Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Koop Vista

Binnenkort worden Vista en Office 2007 uitgebracht, de nieuwe pakketten van Micro-soft. Ik ga ze u proberen te verkopen. Als u dit artikel gelezen heeft rent u als een speer naar de winkel.

Ik: “Koop Vista, de ‘nieuwe Windows’! Microsoft heeft er jaren aan gewerkt en er zijn talloze verbeteringen.”


U: “Dank u zeer. Maar mijn oude Windows loopt nog als een zonnetje. Mag ik u bellen als hij versleten is?”


Ik: “Ho, niet zo snel. U weet niet wat u mist. Microsoft heeft honderden noviteiten verwerkt.”

U: “Noviteiten?”

Ik: “Zo noemt men dat. Verbeteringen op het gebied van beveiliging en beheer. Bovendien belooft Microsoft dat Office en Vista de productiviteit zullen verhogen.”

U: “Legt u vooral eens uit hoe ze dat voor elkaar krijgen.”

Ik: “Uit onderzoek dat Microsoft heeft laten doen zou blijken dat werknemers 35 procent van hun tijd bezig zijn met het zoeken en reproduceren van informatie. Gemiddeld gaat 14.000 dollar per persoon per jaar op die manier verloren.”

U: “Gelooft u het zelf?”

Ik: “Met Vista kun je sneller informatie op je eigen computer terugvinden. Het gebruik is makkelijker. Bij Microsoft kregen ze nogal wat verzoeken om extra functies in Office. Het merendeel van de gevraagde functies bleek er al lang in te zitten.”

U: “Dus eigenlijk moesten ze zich schamen dat het tot nu toe zo lastig was.”

Ik: “De interface is vernieuwd. In plaats van menubalken past de software zich aan bij de taken waar je mee bezig bent. De gebruiker centraal stellen, zo noemt men dat.”

U: “Ik ben erg blij dat Microsoft inmiddels zo ver is dat ze de gebruiker centraal stellen. Toch vertelt u niet het hele verhaal.”

Ik: “Hoezo?”

U: “Als ik Office en Windows in huis haal, kost me dat een lieve duit. Misschien moet ik mijn hardware aanpassen. En ik moet mijn personeel trainen om ermee om te gaan.”

Ik: “Volgens Microsoft valt dat erg mee.”

U: “In het begin zitten er vaak bugs in zo’n nieuw programma. Het duurt een jaar voordat dat allemaal is opgelost. Vindt u het erg als ik even wacht?”

Ik: “Mijn ultieme argument. Er komt een door Bill Gates gesigneerde limited edition in de winkel!”

U: “Ik ben al onderweg…”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

ICT-nieuws

ASP heet nu SaaS
Terug van weggeweest: ASP, nu onder de nieuwe naam SaaS. Vijf jaar geleden werd voorspeld dat bedrijven geen software meer zouden aanschaffen.

Een dienstverlener (application service provider) zou de software op zijn servers verhuren aan bedrijven via internet. In de praktijk waren bedrijven huiverig om hun gegevens bij een hippe ASP-startup onder te brengen. Maar inmiddels is de markt volwassen geworden, zo meldt IDC. Er zijn voldoende betrouwbare aanbieders en de markt zal met 18 procent per jaar groeien. ASP heet nu SaaS, ‘software as a service’. Verse hype, verse naam.

Dell zet een boom op
Bestuursvoorzitter Michael Dell van computerbedrijf Dell kondigde onlangs een boomplantprogramma aan. Pc-kopers kunnen 2 (laptop) of 6 (desktop) dollar van de aanschafprijs apart laten zetten voor een fonds om bomen te planten. Het initiatief is onderdeel van een milieuoffensief van Dell. Het bedrijf is ook een recyclingprogramma gestart.

Klik en schiet een collega
Gadget van de week is de USB Missile Launcher. Deze raketwerper wordt met een usb-kabel op de pc aangesloten. Met de muis kun je richten en door op ‘fire’ te klikken wordt het gevaarlijke wapen (gemaakt van schuimrubber) gelanceerd. Uw pesterige collega’s zijn voor altijd afgeschrikt. Dit stuk wapenwedloop gaat voor 35 euro over de toonbank.