Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het jaar van KPN, het meest besproken bedrijf van 2015

In 2015 zette KPN stapjes naar een nieuwe toekomst. Maar platte storingen maakten de telecommer tot het meest besproken bedrijf.

KPN is online ruimschoots het meest besproken Nederlandse bedrijf van 2015: bijna een half miljoen keer, gemiddeld elke minuut één keer. De top 5 wordt gecomplementeerd door ING, Shell, Philips en Heineken. Randstad, TNT, DSM, Aegon en Unilever volgen daarna. Dit blijkt uit data die zijn aangeleverd door Coosto, een bureau dat alle sociale media naploos naar hoe de 25 AEX-bedrijven en hun ceo’s in Nederland afgelopen jaar online zijn besproken. Voor dit onderzoek werden alle berichten die in 2015 openbaar geplaatst werden op fora, blogs en sociale netwerken zoals Twitter, Facebook en Instagram meegenomen. 

Storingen en meer

Opvallend is dat Nederlanders over koploper KPN net iets vaker uitgesproken negatief (15 procent) dan positief (14 procent) berichten. Dit komt vooral door gebruikers die zich roeren bij een storing en/of klachten hebben over de (klanten)service. Het online gesprek over Shell richtte zich vooral op het (afgeblazen) project in Alaska, bij Philips gaat het met name over producten en hun specificaties. Heineken is veelbesproken vanwege de overnamedrift van AB Inbev, maar ook de Heineken Music Hall draagt sterk bij aan het gesprek op sociale media, zo blijkt.

Het jaar van KPN

Hoe zag het 2015 van KPN er eigenlijk uit? Een analyse aan de hand van actueel nieuws.

Nieuwe initiatieven

  • Start-up fonds

KPN lanceert KPN Ventures, een speciaal investeringsfonds waarmee de telecommer in start-ups gaat investeren. In het fonds zit 35 miljoen euro. CFO Jan Kees de Jager: 'We leven in een wereld waarin technologische innovaties elkaar steeds sneller opvolgen en klantgedrag snel verandert. In dit speelveld is het meer dan ooit belangrijk om samen te werken met flexibele en innovatieve spelers en betrokken te zijn bij nieuwe ontwikkelingen'. Per 1 januari 2016 is Herman Kienhuis gestart als directeur van het onderdeel.

  • Lancering LoRa-netwerk

KPN lanceert in november een zogenaamd longrange (LoRa) netwerk, de hoognodige basis voor de Internet of Things-trend. Pilots in Rotterdam en Den Haag zijn inmiddels gestart. Dit jaar volgt stapsgewijs de rest van Nederland. Met het netwerk is het mogelijk om miljoenen apparaten die zeer weinig stroom en data gebruiken, kostenefficiënt te verbinden met internet. KPN verwacht veel van de IoT-trend.

  • Netflix

KPN gaat in zee met Netflix en voegt het toe aan zijn Interactieve TV menu. Daartoe heeft het concern een overeenkomst gesloten met de Amerikaanse internettelevisiedienst. Je moet uiteraard nog wel klant worden bij Netflix.

Afstoten en aantrekken

  • Telefónica-aandelen van de hand

KPN verkoopt haar 150 miljoen aandelen in Telefónica Deutschland. De telecommer wil 70% van de opbrengst in 2016 als dividend uit agan keren. Het belang dat overblijft is 20,5%.

  • Merk Hi stopt

KPN stopt per 1 mei 2015 met het merk Hi. Het past in de strategie om het aantal merken onder de KPN-paraplu te verminderen. 'De wensen van Hi en KPN klanten zijn steeds meer naar elkaar toe gegroeid, helemaal sinds de komst van 4G. Zij willen altijd en overal online zijn, zonder bundelstress. Dit kan nu zowel bij Hi als bij KPN', zo meldt het bedrijf.

  • Deelname in Franse IoT-speler

KPN Ventures heeft een minderheidsbelang genomen in Actility SA, een Frans bedrijf dat netwerk-, cloud- en platform-oplossingen aanbiedt voor de Internet of Things markt.

  • IS Group

KPN neemt IS Group uit Purmerend over, een leverancier van managed hosting- en clouddiensten. De koers sloot 2,8 procent lager naar aanleiding van het nieuws. Het is een relatief klein bedrijf met 130 medewerkers, maar een grote speler op de cloud & hosting markt. De naam van dit bedrijf is treouwens nog véél meer genoemd op sociale media, maar dat heeft dan weer heel andere oorzaken…

Personalia & cijfers

  • RvC afgeslankt

Oscar von Hauske Solís vertrekt uit Raad van Commissarissen. Oscar von Hauske Solís, COO en bestuurslid van América Móvil (AMX), vertrok in november uit de Raad van Commissarissen van KPN. AMX beperkt hiermee het aantal zetels in de RvC tot één. AMX ziet haar investering in KPN als ‘een belang dat verkocht kan worden’. Carlos García Moreno Elizondo, CFO van AMX, blijft lid van de Raad van Commissarissen van KPN.

  • Minder energieverbruik

Ondanks de enorme groei van het dataverkeer heeft KPN het energieverbruik in 2015 weten te reduceren en in het netwerk meer dan 75 GWh bespaard.

  • Interactieve tv

KPN maakte tijdens de presentatie van de derde kwartaalcijfers bekend dat het aantal klanten groeit. In februari 2016 maakt KPN de jaarresultaten bekend.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • Nieuwe cao

KPN sluit in de zomer van 2015 een nieuwe cao af. De looptijd van de cao is van 1 april 2015 tot en met 1 januari 2016 met een loonsverhoging van 1,15% voor deze 9 maanden.

2015, het laatste échte KPN-jaar?

De geruchten dat KPN door een grotere partij wordt overgenomen, bepaalde het nieuws in 2015. In december had volgens de Wall Street Journal het Franse telecomconcern Orange interesse. De telecommer wordt al langer genoemd als een interessante overnamekandidaat voor buitenlandse partijen. In 2013 probeerde Mexicaanse América Móvil KPN te kopen, maar die poging strandde na verzet vanuit het bedrijf en de Nederlandse overheid. Eerder hadden ook Altice, Deutsche Telecom en AT&T interesse in het telecombedrijf uit Den Haag.

Lees ook