderwerp als macht zijn begaan. Elke kwaliteitsmanager die een strategische positie wil bekleden, moet doelstellingen bereiken. Daarvoor moet je op een of andere manier invloed kunnen uitoefenen.” Dat zegt Lutgart Pierre, business excellence manager bij koerierbedijf TNT Express Belux en Kwaliteitsmanager van het jaar voor de privé-sector.
Volgens Pierre is zichtbaarheid binnen het bedrijf een belangrijke vereiste voor het creëren van een machtsbasis. “Als kwaliteitsmanager moet je ook weten wie op welk niveau de beslissingen neemt”, zegt Pierre. “Belangrijke interne communicatiekanalen hou ik in functie daarvan bewust open, zonder te overdrijven. Het onderhouden van goede contacten met ’early adopters’ in je organisatie heeft veel voordelen. Als je hen op de hoogte houdt van je ideeën, krijg je snel ondersteuning voor het doordrukken ervan.” Om te overtuigen wil Pierre vooral kennis, deskundigheid en ervaring uitspelen, eerder dan te rekenen op de sympathie voor haar persoon.
(De Kwaliteitskrant)