Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Innovatie is… spieken bij en leren van andere bedrijven

Waarom het wiel uitvinden als anderen dat al eerder deden? Ramon Vullings helpt bedrijven te innoveren door goed af te kijken.

leren van andere bedrijven Ramon Vullings

Wat kan Albert Heijn leren van de luchtvaart? En wat heeft een energiecentrale gemeen met een onderzeeër? ‘Bedrijven kunnen veel leren van andere bedrijven buiten hun sector’, vertelt Ramon Vullings, cross-industry innovation expert, wat zoveel wil zeggen als dat hij bedrijven adviseert over hoe ze op een elegante manier ideeën kunnen stelen uit een andere branche om zo slimmer te innoveren. Lees in dit artikel hoe jij ook kunt leren van andere bedrijven.

Energiecentrale vs. onderzeeër

Neem het voorbeeld van de energiecentrale en de onderzeeër. Vullings werd ingehuurd door energieleverancier Engie, die op zoek was naar een slimmere manier voor kennisoverdracht onder het personeel. ‘We zijn gaan kijken naar onderzeeërs en hun manier van werken. Het blijkt dat daar een aantal principes wordt gebruikt die ook heel handig zijn voor Engie. Het team in een onderzeeër werkt in 24-uur diensten. Bij de aflossing van een teamlid wordt niet iedereen bij elkaar geroepen voor een mondelinge overdracht, maar gaat de kennisoverdracht digitaal. Bij de energiecentrales kosten deze mondelinge overdrachten vaak veel tijd, dus is dit een efficiënte oplossing.’ Dit voorbeeld laat zien dat je kunt leren van andere bedrijven die werkzaam zijn in een totaal andere sector.

Gebruik wat al bestaat

Andere sectoren hebben vaak al over een probleem nagedacht en hebben daarvoor een oplossing gevonden, volgens Vullings. ‘Je moet gewoon slim gebruik maken van wat er al is. Dat is innoveren. Een andere techniek die ik vaak gebruik, is bedrijven cruciale termen uit hun vraag te laten vervangen door een synoniem. Dus: klant wordt bijvoorbeeld student. Zo target je je doelgroep veel specifieker.’

Voorzichtigheidsreductie

Tijdens zijn periode in loondienst ontdekte Ramon wat creatief leiderschap voor hem inhoudt. ‘Het is belangrijk eventuele blokkades van mensen weg te werken zodat ze zichzelf kunnen ontplooien. Als iemand geblokkeerd is, moet je sturen op voorzichtigheidsreductie. Dat is een zelfverzonnen term, die betekent dat je iemand moet leren om minder voorzichtig te zijn, want voor innovatie moet je risico’s durven nemen. Tegelijkertijd moet je die persoon dan ook in bescherming nemen tegen anderen die cynisch kunnen zijn over hetgeen dat je probeert te bereiken. Dat zie je vaak met mensen die vanaf een afstand naar een project kijken en niet precies weten wat er speelt.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Geen gebrek aan kennis

Presentaties over creatief innoveren van Vullings kun je vinden op Slideshare, een deelplatform voor mensen die kennis met anderen willen delen. ‘Hier kunnen mensen gratis informatie ophalen over onderwerpen die ze interesseren. Zo hoef je niet alles zelf te verzinnen en kun je inspiratie opdoen uit andermans werk. Er is namelijk geen gebrek aan kennis, maar het is lastig om een idee ook succesvol tot uitvoering te brengen.’

  Dit artikel is een herplaatsing van het artikel dat eerder bij MT verscheen.