Bedrijven die concurreren op 'de beste zijn' maken een grote fout wat betreft strategie. Succesvolle ondernemingen blijven de concurrentie voor dankzij hun unieke aanbod (unique value proposition). Dat zei management- en strategiegoeroe Michael Porter op een seminar van universiteit Nijenrode.
Uit een onderzoek van adviesbureau Berenschot onder de aanwezige ceo's en managers blijkt echter dat de helft van hen 'beste product (kwaliteit)' nog als belangrijkste concurrentievoordeel ziet. Ook zegt 46 procent 'onvoldoende tijd te nemen' voor het daadwerkelijk bepalen en formuleren van de strategie.
Succesfactor
Het formuleren van de strategie noemt Porter een tijdrovend, maar noodzakelijk proces en het hebben ervan een belangrijke succesfactor. Dit om te kunnen concurreren op basis van een uniek aanbod en om de concurrentie- en innovatiestrijd niet te verliezen.
Paul Pietersma, managing director bij Berenschot, onderschrijft dit. 'Het is hoog tijd dat bedrijven in Nederland zich afvragen wat hun unieke waardepropositie is,' zegt hij. 'Want als ze alleen maar op beste product concurreren, wordt de prijs het onderscheidende element. En dat leidt tot steeds lagere prijzen.'
Strategieformulering
Als andere onderscheidende factoren noemden de geïnterviewden 'service' en 'merk & imago' (beide 41 procent). 'Innovatie' of 'de breedte van het assortiment' (respectievelijk 30 procent 'innovatie' (68 procent), gevolgd door 'human capital/talent' (49 procent) en 'branding/imago' (30 procent). Tot slot gaf 32 procent aan de strategie 'onvoldoende door te vertalen' naar concrete acties. 'Onbegrijpelijk in deze tijd van internationalisatie, waarin strategieformulering belangrijker is dan ooit,' aldus Pietersma.