Geert Wilders is niet zomaar aan de winnende hand. Hij is een politiek leider 2.0, waar ook u als manager in bepaald opzicht een voorbeeld aan kunt nemen, zegt psychologisch econoom Harold Smits.
Waarom is Wilders zo populair?
"Veel mensen vinden politiek niet zo interessant. Zij willen iemand die echt overkomt en in normale taal zegt waar het op staat, zodat ze voelen: ‘Ja, die begrijpt mij tenminste'. Zo iemand is Wilders. Bovendien speelt Wilders de spelletjes met de media slim. Alles wat hij wil zeggen, gooit hij als een soort guerrilla-actie over de bühne. Denk aan zijn actie waarbij hij zomaar de Tweede Kamer verliet."
Weinig inhoud dus. Is dat zijn les?
"Wat hij zich beter realiseert dan andere Nederlandse politici is dat inhoud alleen niet verkoopt. Dat je die mooi moet verpakken en moet inspelen op gevoel, niet alleen op ratio. De Nederlanders stemmen niet op de PVV of de LPF, maar op Geert of Pim. De meeste partijen vinden deze persoonspolitiek ‘not done'. Zij gaan extra hun best doen om de inhoudelijke boodschap over het voetlicht te krijgen en communiceren alleen met het rationele deel van het hoofd. Terwijl mensen steeds vaker vanuit emotie keuzes maken. Als Balkenende, Bos en Rutte nog een generatie mee willen, moeten ze lering trekken uit de aanpak van Wilders. Niet qua inhoud, wel qua vorm. Minder abstract, minder anoniem, minder rationeel. Wie dat ook goed doet, is Jan Marijnissen. Die vertelt zijn verhaal in voorbeelden: ‘Ik sprak laatst een mevrouw die…' Balkenende doet juist het tegenovergestelde, hij fileert alle emotie uit zijn verhaal. Je weet nooit of hij zich boos, verdrietig of blij voelt."
Wat kunnen managers daarvan opsteken?
"Ze moeten emoties tonen. Informeren alleen is niet genoeg. Stel dat het slecht gaat met het bedrijf. Dan moet je als manager niet op een droge, Balkenende-manier vertellen hoeveel fte's er verdwijnen. Het lijkt dan of het jou niet raakt, waardoor mensen zich niet aan je willen verbinden. Neem Ben Bernanke die zegt: ‘Ik vind het net zo walgelijk als u'. Perfect. Laat daarnaast je gezicht zien. Mensen stemmen op Wilders, niet op de PVV. Voor managers geldt dat net zo. Medewerkers hebben geen vertrouwen in ‘het management'. Ze vertrouwen Jan, Carla of Max. Wat managers níet moeten doen is dingen roepen die mensen graag willen horen. Trek altijd je eigen plan."
Harold Smits analyseert trends, adviseert directies bij hun communicatie en is examinator bij het NIMA. Lees meer op mt.nl/bladextra