Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Is Madonna een managementgoeroe?

U denkt bij het horen van de naam Madonna misschien: Who´s That Girl? Of u fluit vrolijk een geinig deuntje, bijvoorbeeld, ehm, ’Who´s That Girl’. Twee onderzoekers weten het echter zeker: de populaire zangeres is een managementgoeroe.

Jamie Anderson (London Business School) en Martin Kupp (European School of Management and Technology), deden onderzoek naar het managementmodel dat zangeres Madonna toepaste om haar succesvolle carrière te verwezenlijken. Ze kwamen tot de conclusie dat haar succesrijke strategie is gebaseerd op vijf dimensies: visie, inzicht in de klant en de sector, beheersing van haar sterke en zwakke punten, consistentie en implementatie van voortdurende vernieuwing.

Wat betreft haar inzicht in de klant en de sector verwijzen beide onderzoekers naar de rel die ontstond na de MTV Awards in 2003. Daar kuste Madonna twee vrouwelijke performers (Britney Spears en Christina Aquilera) op het podium. De meeste bedrijven zouden een dergelijk gedrag om aandacht te trekken niet tolereren, maar dit voorval bewees volgens de onderzoekers dat de zangeres goed beseft hoe ver ze kan gaan met haar gewaagde stunts. Zonder dat ze haar carrière schaadt.

Beide onderzoekers verwijzen naar computergrootheden als Compaq en DEC, die door gebrek aan kennis van de sector en een vastgeroest inzicht in de behoeften van hun klanten werden gedegradeerd van marktleiders tot has-beens. Dat geldt ook voor managers die mentaal vastzitten aan hun successen uit het verleden.

Bron: Vacature via Express

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.