Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Leiden à la Wilders

Geert Wilders is niet zomaar aan de winnende hand. Hij is een politiek leider 2.0, waar ook u als manager in bepaald opzicht een voorbeeld aan kunt nemen, zegt psychologisch econoom Harold Smits.

Waarom is Wilders zo populair?

"Veel mensen vinden politiek niet zo interessant. Zij willen iemand die echt overkomt en in normale taal zegt waar het op staat, zodat ze voelen: ‘Ja, die begrijpt mij tenminste'. Zo iemand is Wilders. Bovendien speelt Wilders de spelletjes met de media slim. Alles wat hij wil zeggen, gooit hij als een soort guerrilla-actie over de bühne. Denk aan zijn actie waarbij hij zomaar de Tweede Kamer verliet."

Weinig inhoud dus. Is dat zijn les?

"Wat hij zich beter realiseert dan andere Nederlandse politici is dat inhoud alleen niet verkoopt. Dat je die mooi moet verpakken en moet inspelen op gevoel, niet alleen op ratio. De Nederlanders stemmen niet op de PVV of de LPF, maar op Geert of Pim. De meeste partijen vinden deze persoonspolitiek ‘not done'. Zij gaan extra hun best doen om de inhoudelijke boodschap over het voetlicht te krijgen en communiceren alleen met het rationele deel van het hoofd. Terwijl mensen steeds vaker vanuit emotie keuzes maken. Als Balkenende, Bos en Rutte nog een generatie mee willen, moeten ze lering trekken uit de aanpak van Wilders. Niet qua inhoud, wel qua vorm. Minder abstract, minder anoniem, minder rationeel. Wie dat ook goed doet, is Jan Marijnissen. Die vertelt zijn verhaal in voorbeelden: ‘Ik sprak laatst een mevrouw die…' Balkenende doet juist het tegenovergestelde, hij fileert alle emotie uit zijn verhaal. Je weet nooit of hij zich boos, verdrietig of blij voelt."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat kunnen managers daarvan opsteken?

"Ze moeten emoties tonen. Informeren alleen is niet genoeg. Stel dat het slecht gaat met het bedrijf. Dan moet je als manager niet op een droge, Balkenende-manier vertellen hoeveel fte's er verdwijnen. Het lijkt dan of het jou niet raakt, waardoor mensen zich niet aan je willen verbinden. Neem Ben Bernanke die zegt: ‘Ik vind het net zo walgelijk als u'. Perfect. Laat daarnaast je gezicht zien. Mensen stemmen op Wilders, niet op de PVV. Voor managers geldt dat net zo. Medewerkers hebben geen vertrouwen in ‘het management'. Ze vertrouwen Jan, Carla of Max. Wat managers níet moeten doen is dingen roepen die mensen graag willen horen. Trek altijd je eigen plan."

Harold Smits analyseert trends, adviseert directies bij hun communicatie en is examinator bij het NIMA. Lees meer op mt.nl/bladextra

An Lemaire (Chemours) wil vooral rust, maar ‘mensen doen er alles aan om bang en boos te blijven’

Premium - 15 juni 2023, die datum staat nog altijd in haar geheugen gegrift. An Lemaire, directeur van Chemours Nederland, krijgt na de uitzending van 'De pfas-doofpot' van Zembla de spotlights vol op zich gericht. Ze wordt zelfs verweten 'kil en berekenend' over te komen. 'Dat is wel heftig, vooral als je weet dat je dat helemaal niet bent.'

an. lemaire directeur chemours nederland
An Lemaire is sinds mei 2021 directeur van Chemours Nederland.

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.