Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Geef uw medewerkers weer energie

Energieke medewerkers werken harder, presteren beter en zijn extra gemotiveerd. Voor u als manager alle reden dus om de batterij van uw mensen elke dag weer op te laden.


Werken geeft energie. Voor 70 procent van de Nederlanders althans wel, zo blijkt uit onderzoek. Maar hoe zorg je er als leidinggevende voor dat medewerkers lekker in hun vel zitten? Dat is het centrale thema op 4 november in Ermelo tijdens de conferentie Duurzaam Leidinggeven aan energieke medewerkers. Bestemd voor HR-professionals, adviseurs, trainers en coaches. Ook benieuwd hoe u het energiedepot van uw mensen tot het randje vult? Jennifer Lem is managing director van More Balls Than Most, dat het evenement samen met BMC organiseert. Als voorproefje geeft ze alvast vijf energieboost-tips die elke leidinggevende meteen kan toepassen in de praktijk.

1. Oprechte interesse

“Medewerkers die zich gezien en gehoord voelen in hun inzet, groeien en bloeien. Dat betekent niet dat je continu moet zeggen hoe geweldig ze zijn of dat je ze aan de hand moet meenemen. Wel betekent het dat je notie van ze moet hebben. En dat is geen techniek, dat is een attitude. Interesse is het toverwoord. Veel managers gaan in hun contact met medewerkers de werkelijke ontmoeting uit de weg. Ze spelen als het ware een rol, dat wat er echt speelt wordt vaak verzwegen. Vraag je jezelf als manager af of je echt weet wie de mensen in je team zijn. Hoe goed ken je ze eigenlijk? Ken je hun problemen bijvoorbeeld? Durf het contact inhoud te geven en wees open. Daarmee tankt u uw eigen energiedepot en dat van uw medewerkers.”

2. ‘Er zijn’ is vaak voldoende

“Kies voor presentie in plaats van interventie. De eindeloze aanpakdrift die managers nog wel eens voor de dag leggen, pakt meestal verkeerd uit. Managers denken vaak dat ze vooral zoveel mogelijk moeten doen en altijd met oplossingen moeten komen voor problemen. Interveniëren dus. Terwijl ‘er zijn’ meestal al volstaat. Wees er, stel vragen, maar ga niet proberen om alles op te lossen voor een ander. Focus je dus minder op de throughput en meer op de input en output. Als de resultaten goed zijn, is er niet direct reden om mensen uw eigen aanpak op te leggen. Deze manier van managen scheelt bakken energie, voor jezelf én voor de medewerker in kwestie.”

3. Laat troughput met rust

“Doe als Google, doe als FedEx. Verleen scharrelruimte aan medewerkers. Bij FedEx hebben ze de zogeheten FedEx Day. Medewerkers die vijf dagen werken mogen een dag per week gebruiken aan de ontwikkeling van een project waarvan ze zelf geloven dat het goed is voor het bedrijf. Eens in de zoveel tijd moeten medewerkers de ideeën die ze ontwikkeld hebben presenteren. Er worden verder geen kaders gesteld aan de manier waarop zij die dag invullen. Google doet iets soortgelijks. Het blijkt dat mensen dankzij deze losse aanpak het beste uit zichzelf halen. Er ontstaan op deze manier in ieder geval vaak de beste ideeën.”

4. Doe aan energiemanagement

“Time-management richt zich vooral op de klok, we gaan meer en meer naar het managen van onze energiehuishouding. Vraag jezelf daarom eens af: op welke tijden heb je de meeste energie, welke klussen geven je energie en welke kosten je juist energie?. Als je je daar bewuster van bent, dan kun je voor jezelf beter bepalen wanneer je wat gaat doen. Met energiemanagement pas je met andere woorden je werkzaamheden aan aan jouw energieniveau.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5. Niet reageren is ook reageren

“Realiseer jezelf dat je verantwoordelijk bent voor de energie die je aan anderen geeft. Stel, je bent chagrijnig en uit dat in het team. Dan heeft dat invloed op de manier waarop collega’s zich voelen. Er zijn mensen bij wie op dat moment zelfs niets meer uit de handen komt. Datzelfde geldt overigens ook wanneer je helemaal niets doet. Zelfs zonder een reactie beïnvloed je personen.”

Lees meer

Interessant boeken: Omgaan met stress en burnout en Getting things done; de sleutel tot prettig en efficiënt werken zonder stress.