Frissen kwam als winnaar uit de tenderprocedure, waarbij werd gestreden om een contract bij Mitsubishi. Hoe ging dat?
Frissen Intern Transport uit het Limburgse Valkenburg aan de Geul gaat de komende zeven jaar vorkhef- en magazijntrucks verhuren aan het Europese distributiecentrum van Mitsubishi Motors in Born. Het gaat om een full operational leasecontract, waarbij Frissen ook garant staat voor het onderhoud en reparatie van 55 trucks. Directeur George Frissen, de zoon van de oprichter, licht toe wat deze deal voor het familiebedrijf betekent.
Hoe belangrijk is deze order voor jullie?
Frissen: ‘Het is voor ons de grootste order van dit jaar. Het zijn A-klasse trucks met maatwerk, inclusief het onderhoud en de reparatie ervan. Maar ik kan niet ingaan op bedragen. We verhuren in totaal 55 trucks onder een full operational leasecontract, waarvan er momenteel 42 uitgeleverd worden. De overige trucks worden geleverd zodra het contract met de vorige leverancier afloopt.’
Hoe ging de tender in zijn werk?
Frissen: ‘Het hele tenderproces heeft een jaar geduurd. We hebben de juiste balans opgezocht tussen hun wensen, hun gebruik en hun budget. Deze trucks zijn op maat gemaakt en sluiten precies aan op hun bedrijfsomstandigheden. Onderdeel van de tender waren verschillende demonstraties ter plekke, een proces waarbij de medewerkers van Mitsubishi zoveel mogelijk zijn betrokken.'
Accountmanager Jean-Pierre Jorissen voegt toe: ‘Deze order zat er al langer aan te komen, sinds Kerst vorig jaar. Toen Mitsubishi in Born hun autofabriek sloot, bleef de opslag van onderdelen wel bestaan. We hebben al eerder contacten met hen onderhouden, maar gingen er vanuit dat we weinig kans zouden maken. Het was een combinatie van verbetervoorstellen, meedenken, gunfactor en prijs.’
Bent u ook producent?
Frissen: ‘Nee, we kopen de trucks in en laten deze volgens de specificaties van de klant produceren. Verder doen we nog aanvullend maatwerk in onze eigen werkplaats. In dit geval gaat het om trucks van de merken CAT Lift en UniCarriers, waarvan we dealer zijn.’
Jorissen: ‘Deze trucks hebben speciale voorzieningen zoals voorzetapparatuur, camera’s, weegsystemen en sensoren.
De reachtrucks van Unicarriers zijn ergonomisch de beste in de markt. De stoel beweegt mee, multifunctionele joysticks, de armleuning volgt de stuurbeweging en de truck heeft de grootste hefsnelheid in de markt. Het is voor de chauffeurs zeer ontspannen werken'.
Hoe maken jullie het verschil?
Frissen: ‘We staan zeer dicht bij de klant en we willen onze klanten, groot of klein, zoveel mogelijk ontzorgen. Daarom proberen we ons zoveel mogelijk in de wensen van de klant in te leven. Klanten vinden het merk minder belangrijk, het gaat vooral om de ontzorging en de service die je hen biedt. Ze willen oplossingen op maat. Je moet als leverancier met hen meegroeien, want hun dienstverlening is ook continu aan verandering onderhevig. Op die veranderde vraag spelen wij weer in met oplossingen’.
Meer maakindustrie bij MT.nl?
– Hoe de maakindustrie aan jong talent kan komen
– Bas Haring overweegt een loopbaan in de maakindustrie
– De maakindustrie 100 van 2016