Als commercieel directeur wordt Adriaan Belonje begin dit jaar binnengehaald bij uitzendbureau USG People. Nu, amper drie maanden verder, schuift hij door naar de toppositie binnen het bedrijf.
Belonje is geen vreemde in de detacheringsbranche. Voor zijn aanstelling bij USG People werkt hij als algemeen directeur bij Start People, dat onder hetzelfde moederbedrijf valt. In 2006 komt hij binnen bij Start People als manager implementatie, verantwoordelijk voor de realisering van complexe contracten. Onder zijn hoede worden deze contracten makkelijker opgezet, onder andere voor vakantiekrachten.
Na amper twee jaar wordt Belonje verantwoordelijk voor de Zuidelijke provincies bij Start People. In totaal blijft hij er 3,5 jaar. Hij doet er zijn eerste leiderschapservaring op, die hij later inzet op andere posities binnen moederbedrijf USG People. Zo is hij algemeen directeur bij achtereenvolgens Receptel Nederland, Technicum en USG Engineering, om uiteindelijk bij Start People een jaar de scepter te zwaaien in 2018.
Human touch
In die hoedanigheid maakt Belonje zich hard voor de positie van de flexwerker. Zo pleit hij ervoor ook in tijdelijke arbeidskrachten te investeren als het gaat om kennis en opleiding. ‘De beslissing (semi-)tijdelijke krachten niet op te leiden is wat mij betreft strategisch onverstandig voor veel individuele bedrijven. Maar op macroniveau zouden de negatieve gevolgen wel eens ernstig kunnen zijn. We hebben het hier immers over een groep die een substantieel deel van de arbeidsbevolking vormt’, schrijft hij op zijn LinkedIn-pagina.
Speerpunt in zijn leiderschap is het overbrengen van de human touch. digitaliseren is noodzakelijk, net als het structureel opleiden van mensen. Ik denk echter dat je beide zaken alleen succesvol kunt implementeren, als je de aanwezigheid van de menselijkheid randvoorwaardelijk maakt. De mens moet een einddoel zijn en niet een middel’, schrijft hij in een ander artikel op Flexnieuws.
Ook in zijn nieuwe positie als CEO van USG People gaat hij aan de slag met die menselijkheid. Belonje treedt aan in een interessante tijd: Voorganger Raymond Puts hield een reorganisatie, aan Belonje de taak om de nieuwe strategie uit te gaan voeren: met een gezamenlijke directie voor alle merken moet ‘de mens meer centraal komen te staan’.