Iedereen wil toch (meer) winst behalen? Dat is het uitgangspunt van dit boek. Door middel van een hoop praktijkvoorbeelden en cases laat Stefan Stremersch zien dat er meerdere wegen naar Rome leiden en er dus geen gouden weg is om meer winst te behalen. Voor elk bedrijf kan dit namelijk anders zijn en bovendien ligt het aan de keuzes die je als verantwoordelijke maakt.
Geen gouden weg
In het boek wordt het voorbeeld van een restauranteigenaar aangehaald. Zijn winst heeft te lijden door ofwel een lage bezettingsgraad óf een te lage prijs. Hoe kun je in dit geval je winst opkrikken? Twee opties: je prijzen verhogen met het risico dat een paar tafeltjes leeg blijven, of je prijs verlagen waardoor de bezettingsgraad hoger wordt maar je marge lager. Oplossing: de eigenaar gaat voortaan seizoenskaarten verkopen, afgeleid uit de theaterwereld. Zo krijgt hij de omzet op voorhand voor het komende jaar uitbetaald. Geïnspireerd door de luchtvaartindustrie laat hij vervolgens zijn prijzen variëren per dag en tijd dat je bezoekers komen eten, waarbij het doordeweeks goedkoper is dan in het weekend.
Cross-industry innovatie
Dit is een voorbeeld van cross-industry innovatie: het halen van inspiratie uit een andere branche. Haal de elementen eruit die je zelf kunt gebruiken en implementeer ze in het bedrijf. Dit soort praktijkcases vind je door het hele boek heen: wat scheermesjes en kroonkurken met elkaar te maken hebben en hoe een verkoper van kantoormaterialen kan leren van een speelgoedwinkel. Stremersch haalt daarbij voorbeelden aan van grote corporates tot kleine(re) bedrijven.
IDC-model
Dit soort inspiratie is onderdeel van het IDC-model dat Stremersch ontwikkeld heeft: inspireren, divergeren en convergeren, dat als leidraad door het boek heen loopt. Aan het einde van het boek tracht Stremersch zijn lezers aan het werk te zetten door middel van een aantal invuloefeningen. Een notitie aan jezelf over wanneer, hoe en met wie je meer winst gaat behalen. De onderbouwing is ‘hoe concreter je het maakt voor jezelf, hoe groter de kans op slagen is’.
Soms wat wollig beschreven, maar met genoeg herkenbare praktijkvoorbeelden geeft Stremersch je een aantal manieren om meer winst te gaan behalen. Welke manier je kiest, mag je zelf bepalen. Wel waarschuwt de auteur nog dat je ‘moeilijk keuzes zal moeten maken die onzeker zijn en een uitdagend implementatiepad met zich meebrengen’.
Het boek brengt niet veel nieuwe informatie naar voren. Toch is het handig om een keer gelezen te hebben als salesmanager of cfo, om inspiratie te halen uit de cross-industry ideeën of om te
checken of jij al gebruik maakt van de verschillende manieren om je winst te vergroten.
Over de auteur
Stefan Stremersch is hoogleraar bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en de IESE Business School in Spanje.
Je kunt het boek hier bestellen.